پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00007:08 - 1399/01/14

اولین توفان خورشیدی سال ۹۹ در راه است

کارگر آنلاین: توفان خورشیدی یکی از پدیده‌های طبیعی است که طبق پیش‌بینی دانشمندان این پدیده در روزهای آتی به وقوع خواهد پیوست.
 
 
کارشناسان اعلام کرده اند توفان خورشیدی در روز شنبه آتی روی خواهد داد که سبب قرار گرفتن کره زمین درمعرض جریان ذره‌های خورشیدی می‌شود.
به گفته کارشناسان اواخر ماه مارس زمین در معرض ذره‌های باردار خورشیدی قرار گرفت که در نتیجه آن شفق‌های قطبی در مدار‌های نزدیک به قطب کره زمین مشاهده شد. خورشید اکنون در وضعیت فعال قرار دارد و دانشمندان پیش بینی کرده اند در روز ۴ آپریل سال میلادی جاری توفان خورشیدی روی دهد.
توفان خورشیدی سبب آسیب رسیدن به سلامت بدن انسان نمی‌شود، زیرا میدان مغناطیسی کره زمین از انسان در برابر پرتو‌های اشعه خورشید محافظت می‌کند، اما توفان‌های خورشیدی می‌توانند بر سیستم برق و فناوری‌های ماهواره‌های اطراف کره زمین اثر منفی بگذارند.
همچنین افزایش ذره‌های باردار توفان خورشیدی می‌تواند سبب افزایش شدت جریان برق در خطوط انتقال برق و بالا رفتن احتمال بروز خطرهایی، چون انفجار خطوط انتقال برق در نیروگاه‌ها شود.
بنا بر داده‌های آماری بزرگ‌ترین توفان خورشیدی روی داده تا کنون که سبب تخریب تاسیسات در زمین شده متعلق به سال ۱۸۵۹ میلادی است که براثر آن سیستم تلگراف در قاره اروپا دچار تخریب شد.
کارشناسان در نظر دارند برای مشاهده، اندازه گیری و ارائه هشدار درباره توفان‌های خورشیدی تلسکوپ رادیویی جدیدی را ساخته و به فضا پرتاب کنند. این تلسکوپ رادیویی با هزینه تقریبی ۶۲ میلیون دلار ساخته خواهد شد.
توفان‌های خورشیدی در اثر پرتاب ذره‌های باردار از هسته خورشید به فضای اطراف به وجود می‌آید و می‌تواند انرژی فراوانی را در فضا ایجاد کند که خطری بسیار جدی برای فضانوردان و فضاپیما‌های در مسیر توفان خورشیدی است.
ابتلا به انواع سرطان یکی از مشکل‌های پیش روی فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی در زمان بروز توفان‌های خورشیدی است.
ساخت این تلسکوپ رادیویی پیشرفته توسط محققان دانشگاه میشیگان به سرپرستی آژانس فضایی آمریکا، ناسا انجام خواهد شد تا ساکنان زمین و فضانوردان ایستگاه فضایی از خطر‌های بروز توفان قبل از وقوع آن آگاهی کسب کنند.
نام پیشنهادی برای تلسکوپ رادیویی SunRISE در نظرگرفته شده است و بنا بر پیش بینی‌ها در سال ۲۰۲۳ به فضا پرتاب خواهد شد.
این تلسکوپ فضایی قادر به بررسی تاج خورشید خواهد بود که در اثر توفان خورشیدی سطح فراوانی از انرژی را به فضا پخش می‌کند.
این تلسکوپ رادیویی از چندین مکعب تشکیل شده است که می‌توانند تصاویری از فضا به ویژه چگونگی شتاب ذره‌ها را رصد و داده‌ها را به زمین ارسال کنند.
منبع:Express

 

کارگر آنلاین را در روبیکا دنبال کنید

https://rubika.ir/kargaronline

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین