پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ10101:27 - 1399/03/15

اگر با خوردن خیار و گوجه سردی‌تان می‌کند بخوانید

کارگر آنلاین: متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند تمشک و توت‌فرنگی را با عسل و شاه‌توت را با آب انار یا انار یا عسل مصرف کنید تا طبعشان متعادل شود و مشکلی برایتان ایجاد نشود. خیار و گوجه‌فرنگی هم جزو رایج‌ترین صیفی‌های مصرفی ما ایرانی‌ها در فصل تابستان هستند که معمولا بیشترمان هم پس از خوردن آنها دچار دل‌درد می‌‌شویم.

در مورد این دو صیفی پرطرفدار هم باید بدانید که خیار بوته‌ای طبع سرد و تری دارد اما طبع خیار چنبر، گرم و تر است. با این حساب، افرادی که با خوردن خیار معمولی سردی‌شان می‌کند، می‌توانند از خیار چنبر به‌جای آن استفاده کنند یا خیار بوته‌ای را با اندکی نمک، رازیانه، مویز، عسل یا زیره بخورند. ضمن اینکه پوست کندن خیار بوته‌ای هم راه ساده‌تری برای تعدیل سردی طبع آن است. از طرف دیگر، گوجه‌فرنگی هم طبع سرد و تری دارد و بهترین مصلح آن هم روغن‌زیتون است. شما می‌توانید برای تعدیل سردی طبع سالاد شیرازی به آن مقداری پیاز، نمک، روغن‌زیتون، مویز یا زیره اضافه کنید.

جز هندوانه و کدو که طبعشان سرد و تر است، سایر صیفی‌های پرمصرف تابستانی مانند طالبی، خربزه، گرمک و حتی بادمجان هم طبع گرمی دارند. عسل، بهترین مصلح هندوانه است و آب عسل، زیره، نعناع، روغن‌زیتون، فلفل، خردل، آبغوره و نمک هم جزو مصلحات کدو محسوب می‌شوند.


اینکه می‌گویند مزاج تمام میوه‌های تابستانی سرد است درست نیست، اما بعضی‌ از این میوه‌ها که اتفاقا طرفداران زیادی هم دارند و به‌علت ریز و خوش‌خوراک بودن، زیاد مصرف می‌شوند، مزاج سردی دارند؛ مثلا طبع آلبالو، زالزالک، زغال اخته و ازگیل، سرد و خشک است. آلو، دارابی، زردآلو، شفتالو، شلیل، کیوی و هلو هم طبع سرد و تری دارند. عسل، بهترین مصلح میوه‌های سرد است اما شفتالو و هلو را می‌توان با مربای زنجبیل خورد.
 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین