پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:12 - 1399/04/01

چرا قیمت مرغ پر کشید؟

اوج گیری قیمت مرغ در بازار این روزها خبر از دست کاری دلالان در بازار این کالای اساسی است.

به گزارش کارگرآنلاین، با گسترش ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از صنوف، مرغداران همانند بسیاری از واحدهای تولیدی از این موضوع متضرر شدند چرا که با کاهش قدرت خرید و تعطیلی مهمانی ها و مراسم های عروسی تا حدودی مرغ از سبد مصرفی حذف شد.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که مرغداران همانند سال های قبل برای ایام پایانی سال میزان جوجه ریزی خود را افزایش دادند که اُفت تقاضا برای خرید مرغ در بازار زمینه را برای مازاد تولید و متضرر شدن مرغداران فراهم کرد به طوری که بنا بر آخرین آمار زیان مرغداران از مرز ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان فراتر رفته است.

ماجرا تنها به این جا ختم‌نمی شود چرا که با وجود روند افزایشی قیمت مرغ طی روزهای اخیر، مسئولان اتحادیه و تشکل های تولیدی بر این باورند که به سبب جهش چشمگیر قیمت نهاده های دامی ناشی از کمبود عرضه، قیمت مرع با نرخ واقعی خود فاصله معناداری دارد.

حال به سراغ مسئولان دی ربط می رویم تا از آخرین‌جزئیات قیمت واقعی مرغ در بازار و دلایل زیان مرغداران طی ماه های اخیر با خبر شویم:
کاهش عرضه مرغ علت اصلی گرانی

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از نوسان قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۹ هزار و ۱۰۰ تومان، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه ۱۲ هزار و ۱۰۰ تومان، توزیع درب واحد‌های صنفی ۱۲ هزار و ۳۰۰ و خرده فروشی ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان است.

به گفته وی، نرخ هر کیلو ران مرغ با کمر ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان و ران مرغ بدون کمر برابر با قیمت مرغ ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان است.

یوسف خانی با اشاره به نرخ سایر مشتقات در بازار افزود: قیمت هر کیلو سینه با کتف ۲۳ هزار تومان، سینه بدون کتف ۲۴ هزار تومان و فیله مرغ ۲۸ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی درباره آینده بازار مرغ بیان کرد: با کاهش عرضه ناشی از میزان جوجه ریزی پیش بینی می‌شود که نوسان قیمت مرغ در بازار ادامه یابد.

وی با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی تعریفی ندارد، گفت: علی رغم افزایش قیمت کنجاله سویا به مرز ۷ هزار تومان در بازار آزاد، مرغداران به سختی نهاده مورد نیاز خود را تامین می‌کنند که این امر تعطیلی واحد‌های مرغداری را به دنبال دارد.
منبع: تابناک

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین