پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:46 - 1399/01/20

روزه گرفتن با سنگ کلیه !

کارگر آنلاین: اگر شخصی تاکنون سابقه‌ای از دفع سنگ‌کلیه نداشته یا سونوگرافی که مبنی بر وجود سنگ در کلیه ندارد، نمی‌شود به این راحتی راجع به تأثیر روزه‌داری بر ایجاد سنگ در این بیمار قضاوت کرد.




مکانیسم تولید سنگ اصولاً در کلیه، مکانیسم سوپرساچورت شدن یا به حالت فوق اشباع رسیدن مواد محلول در ادرار است؛ یعنی کلسیم، اسید اوریک، اوگزالات و همۀ مواد دفعی که در ادرار دفع می‌شوند بر اثر تشنگی یا مصرف کمتر مایعات، دچار افزایش غلظت می‌شوند.

این افزایش غلظت منجر به کریستالیزه‌ شدن این مواد می‌شود و این کریستال‌ها به هم می‌پیوندند و در نهایت تبدیل به سنگ می‌شوند که در حقیقت در کلیه ایجاد می‌شود و بعد به‌ دنبال آن از طریق حالِب دفع می‌شود و با درد زیادی هم همراه است.

پس بیماری که تا کنون سنگ و سابقه‌ای اینچنینی نداشته است یا سونوگرافی دارد که نشان می‌دهد هیچ آثاری از سنگ نسیت، واقعاً اینکه مشخص باشد که روزه‌داری به سنگ سازشدن کلیه‌اش کمک می‌کند یا نه این ثابت شده نیست و نمی‌شود راجع‌به آن نظر داد؛ اما بیماری که سابقۀ سنگ‌سازی داشته است یا الآن سنگی را داخل کلیه دارد، این شخص به‌شدت با روزه‌گرفتن مستعد بزرگ‌شدن سنگ است و درحال ایجاد سنگ‌های جدیدی در کلیه‌اش است.

بیماری که سونوگرافی‌ اش دارد که نشان می‌دهد که سنگی داخل کلیه‌اش هست، حالا 5 میل، 10میل یا هر سایزی، اگر روزه بگیرد آن‌ هم در هوای گرم، به طور یقین می‌توانیم بگوییم که منجربه بزرگ‌ شدن سنگش می‌شود و بزرگ‌شدن سنگ هم مساوی است با دفع سخت‌ترسنگ. پس مریضی که میتوانسته است که سنگ را خودش دفع کند، حالا نیازمند عمل می‌شود. کسانی که سابقۀ سنگ‌سازی مکرر دارند یا الآن سنگ‌های قبلی را دفع کردند ولی باز در داخل کلیه‌شان، سنگ، به هر سایزی دیده می‌شود، توصیۀ ما این هست که روزه نگیرند و صرفاً هم این نیست که روزه نگیرند؛اینکه غیر از روزه نگرفتن می‌بایست مابقی احتیاط هایی که ما بهشان آموزش می‌دهیم را هم حتماً رعایت کنند.

مصرف کم نمک، مصرف زیاد آب، سبزیجات، میوه‌جات تازه، این موارد همگی اثرات مثبت برای جلوگیری از سنگ‌سازی دارند. در هرصورت باید همه را رعایت کنند؛ اما افرادی که قبلاً یکبار دفع سنگ داشته‌اند یا جراحی شدن برای عمل سنگ‌کلیه و حالا سونوگرافیشان پاک است، می‌توانند روزه بگیرند به شرط رعایت موارد ذیل:
 1) مصرف زیاد مایعات از زمان افطار تا سحر به مقدار کافی 2) رعایت رژیم غذایی


 این گروه اگر در حال حاضر در کلیه‌شان سنگی ندارند می‌توانند روزه بگیرند، اما همانطور که گفته شد با مصرف زیاد مایعات از افطار تا سحرکه باید اون اشباع ادرارشان را کاهش بدهند و ادرار خود را رقیق کنند تا خدای نکرده دچار سنگ‌کلیه نشوند.

منبع: دکتر سلام

 

کارگر آنلاین را در روبیکا دنبال کنید

https://rubika.ir/kargaronline

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین