پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00014:49 - 1399/04/24

وزارت بهداشت فهرست کالاهای «تبلیغ ممنوع» را اعلام کرد

کارگر آنلاین: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فهرست کالاها و اقدامات آسیب‌رسان به سلامت را که مطابق قانون تبلیغ آنها در رسانه‌ها ممنوع است، اعلام کرد.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه شنبه در نامه‌ای به ایرنا اعلام کرد: فرآورده های گوشتی و غذاهای آماده مصرف شامل انواع سوسیس و کالباس، ژامبون، انواع پیتزاهای دارای سوسیس و کالباس یا ژامبون، انواع سمبوسه و فلافل(با روش غوطه وری درر روغن)، نوشیدنی ها و فرآورده های آنها شامل انواع نوشابه های گازدار قندی و غیر قندی، نوشابه های انرژی زا، انواع ماءالشعیر، انواع آبمیوه های گازدار و بدون گاز ۲۵ درصد، انواع نوشیدنی های یخی و پودرهای نوشیدنی فوری، مشمول کالاهای آسیب رسان به سلامت هستند و تبلیغ آنها ممنوع است.

کیانوش جهانپور افزود: همچنین انواع روغن های خوراکی، انواع سس پر چرب مانند مایونز( با چربی بیش از ۳۰ درصد)، انواع فرآورده های سرخ شده مثل چیپس و غلات یا فرآورده های حجیم شده بر پایه ذرت، شیرینی های تر، فرآورده های کاکائویی، آب نبات، تافی، سیگار و محصولات دخانی، انواع کالاهای آرایشی شامل فرآورده های تاتو و طراحی پوست، انواع رژ لب، ریمل، کرم پودر، پنکیک،خط چشم، مداد آرایشی چشم و لب،رنگ مو و ... نیز جزو کالاهای آسیب رسان به سلامت است و تبلیغات آنها به هر روش ممنوع است.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: انواع فرآورده های برنزه کننده پوست، انواع محصولات آنتی سلولیت و لاغر کننده، همچنین فرآورده های صاف کننده، فرکننده و کراتینه کننده مو، دیفنوکسیلات و داروهای با احتمال سوء مصرف مانند ترامادول،استامینوفن کدئین و انواع داروهای کدئین دار نیز مشمول کالاهای آسیب رسان به سلامت است و تبلیغ آنها در رسانه ها و بیلبوردهای محیط شهری ممنوع است.

جهانپور تاکید کرد: طبق بند ج ماده ۷ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور هرگونه تبلیغات خدمات و کالاهای آسیب رسان به سلامت موضوع ماده ۴۸ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت  بر اساس تشخیص و اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی استاندارد ایران از سوی همه رسانه ها ممنوع است.

وی افزود: بر اساس ماده ۴۸ قانون الحاق به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت هرگونه تولید و واردات و عرضه کالاها و خدمات آسیب رسان به سلامت و داروهای با احتمال سوءمصرف، مشمول عوارض خاص تحت عنوان عوارض سلامت هستند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تاکید کرد: فهرست خدمات و اقدامات و کالاهای آسیب رسان به سلامت و داروهای با احتمال سوء مصرف توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و درصد عوارض (حداکثر ۱۰ درصد ارزش کالا) برای این کالاها در ابتدای هر سال توسط کارگروهی با مسئولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با عضویت وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تعیین و ابلاغ می‌شود.

به گفته وی، ۱۰۰درصد مبلغ وصولی این عوارض پس از واریز به خزانه و مبادله موافقتنامه به‌صورت درآمد - هزینه در اختیار دستگاههای اجرایی مربوطه قرار می‌گیرد.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین