پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:26 - 1399/01/12

دارو‌های ضدفشار خون احتمال ابتلا به کرونا را کاهش می‌دهند؟

کارگر آنلاین: یک متخصص قلب توصیه‌هایی را برای بیماران مبتلا به فشار خون در مقابله با کرونا ارائه کرد.
 
 
حمیدرضا حکمت استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: فشار خون بالا یکی از بیماری‌های زمینه‌ای است که ریسک مرگ و میر را در فرد مبتلا به کرونا بالا می‌برد.
او گفت: کسانی که از قبل تحت درمان قرص‌های ضدفشارخون هستند و فشار خون تایید شده توسط پزشک داشته‌اند بهتر است به روال قبل دارو‌های خود را مصرف کنند. به صورت کلی دارو‌هایی مثل املودیپین که از دسته بلوک کننده‌های کلسیمی است و همچنین دیورتیک‌ها مثل هیدروکلرتیازید و تریامترن H مشکلی ندارد و ادامه مصرف آن‌ها توصیه می‌شود.
او افزود: اما مصرف برخی دارو‌های دیگر مثل کاپتوپریل، انالاپریل، لیزینوپریل، لوزارتان و والسارتان که از دسته دارویی ACE i و ARB هستند، موافقان و مخالفانی در جوامع پزشکی دارند.
حکمت گفت: انجمن قلب اروپا چند روز پیش توصیه کرد کسانی که از قبل تحت درمان این دسته از دارو‌های فشار خون بالا هستند و مبتلا به بیماری کووید۱۹ شده‌اند، مصرف دارو‌های مربوطه را قطع نکنند و این دارو‌ها را ادامه دهند، اما در صورت تشدید علایم ریوی مثل تنگی نفس و سرفه بهتر است بیمار با پزشک معالج جهت ادامه مصرف یا قطع دارو و مصرف داروی جایگزین مشورت کند.
او افزود: کسانی که مصرف دارو را شروع نکرده‌اند و فشار خون بالایی دارند بهتر است با نظر پزشک از دسته‌های دارویی دیگری مانند املودیپین و دیورتیک‌ها استفاده کنند.
حکمت در پایان، به بیماران مبتلا به فشار خون در زمان شیوع ویروس کرونا توصیه کرد: کسانی که فشار خون بالا دارند باید آن را کنترل کنند. این موضوع تنها به شیوع کرونا مرتبط نیست و برای همه زمان‌هاست. اگر فشار خون کنترل نشود عوارضی مانند بیماری قلبی و عروقی، عارضه مغزی و کلیوی رخ می‌دهد؛ بنابراین کسانی که فشار خون دارند مصرف دارو‌های خود را قطع نکنند و اگر در فشار خونشان تغییری ایجاد می‌شود با پزشک معالج خود در ارتباط باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

کارگر آنلاین را در روبیکا دنبال کنید

https://rubika.ir/kargaronline

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین