پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00008:46 - 1399/05/12

طلا گامی دیگر به سوی مرز ۲ هزار دلاری برداشت

کارگر آنلاین: طلا بعد از رکوردشکنی تاریخی خود در هفته گذشته و عبور از مرز ۱۹۲۰ دلاری، گامی دیگر به سوی مرز ۲ هزار دلاری برداشت.


به گزارش کارگر آنلاین، طلا اکنون به دلیل فضای مناسبی که به‌طور بی‌سابقه‌ای برایش ایجاد شده است، برای هشتمین هفته متوالی روند صعودی خود را حفظ کرد و در هفته‌ای که گذشت بازدهی ۹۱/ ۳ درصدی را به ثبت رساند تا نهایتا کار خود را در قیمت ۱۹۷۶ دلاری به پایان برساند. طلا طی این هشت هفته سراسر صعودی، از قیمت ۱۶۸۰ دلاری کار خود را آغاز کرد و با حدود ۱۷ درصد افزایش در قیمت توانست در یک قدمی مرز تاریخی ۲ هزار دلاری قرار بگیرد.

در هفته گذشته قیمت طلای آتی ماه دسامبر نیز برای لحظاتی از مرز ۲ هزار دلاری گذشت و با ثبت قیمت ۲۰۰۵ دلاری رکوردی جدید را به ثبت رساند. با اینکه فضای کلی بازارها، به سمت روند صعودی قیمت اونس در میان‌مدت متمایل است، اما گروهی از این تحلیلگران بر این باورند که شاید هفته آینده، روند قیمت این فلز ارزشمند با وقفه و تصحیح قیمتی روبرو شود.
طلا به ۲ هزار دلار می‌رسد؟

با اینکه در هفته‌های پیش‌رو اطلاعات و نشست‌های زیادی در رادار توجه سرمایه‌گذاران و معامله‌گران قرار دارد اما طبق نظر کارشناسان، هیچ کدام از این داده‌ها و گزارش‌ها توان تغییر مسیر قیمت اونس را ندارد. اورت میلمن کارشناس فلزات گرانبها در Gainesville Coins درباره چشم‌انداز میان‌مدت قیمت فلز زرد گفت: از نظر من در بازه زمانی میان‌مدت، هیچ عاملی نمی‌تواند سبب کاهش قابل توجه قیمت طلا شود. تنها در زمانی که فضای انتظاراتی معامله‌گران با شدت زیادی تغییر کند، امکان کاهش قیمت اونس وجود دارد. در حال حاضر علاوه بر عوامل ژئوپلیتیک، تجاری و اخبار مربوط به کرونا و نااطمینانی‌های اقتصادی، داده‌های اقتصادی مانند بالا رفتن انتظارات تورمی برای طلا خبر خوبی محسوب می‌شود. میلمن همچنین پیش‌بینی کرد که با توجه به وضعیت فعلی بازارها قیمت طلا در هفته آینده به ۲ هزار دلار برسد.
علاقه بازار به ترامپ

از سوی دیگر هر چه به ماه نوامبر یعنی تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده نزدیک‌تر می‌شویم، احتمالا بازارها شاهد نوسانات بیشتری خواهند بود. دنیل پاویلونیس کارگزار ارشد در RJO Futures نیز در مورد وضعیت چشم‌انداز قیمت فلز زرد گفت: من تقریبا اطمینان دارم که قیمت فلزهای گرانبها به خصوص طلا، به راحتی از دیوار نگرانی‌های موجود بالا خواهد رفت. پاویلونیس در مورد تاثیر انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده بر بازار طلا نیز افزود چه سرمایه‌گذاران به ترامپ علاقه‌مند باشند و چه نباشند، بازارها به ریاست جمهوری ترامپ علاقه‌مند هستند.

در صورت پیروزی احتمالی جو بایدن در انتخابات احتمال ایجاد موجی از فروش و کاهش قیمت در بازارها وجود دارد.  همزمان با فضای پر ریسک بازارها کاهش کم‌سابقه ارزش دلار آمریکا، یکی دیگر از عواملی بوده است، که به طلا برای رسیدن به قله تاریخی خود کمک کرده است. پاویلونیس در این مورد نیز عنوان کرد مقدار پولی که به دلیل بحران کرونا و حمایت از اقتصاد به بازارها تزریق شده است، بی‌سابقه است. این تحلیلگر افزود در چنین شرایطی که انتظارات تورمی بالا می‌رود، طلا یک پناهگاه امن برای سرمایه‌ها خواهد بود.
گروه کاهشی‌ها

گروهی از تحلیلگران نیز انتظار دارند که طلا در هفته پیش‌رو، اقدام به تثبیت و اصلاح قیمتی خواهد کرد. میلمن در این باره گفت: به دلیل اینکه قیمت طلا با سرعت زیادی رشد کرده است، به نظر من اصلاح قیمتی می‌تواند سبب شود که قیمت این فلز زرد به‌طور موقت به زیر مرز ۱۹۰۰ دلاری بازگردد. اکنون قیمت ۱۹۴۰ دلاری یک خط حمایتی مستحکم برای طلا محسوب می‌شود.

بارت ملک، رئیس بخش استراتژی جهانی در TD Securities نیز درباره وضعیت قیمت طلا در آینده کوتاه‌مدت معتقد است، در صورتی که نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ و ۳۰ ساله افزایش پیدا کند، قیمت طلا شروع به کاهش خواهد کرد. ملک نیز پیش‌بینی کرد که در صورت وقوع این سناریو، محدوده قیمتی ۱۸۹۰ دلار، برای طلا محتمل باشد. تحلیلگران هر گونه تصحیح قیمتی طلا را فرصتی برای خرید این فلز زرد می‌دانند، زیرا فضای غالب برای قیمت طلا در بازه زمانی میان‌مدت صعودی است. 

پاویلونیس نیز در مورد وضعیت قیمتی طلا در هفته آینده گفت: احتمال دارد طلا در هفته پیش‌رو با یک مکث روبه‌رو شود، اما رالی بلند مدت طلا خاتمه پیدا نکرده است. با این تصحیح قیمتی احتمال سقوط قیمت طلا به زیر مرز ۱۹۰۰ دلاری و حتی مرز ۱۸۰۰ دلاری نیز وجود دارد. تمام این تصحیح قیمت‌ها برای سرمایه‌گذاران فرصت خریداری است.
 

 

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین