پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00019:37 - 1399/01/09

مبارزه با ویروس کرونا با ابر رایانه ناسا

کارگر آنلاین: فراگیری شدید ویروس کرونا و نیاز فوری به کشف راهکار درمانی و پیشگیرانه سبب شد تا دانشمندان از ابررایانه‌های پیشرفته برای انجام محاسبه‌های پیچیده علمی استفاده کنند.

کارشناسان ناسا اعلام کرده اند برای مقابله با ویروس کرونا و یافت راهکار‌های درمانی جدید از ابر رایانه پیشرفته The ۵۱۲-processor SGI Altix که به اختصار Kalpana نامیده می‌شود استفاده خواهند کرد.
این ابر رایانه برای مدل‌های شبیه سازی فوق العاده طبیعی برای بررسی نحوه تکامل جهان و دگرگونی وضعیت آب و هوایی کره زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ابر رایانه Kalpana درمرکز تحقیقات فضایی آمس Ames ناسا مورد استفاده قرار می‌گیرد. دانشمندان امیدوارهستند با استفاده از داده‌های شبیه سازی شده به وسیله ابر رایانه‌های ناسا بتوانند راهکار درمانی برای بیماری Covid-۱۹ بیابند که شامل روش‌های درمانی و واکسن پیشگیری است.
استفاده از ابررایانه‌های ناسا برای مقابله با ویروس کرونا به وسیله مدیرعامل ناسا، جیم بریدنشتین اعلام شده است. به گفته بریدنشتین، ناسا درطول ۶ دهه اخیر از ابررایانه‌های خود برای رفع برخی چالش‌ها استفاده کرده  است و کارشناسان این سازمان امیدوار هستند به راهکار‌هایی برای درمان کرونا دست یابند.
افزون بر ابر رایانه ناسا، کارشناسان از ابر رایانه‌های دیگر مانند ابر رایانه شرکت IBM بهره گرفته اند. همچنین کارشناسان از نوعی شبکه رایانه‌ای متشکل از ۴۰۰ هزار کاربر رایانه برای تشکیل یک ابر رایانه استفاده می‌کنند تا به بررسی ویروس کرونا بپردازند.
به گفته محققان تا پیش از همه گیر شدن بیماری Covid-۱۹ کاربران در طرحی با استفاده از ۳۰ هزار رایانه و ایجاد رایانه توزیع شده به انجام مطالعه‌هایی درباره بیماری هایی، چون سرطان، پارکینسون و آلزایمر پرداخته بودند، اما درباره بیماری Covid-۱۹ یک رکورد بین المللی به ثبت رسیده است.
هدف کارشناسان از استفاده از ابر رایانه توزیع شده به دست آوردن اطلاعات درباره نحوه حرکت اتم‌ها با یک پروتئین دراین ویروس و در نهایت ارائه راهکار‌های درمانی جدید است.
به گفته محققان بسیاری از شبیه سازی‌ها درحالت عادی به میلیارد‌ها محاسبه نیاز دارند که بازه زمانی بیش از ۵۰۰ سال طول می‌کشد تا با یک سیستم رایانه خانگی قدرتمند اجرا و تکمیل شود.
ازجمله مشهورترین ابر رایانه‌های ساخته شده به وسیله IBM می‌توان ابر رایانه Summit supercomputer را نام برد که دارای ۲۲۰ هزار و ۶۰۰ هسته پردازنده فوق العاده قوی و ۸۸ میلیون و ۴۱۶ هزار هسته Nvidia CUDA است.
به گفته کارشناسان این دستگاه، سریع‌ترین ابر رایانه جهان از نوامبر ۲۰۱۹ تاکنون بوده است و قادر به پردازش ۲۰۰ کادریلیون در ثانیه است. (کادریلیون عدد یک با ۱۵ صفر به توان ۲ است.)
ابر رایانه Summit به تازگی محاسبه وشبیه سازی‌هایی درباره ویروس کرونا انجام داده و ۷۷ ترکیب دارویی مختلف را شناسایی کرده است که می‌تواند بیماری COVID-۱۹ را درمان و از ابتلا به آن پیشگیری کند. کارشناسان اعلام کرده اند به آزمایش‌های بیشتر نیاز است تا مشخص شود دارو‌های موجود می‌توانند درمان بیماری Covid-۱۹ باشند.
تاکنون هیچ واکسن یا راهکار درمانی قطعی برای مقابله با بیماری Covid-۱۹ درسطح جهان به ثبت نرسیده است. بنا بر آمار‌های جهانی این بیماری تاکنون سبب مرگ بیش از ۱۶ هزار و ۵۹۵ انسان درکشور‌های مختلف جهان شده است.
کارشناسان آزمایشگاه ملی Oak Ridge National Laboratory اکنون با استفاده از این ابر رایانه به مطالعه برای کشف یک درمان بالقوه برای COVID-۱۹ پرداخته اند.
کارشناسان  در پروژه ابر رایانه توزیع شده برای پیوستن تعداد بیشتر رایانه برای قدرتمند شدن رایانه توزیع شده اعلام آمادگی کرده اند و به گفته آنها هرچه رایانه‌های بیشتری در طرح ابر رایانه توزیع شده مشارکت کنند توان شبیه سازی و محاسبه افزایش می‌یابد.
طرح رایانه توزیع شده به نام Folding@Home نام گذاری شده است که تاکنون برای تحقیق درباره بسیاری از بیماری‌های خطرناک مورد استفاده قرار گرفته شده است.
تیم پژوهشی Folding@Home تاکنون ۲۰۰ مقاله علمی درباره تلاش سیستم رایانه توزیعی و اثر گذاری آن برمحاسبه و شبیه سازی بیماری‌ها منتشرکرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان