پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:25 - 1399/01/10

مصرف این سم سفید ممنوع است!

کارگر آنلاین: یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: متاسفانه استاندارد مصرف نمک در ایران دو تا سه برابر بیشتر از استاندارد مصرف جهان است.
پیام فرح‌بخش متخصص تغذیه و رژیم درمانی،  درباه مصرف نمک در ایران، گفت: متاسفانه استاندارد مصرف نمک در ایران دو تا سه برابر بیشتر از استاندارد مصرف سایر کشور‌های جهان است.
او افزود: سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: همه‌ افراد باید به مصرف کمتر از ۵ گرم نمک در طی ۲۴ ساعت شبانه‌روز بپردازند، اما این عدد در کشور ما بین ۱۲ تا ۱۵ گرم است.
فرح‌بخش تصریح کرد: بیشتر افراد تنها زمانی مصرف نمک زیاد را شاهد هستند که آن را به صورت مستقیم مصرف کنند، اما از آنجایی که نان و پنیر حاوی مقدار زیادی نمک است، پس میزان مقدار نمک دریافتی که همان ۵ درصد است در زمان خوردن صبحانه تامین می‌شود.
چگونه نمک را از وعده‌های غذایی خود حذف کنیم؟
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره لزوم حذف نمک از وعده‌های غذایی، گفت: استفاده از نان‌های حجیم صنعتی، مصرف پنیر‌های کم‌نمک، قرار ندادن نمکدان در سفره و ریختن مقدار کمی نمک در غذا باعث می‌شود تا کم‌کم مصرف زیاد نمک را فراموش کنیم.
فرح‌بخش درباره جایگزین کردن خوراکی‌های دیگر به جای نمک، گفت: استفاده از خوراکی‌های دیگر مانند لیمو، آبلیمو، آبغوره، سرکه و آب نارنج جایگزین‌های خوبی به جای نمک هستند.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، تصریح کرد: استفاده از ادویه‌جات دیگر مانند زردچوبه، فلفل، دارچین، مرزه، پودر کاری و... به میزان متعادل، هم باعث افزایش مزه دلنشین غذا می‌شود و هم ما را به مصرف کم نمک عادت می‌دهد.
عوارض زیاد مصرف نمک
فرح‌بخش با اشاره به عوارض مصرف زیاد نمک، اظهار کرد:
اولین عارضه خطرناک مصرف زیاد نمک برای افراد، افزایش فشار خون است.
او افزود: مصرف زیاد نمک باعث می‌شود تا سیستم ایمنی بدن نتواند به میزان کافی آب‌های مورد نیاز بدن را به رگ‌های خونی برساند و در نهایت باعث تضعیف اندام‌های تحتانی بدن خواهد شد.
بروز سنگ کلیه و آب مروارید با مصرف مقدار زیاد نمک
فرح‌بخش در پایان گفت:
سدیم موجود در نمک یک پایه قوی برای ضربه به کلیه‌های انسان و ایجاد سنگ کلیه است و می‌تواند باعث اختلال در سایر نواحی حساس بدن از جمله بروز آب مروارید و اختلال در بینایی افراد شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

کارگر آنلاین را در روبیکا دنبال کنید

https://rubika.ir/kargaronline

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین