پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:43 - 1399/01/12

نگران جمع آوری زباله‌های کرونایی نباشید

کارگر آنلاین: مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پسماند‌های کرونایی بر اساس معیار فنی و تحت دما، فشار و زمان مناسب در دستگاه اتوکالو بی‌خطرسازی می‌شوند.

 

 

در دوران حیات ویروس کرونا بار دیگر خطر پسماند‌های عفونی و شهری و توجه به شیوه‌های از بین بردن آن‌ها، به دغدغه مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت بهداشت و شهرداری‌ها تبدیل شده است.
در این بین مشاهده ماسک، دستکش و دستمال‌های کاغذی موجود در کف معابر این مسئله را یادآور می‌شود که زباله‌های کرونایی با چه روشی باید جمع‌آوری و دفع شوند؟
فریبا ملک احمدی، رئیس گروه بهداشت محیط بیمارستان‌ها و نظارت بر کنترل پسماند‌های بیمارستانی وزارت بهداشت در این زمینه گفت: بر اساس دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت، همه پسماند‌هایی که در ارتباط با بیماران مشکوک و قطعی کرونایی باشد عفونی محسوب می‌شود.
او ادامه داد: طبق ضوابط پسماند‌های عفونی مندرج در قانون مدیریت پسماند، توسط تیم آموزش دیده بیخطرسازی می‌شوند.
رئیس گروه بهداشت محیط بیمارستان‌ها با تاکید بر نظارت بر فرایند بیخطرساز پسماند‌های کرونایی در بیمارستان‌ها افزود: پسماند‌ها در مبدأ بیخطرسازی می‌شوند تا خطر انتقال بیماری کاهش یابد.
ملک احمدی ادامه داد: خوشبختانه بیشتر بیمارستان‌های مرجع پذیرش بیماران کرونایی هم مجهز به دستگاه بیخطر ساز هستند.
رئیس گروه بهداشت محیط بیمارستان‌ها گفت: سیستم‌های زباله‌سوز به گون‌های طراحی شده‌اند که بتوانند حتی مقاوم‌ترین باکتری‌ها را از بین ببرند.
او افزود: بنابراین ویروس که نسبت به باکتری مقاومت کمتری دارد باید گفت ویروس کرونا در این روش به راحتی از بین میرود و جای نگرانی نیست.
نگران زباله‌های کرونایی نباشید
حسن پسندیده، مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز درباره زباله‌های کرونایی اظهار داشت: چنانچه پسماند‌های کرونایی بر اساس معیار فنی و تحت دما، فشار و زمان مناسب در دستگاه اتوکالو بیخطرسازی شوند، هیچ نگرانی‌ای بابت انتشار آلودگی وجود ندارد.
اودرباره پیشنهاد برخی کارشناسان مبنی بر استفاده از کوره زبالهسوز در بیمارستان‌ها و امحای پسماند‌های کرونایی تاکید کرد: استقرار زباله‌سوز در بیمارستان‌ها ممنوع است، هرچند در تهران، اصفهان، گلستان و قزوین سیستم زباله‌سوز تحت ضوابط محیطزیستی مستقر است.
تصویر پرتکرار رها شدن دستکش‌ها و ماسک‌ها در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر، کار سخت پاکبان‌ها را سخت‌تر کرده است. خیلی‌ه می‌خواهند پیشگام جمع کردن این زباله‌های یکبار مصرف شوند، اما ترس شیوع از ویروس کرونا، حتی به داوطلبان محیطزیستی اجازه نمی‌دهد دستشان را برای برداشتن ماسک‌ها و دستکش‌ها دراز کنند.
 حالا همه ما کنار توصیه‌های بهداشتی، رسالت مهم دیگری هم داریم؛ ماسکها، دستکش‌ها و دستمال‌های مصرفشده را درون کیسه زباله بیندازیم و محکم گره بزنیم، جایشان فقط مخزن‌های حمل زباله است. این لطف را نه در حق پاکبان‌ها که در حق خودمان می‌کنیم.
کارشناسان هشدار می‌دهند زباله‌ها نباید در خیابان رها شوند، خطر عفونت بالاست، شهرداری‌هایی مثل شهرداری تهران دو کار مهم انجام داده‌اند؛ اول اینکه تفکیک پسماند‌ها را متوقف کرده‌اند. حالا هیچ پیمانکاری حق ندارد برای حمل زباله‌های خشک سراغ مخزن‌های زباله برود.
باتوجه به خطر شیوع کرونا بالا برای زباله‌گردها، زباله‌گردی هم در این یک ماه در تهران تعطیل است.
بی‌خطر سازی زباله‌های عفونی
اما این روز‌ها که زباله‌های عفونی به سطل‌های زباله خانگی راه یافته‌اند، چه راه‌حلی برای بیخطرسازی پسماند‌ها به کار رفته است؟
راهبرد‌های جهانی هم درباره زباله‌های خانگی همین شیوه را استفاده می‌کنند. ماشین‌های حمل زباله نمیتوانند زباله‌های هر خانه را بهصورت تفکیکشده دریافت کنند. نه تنها مردم در این حوزه همراهی جدی ندارند بلکه محل دفن زباله‌های عفونی هم محدود است.
پس جواب این است که زباله‌های خانگی هم اکنون در مجتمع آرادکوه به روال همیشه دفن می‌شوند، اگر چه روند بیخطرسازی برایشان اعمال میشود.
مردم باید پیشقدم شوند
علیپور مدیرعامل پسماند شهرداری تهران اظهار کرد: در خانه زباله‌ها را در کیسه‌های جداگانه بیندازند و در آن را محکم ببندند. پاکبان‌ها اقدامات محافظتی را انجام می‌دهند، تاکنون هم کسی از طریق زباله به ویروس کرونا مبتلا نشده، اما پیشگیری همیشه مقدم بر درمان است.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

کارگر آنلاین را در روبیکا دنبال کنید

https://rubika.ir/kargaronline

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین