پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00000:04 - 1399/03/17

کرونا مراکز بهداشتی استان بوشهر را تعطیل می‌کند!

کارگر آنلاین: طی یک ماه اخیر آمار ابتلا به کرونا در استان بوشهر سیر صعودی داشته است به طوری که از مجموع ابتلای ۳۰۹ نفری و آمار روزانه دو رقمی در ۱۶ اردیبهشت ماه به تعداد ۱۷۰۷ نفری کل مبتلایان و آمار روزانه سه رقمی در روز ۱۶ خرداد ۹۹ رسیده است.

طی روزهای اخیر نام بوشهر در میان استان های با وضعیت خطرناک و در معرض هشدار جدی توسط وزارت بهداشت اعلام شده، چالشی که فضای اجتماعی استان بوشهر را تحت تاثیر قرار داده و همگان را نگران و مضطرب کرده است.


وجود تمام این هیاهوها و هشدارهای جدی و اطلاع رسانی و بالا رفتن آمارها و اعلام وضعیت هشدار جدی همچنان سطح رعایت پروتکل ها به میزان مورد انتظار نرسیده است.

تجمعات مختلف در اماکن اداری، تجاری، تفریحی و همچنین برگزاری بدون ضابطه جلسات، حضور مردم در بازارها و مساجد، بازگشایی مدارس و برگزاری امتحانات و آزمون های استخدامی، دید و بازدیدها، مهمانی، سفر و... آنگونه که می بینیم همه چیز و همه چیز مانند سابق برقرار و جاری است.

تعطیلی زنجیره ای مراکز بهداشت در استان بوشهر

ساعتی پیش خبر توقف موقت ارائه خدمات بهداشتی درمانی در مراکز خدمات جامع سلامت مال خلیفه ای و محمدصالحی شهرستان گناوه توسط روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر منتشر شد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه در این باره گفته است: به‌منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، ارائه خدمات بهداشتی درمانی در مراکز خدمات جامع سلامت مال خلیفه ای و  محمدصالحی تا اطلاع ثانوی متوقف می شود.

به گفته محمد بازیاری مثبت شدن آزمایش تعدادی از کارکنان این مراکز و برای حفظ سلامت مراجعین تصمیم به توقف ارائه خدمات گرفته شده و تا اطمینان از سلامت همه شاغلین آن تعطیل خواهد ماند.

تعطیلی مراکز بهداشتی چغادک و خیبر بوشهر

روز گذشته نیز دانشگاه علوم پزشکی بوشهر طی اطلاعیه ای از تعطیلی و توقف موقت ارائه خدمات بهداشتی درمانی در مرکز خدمات جامع سلامت شهر چغادک خبر داده بود.

به گفته حسن فخرایی، رئیس مرکز بهداشت شهرستان بوشهر با مثبت شدن آزمایش تعدادی از کارکنان مرکز جامع سلامت شهر چغادک، به دلیل اطمینان از سلامت سایر شاغلین در این مرکز و حفظ سلامت مراجعین، ارائه خدمات این مرکز متوقف شده است و هفته گذشته مرکز جامع سلامت خیبر، بنا بر اطلاعیه مرکز بهداشت شهرستان بوشهر و به دلیل ابتلای تعدادی از کارکنان آن تا اطلاع ثانوی تعطیل شد.

تعطیلی زنجیره ای مراکز بهداشت در نقاط مختلف استان بوشهر محل نگرانی جدی برای کارکنان و مراجعه کنندگان قبلی این مراکز و خانواده های آنان و همچنین کسانی است که در روزهای آینده به خدمات مراکز بهداشت نیاز پیدا خواهند کرد.

نگرانی وزیر بهداشت از افزایش آمار کرونا در استان های جنوبی

همه اینها در حالی است که دکتر سعید کشمیری، به عنوان دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر امروز جمعه ۱۶ خردادماه اعلام کرده طی تماس‌های تلفنی در دو روز گذشته با وزیر بهداشت آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان بوشهر را تشریح کرده و هدف از این تماسها را ارائه گزارش دقیق از ‏وضعیت فعلی شیوع کرونا دانسته است.

وی از ارائه پیشنهادات دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز به شکل مکتوب به ستاد ملی مبارزه با کرونا خبر داده و وزیر بهداشت نیز از افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان‌های جنوبی کشور ابراز نگرانی کرده است.

آغاز روزهای سخت مدافعان سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با ابراز تأسف از عادی گرفته شدن کرونا در جامعه عنوان کرده است: افزایش آمار مبتلایان به ‏کرونا در استان بوشهر طی روزهای گذشته و ابتلای تعدادی از همکاران ما در مراکز خدمات جامع سلامت موجب آغاز شدن ‏روزهای سخت برای همکارانم در خط مقدم مبارزه با کرونا شده است.‏

وی می گوید برای کنترل کرونا، باید دور ‏همی‌های دوستانه، خانوادگی، جشن‌ها، مراسم ختم و حضور غیرضروری در جامعه را مدیریت شود.

ثبت اولین فوت مادر باردار مبتلا به کرونا در بوشهر

سعید کشمیری همچنین از ثبت اولین مورد فوت مادر باردار مبتلا به کرونا خبر داده و گفته است: فوت هر یک از هم‌وطنان و هم استانی‌ها موجب تألم همه ما می‌شود، ثبت اولین مورد فوتی مادر ‏باردار کرونا مثبت استان بوشهر مربوط به مادر ۲۵ ساله اهل شهرستان عسلویه بود که روز گذشته در یکی از بیمارستان‌های ‏استان هرمزگان اتفاق افتاده و خاطر همه همکارانم را مکدر کرد، ضمن تسلیت به خانواده این مادر باردار، پرونده ایشان به‌ دقت در ‏کمیته مرگ‌ومیر مادران باردار دانشگاه علوم پزشکی بوشهر مورد بررسی قرار می‌گیرد.‏

بررسی روند شیوع و آمار ابتلا در سطح شهرستان های استان بوشهر و وضعیت بی توجهی و عادی سازی موجود نشان می دهد که تصمیمات و راهکارهای ارائه شده و همچنین اعمال آنها نتوانسته مثمرثمر واقع شود و بنابراین نیاز است دستورالعمل های جدید و کاربردی تری برای کنترل این وضعیت تدوین و اجرایی شود.

مصوبه هایی که اجرا نمی شوند!

در گذر روزهای کرونایی و شنیدن اخبار تلخ و گاه امیدوار کننده ای از کشف یک دارو و تاثیرات آن، دیدن تصاویر و یا صحنه هایی از رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی توسط مردم و یا مسئولین، در سطح جامعه و یا ادارات و دستگاه های اجرایی بار منفی زیادی دارد.

تصویب مواردی که روزانه توسط ستادهای ملی کرونا و ستاد استانی متعاقب آن و به فراخور وضعیت و شرایط مناطق و درباره رفتارها و فعالیت ها صورت می گیرد جنبه امیدبخشی دارد اما اجرا نشدن آن و یا اجرای ناقص و عدم نظارت بر روند اجرا بی اعتمادی جامعه و آثار سوء دیگری همچون آنچه از یکه تازی کرونا شاهد هستیم را به دنبال خواهد داشت.

به نظر می رسد ضمن تقویت خط اول دفاعی مبارزه با کرونا و افزایش نظارت ها، باید راهبردهای ستاد مقابله بازبینی شود و همچنین هماهنگی میان بخش های مختلف جامعه و سازمانی بیشتر شود. همچنین شهروندان فرهنگ هشدار و پروتکل های بهداشتی را بیش از پیش جدی بگیرند. رسانه های جمعی نیز به شکل منسجم تری از نکات کلیدی موثر و نقاط قوت و ضعف و تجارب این مبارزه برای آگاهی بخشی و ارتباط مطلوب بین مردم و نهادهای سیاستگذار و متولی تلاش کنند.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین