پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00022:26 - 1399/01/05

مردم زحمات یک ماهه خود را در ۱۳ فروردین هدر ندهند

کارگر آنلاین:جمشیدی گفت: مردم زحمات یک ماهه خود را با یک اشتباه در روز طبیعت هدر ندهند.
 
 
محمدرضا جمشیدی دبیر ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا امشب چهارم فروردین با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به بررسی آخرین اطلاعات از اجرای طرح بسیج ملی مقابله با کرونا پرداخت.

جمشیدی با اشاره به اینکه اگر پیشنهاد جامع وزارت بهداشت در جلسه ستاد ملی کرونا تصویب شود و تمام راه‌های نفوذ ویروس کرونا بسته می‌شود، گفت:شرایط ما از نظر دارویی نسبت به روز‌های اول متفاوت‌ و دارو‌های مورد نیاز در داروخانه‌های منتخب در دسترس است.

او با اشاره به اینکه در روز‌های اولی که این ویروس حمله کرد باید حالت تهاجمی در پیش می‌گرفتیم، ادامه داد:در چند روز اول همه حالت دفاعی گرفتند؛ در این رابطه باید چند فرضیه و راهبرد اساسی را انتخاب می‌کردیم، اول اینکه باید از موضع دفاعی به حالت تهاجمی تغییر وضعیت می‌دادیم لذا باید ما ویروس را اداره می‌کردیم، دوم اینکه؛ صحنه درگیری با ویروس را از آی‌سی‌یو و بیمارستان‌ها به سمت جغرافیای جمعیتی باید هدایت می‌کردیم و سوم اینکه باید کاری می‌کردیم تا سرعت عملیات ما از سرعت ویروس بیشتر شود.

جمشیدی با اشاره به اینکه ستاد ملی مبارزه با کرونا کار را آغاز کرد، به طوری که در گام اول تمام جمعیت کشور را که جمعیت هدف بودند باید غربالگری می‌کردیم اظهار داشت:بیش از ۴۰ میلیون جمعیت ایران غربالگری شده‌اند، لذا ۱۲۰ هزار نیروی بهداشت درمان، بهورز، کادر مامایی و پزشکان پیگیری‌های لازم را انجام دادند، بنابراین ما به سراغ تک تک افراد و تمام خانه‌ها رفته‌ایم و سراغ ویروس را گرفتیم.

دبیر ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا خاطرنشان کرد:فرد آلوده به ویروس کرونا می‌تواند در عرض ۳۰ روز ۴۰۶ نفر را آلوده کند، در صورتی که اگر این فرد ۷۵ درصد از اصول بهداشتی را رعایت کند، یک نفر در مدت مشابه آلوده می‌شود.
او با اشاره به اینکه بر اساس علامت‌ها جمعیت ایران غربالگری شده‌ است گفت: افرادی که علامت‌های خاصی داشتند به مراکز درمانی ارجاع شدند لذا باید فشار بر بیمارستان‌ها را کم کرد تا از میزان شیوع بیماری کاسته شود. در ۱۲۰۰ مرکز بهداشت درمانی دارو وجود دارد، لذا اکسیژن خون مراجعین نیز در این مراکز اندازه گیری می‌شود.

جمشیدی با اشاره به اینکه ۸۰ هزار نفر نیروی داوطلب بسیجی به کمک نیرو‌های بهداشت محیط آمده‌اند، گفت:امروز به صورت منسجم کار می‌کنیم و لذا تمام جمعیت و جغرافیا را پوشش می‌دهیم.

او با اشاره به اینکه این بیماری عفونی است و باید تمام راه‌های انتشار ویروس را ببندیم، افزود:هر جایی که ممکن است ویروس نفوذ پیدا کند را باید ببندیم.

جمشیدی با اشاره به اینکه مصرف ماسک در کشور ما به طور روتین حدود یک میلیون بود و یک شبه این میزان مصرف به صد برابر رسید، به طوری که امکان واردات نداشتیم و هیچ کشوری قادر نیست یک شبه چنین تقاضایی را تامین کند، تصریح کرد: ۱۰ دستگاه در تولید ماسک فعالیت می‌کنند و همچنین بسیاری از صنوف اقدام به تولید ماسک کرده‌اند و حتی مردم در خانه‌هایشان ماسک تهیه می‌کنند. البته بیش از دو میلیون ماسک پزشکی وارد کرده‌ایم.

دبیر ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا با اشاره به اینکه به نقطه قابل اتکا خواهیم رسید، گفت:پروتکل‌های درمانی تغییر کرده، هیچ دارویی برای مقابله با کرونا موثر نبوده است، لذا بیماری درمان اختصاصی ندارد، پروتکل‌های دنیا روز به روز در حال تغییر است.

او با بیان اینکه ۱۰۱۵ بیمارستان در کشور داریم گفت: ۸۸۰ بیمارستان آماده پذیرش بیماران کرونایی هستند، به طوری که ۴۰ هزار تخت برای پذیرش بیماران مهیا شده است. بنابراین مشکلی در پذیرش بیماران نداریم، اما از مردم تقاضا می‌کنیم تا به بیمارستان‌ها مراجعه نداشته باشند، زیرا حضور در بیمارستان‌ها سبب انتشار بیماری می‌شود.

جمشیدی با اشاره به اینکه رعایت بهداشت فردی، رعایت فاصله و در خانه ماندن برای مقابله با بیماری امری اساسی و کلیدی است، افزود:از مردم خواهش می‌کنیم تا برای مقابله با بیماری به مسافرت نروند و لذا نگرانی جدی ما درخصوص ۱۳ فروردین است، نگران هستیم تا مردم در این روز به دل طبیعت بروند و این مسئله سبب افزایش انتشار بیماری شود، از مردم خواهش می‌کنیم تا با یک حرکت اشتباه به پارک‌ها و فضا‌های سبز نیایند.
او عنوان کرد:دلم می‌خواهد مردم قدم‌های محکمی بردارند، باید قدم‌های آخر را خوب برداریم، از مردم می‌خواهیم تا زحمات یک ماه خود را با یک اشتباه در روز طبیعت هدر ندهند، اگر مردم توصیه‌ها را رعایت نکنند کار خیلی سخت‌تر می‌شود.

دبیر ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا افزود:سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها اقدامات خوبی انجام داده‌اند، جامعه پزشکی تا پای جان محکم ایستاده است، از مردم هم تقاضا داریم تا گام بعدی را برای مقابله با این بیماری بردارند تا مانع انتشار ویروس شوند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
 
کارگر آنلاین را در روبیکا دنبال کنید

 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین