پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00003:14 - 1399/01/10

درمان بیماری‌ها با گیاه بادرنجبویه

کارگر آنلاین: یک متخصص طب سنتی گفت: برگ گیاه بادرنجبویه دارای خواص بی‌نظیری است که برای درمان بسیاری‌ از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محمدرضا حاجی حیدری متخصص طب سنتی؛ درباره  گیاه بادرنجبویه گفت: گیاه بادرنجبویه که در فارسی بادرنگبویه گفته می شود در طب سنتی دارای مزاج گرم و خشک است و با نام علمی Mellissa officinallis از خانواده نعناعیان شناخته شده است.
او افزود: برگ گیاه بادرنجبویه خواص دارویی دارد و از دوره ایران باستان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. بویی مطبوع شبیه به بوی بالنگ دارد و نام محلی آن بالنگ بو یا بارنگ بو می‌باشد.
این متخصص طب سنتی با اشاره به محل رویش گیاه بادرنجبویه در کشور اظهار کرد: در گذشته گیاه بادرنجبویه در سفره ایرانیان به عنوان سبزی خوردن با وعده غذایی مصرف می‌شد و این گیاه در اکثر مناطق ایران مخصوصا مازندران قابل کشت است.
پیشگیری از بیماری‌ها با بادرنجبویه
حاجی حیدری درباره تاثیر گیاه بادرنجبویه بر درمان بیماری‌ها گفت: گیاه بادرنجبویه در طب سنتی باعث تقویت سیستم قلبی- عروقی، تقویت مغز، تقویت حافظه، آسان‌تر کردن هضم غذا، تقویت حواس، جلوگیری از افسردگی، تقویت کبد و افزایش شادی و نشاط می‌شود.
او افزود: خوردن گیاه بادرنجبویه جهت تنگی نفس، سکسکه و تپش قلب بسیار مفید است و جویدن برگ آن دهان را خوشبو می‌کند.
حاجی حیدری اظهار کرد: گیاه بادرنجبویه به صورت ضماد و موضعی برای برطرف شدن درد مفاصل بسیار مفید است و در مطالعات جدید اثر این گیاه برای درمان بی خوابی، تقویت اعصاب و کاهش افسردگی تایید شده است.
حاجی حیدری ادامه داد: مقدار مصرف بادرنجبویه حدود ۳ تا ۱۰ گرم گیاه خشک در روز گفته شده که به مدت ۱۰ دقیقه ۳ گرم از گیاه را با یک فنجان آب دم کرده و دو تا سه بار در روز میل شود.
نظریه ابن سینا در خصوص گیاه بادرنجبویه
حاجی حیدری درباره تاثیر گیاه بادرنجبویه بر تقویت سیستم قلب و عروق گفت: از دیدگاه ابن سینا بادرنجبویه یکی از بهترین دارو‌ها برای درمان بیماری‌های قلبی، باز شدن و تقویت سیستم عروق است و به عنوان بهترین دارو برای درمان بی خوابی و آرامش بخشی شناخته شده است.
او افزود: افرادی که در هنگام سرماخوردگی سرفه زیادی می‌کنند بهتر است مصرف دمنوش بادرنجبویه را جدی بگیرند.
شرایط نگهداری گیاه بادرنجبویه
حاجی حیدری اظهار کرد: گیاه بادرنجبویه باید در ظروف شیشه‌ای دربسته و در محیط بدون نور و رطوبت نگهداری شود و تنها به مدت یک سال قابل استفاده است؛ برای رفع قاعدگی‌های نامنظم، تعدیل کننده سیستم ایمنی، ضد التهاب تاثیر زیادی دارد و استفاده از کرم آن برای درمان تبخال بسیار موثر است.
حاجی حیدری در پایان گفت: افراد مبتلا به کم کاری تیروئید به هیچ وجه از گیاه بادرنجبویه استفاده نکنند یا درصورت ضرورت حتما قبل از مصرف با پزشک متخصص طب سنتی مشورت کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

کارگر آنلاین را در روبیکا دنبال کنید

https://rubika.ir/kargaronline

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین