پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:15 - 1400/06/20

تبخال خود را با روش های خانگی درمان کنید

کارگر آنلاین/اگر به تبخال مبتلا هستید، اقدامات پیشگیرانه زیر را برای کاهش شیوع، شدت و طول مدت تبخال انجام دهید

اگر به تبخال مبتلا هستید، اقدامات پیشگیرانه زیر را برای کاهش شیوع، شدت و طول مدت تبخال انجام دهید
 بروز تبخال بسیار آزاردهنده است زیرا  درد شدیدی را باید تحمل کنید . علاوه بر پماد‌ها و دارو‌هایی که برای بهبود تبخال‌ها وجود دارد، درمان‌های خانگی هم در بسیاری از موارد جواب گو خواهد بود. همچنین برخی روش‌های درمانی باعث کمرنگ شدن علایم تبخال می‌شود. ادامه مطلب را در این زمینه مطالعه کنید:
 چه کسانی مستعد تبخال هستند؟
بیش از نیمی از ما حتما دچار ویروس نوع یک تبخال شده‌ایم. در تحقیقی مشخص شده  است افرادی که مجبورند تبخال را تحمل کنند، شش ژن مشترک دارند. سه تا از این ژن‌ها مشخص می‌کند که ویروس نوع یک تبخال چگونه باعث فعالیت مجدد و در‌نتیجه عود کردن تبخال می‌شود.
 استرس و تحریک تبخال
ویروس نوع یک تبخال بیشتر زمان خود را در حالت غیرفعال به‌سر  می برد و در لا‌به‌لای عصب‌ها پنهان می‌شود. بسیاری از مردم عوامل محرک مشابهی دارند که باعث می‌شود این ویروس از حالت مخفی بودن بیرون بیاید و منجر به تبخال شود. نور خورشید، تب، استرس و قاعدگی عوامل محرک شایع آن هستند. برخی افراد دو بار در سال دچار تبخال می‌شوند، اما برخی دیگر با تجربه هر بار استرس تبخال می‌زنند.
 چه زمانی تبخال مسری می‌شود؟
تبخال به‌ دلیل آسیب پوستی رخ می‌دهد که طی آن ویروس هرپس داخل سلول‌های عفونی بازتولید می‌شود. از زمانی که پوست قرمز می‌شود و خارش پیدا می‌کند، ویروس نوع یک تبخال ظاهر  می شود و می‌تواند منتشر شود. تبخال‌ها زمانی بسیار مسری می‌شوند که تاول‌ها شکل  بگیرد و سرشان باز ‌شود تا زمانی که پوست به‌طور کامل التیام  یابد و دوباره به شکل طبیعی خود بازگردد.
 ویروس تبخال چگونه منتشر می‌شود؟
ویروس تبخال از طریق مایعات بدن منتشر می‌شود. در حقیقت ویروس تبخال اغلب روی لب‌های فردی که دچار عفونت شده است، وجود دارد، حتی اگر هیچ جراحت آشکاری نداشته باشد؛ بنابراین یکی دیگر از راه‌های اصلی انتقال و انتشار آن بوسیدن است. از آن‌جایی که ویروس نوع یک تبخال در بزاق هم می‌تواند زندگی کند، استفاده مشترک از ابزار‌ها و وسایل آشپزخانه یا داشتن لیوان‌های مشترک برای نوشیدن هم می‌تواند باعث انتشار ویروس آن شود.
 کاهش درد تبخال
در‌حالی که اولین سطح بروز تبخال می‌تواند تا دو هفته ادامه داشته باشد، عود کردن مجدد آن معمولا یک هفته طول خواهد کشید. درمانی برای تبخال‌ وجود ندارد، اما برخی کرم‌ها و ژل‌ها می‌توانند باعث بهبود سوزش آن‌ها شوند. پماد‌های ضد ویروس می‌توانند باعث کاهش زمان بهبود تبخال‌ها شوند، البته اگر آن‌ها را در نخستین زمان بروزشان استفاده کنید. پماد دوکوسانول، پماد مناسبی برای بهبود تبخال است. از طرفی پماد‌هایی مانند اسیکلویر (زوویراکس) و پنسیکلویر (دناویر) را هم می‌توانید به‌راحتی با نسخه و صلاحدید پزشک تهیه کنید.
 راه‌های درمان خانگی
با سیر و پیاز ضدعفونی کنید
خوراکی‌هایی که طعم تند و تیز دارند مثل سیر، پیازچه و پیاز معمولا  آثار ضد‌ویروسی دارند و استفاده از آن‌ها به‌صورت موضعی برای بهبود تبخال موثر است. فقط باید توجه داشت که این مواد حالت خورندگی دارند و مصرف زیاد آن‌ها ضایعه را زخمی و خشک می‌کند. سرکه به‌صورت موضعی در خشک شدن تبخال موثر است.
کاکائو و قهوه نخورید
افرادی که به‌طور مکرر دچار تبخال می‌شوند باید استرس‌های‌شان را کاهش دهند و مصرف مواد غذایی تحریک‌ کننده مثل کاکائو و قهوه را به حداقل برسانند و در مقابل مصرف خوراکی‌هایی همچون کاهو، تمرهندی و... را افزایش دهند. علاوه بر این‌ها بهتر است در زمان عود تبخال از مصرف چای سبز خودداری  کنند ، زیرا این چای خشکی و احتمال خونریزی ضایعات را افزایش می‌دهد.
سکنجبین و خاکشیر بنوشید
شربت سکنجبین و خاکشیر در بهبود و جلوگیری از عود تبخال موثر است. در میزان مصرف سکنجبین معمولا محدودیتی وجود ندارد مگر این‌که فرد مبتلا به دیابت باشد. مصرف خاکشیر نیز به‌صورت روزانه تا سه قاشق غذاخوری در یک لیوان آب هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. پوره سیب رنده شده مخلوط با سکنجبین و گلاب هم می‌تواند در بهبود ضایعات کمک‌ کند.
شاید پیشگیری از تبخال بسیار دشوار باشد اما کاهش عوامل محرک آن می‌تواند تاثیرگذار باشد. سعی کنید تا حد امکان از نور خورشید دور باشید یا از کرم ضد آفتاب یا نرم‌کننده‌های لب ضد پرتو فرابنفش استفاده کنید. سعی کنید سازوکارهای مدیریت استرس را یاد بگیرید که برای‌تان مفید خواهد بود. از طرفی تلاش کنید سیستم ایمنی خود را با خواب کافی و ورزش روزانه، سالم و قوی نگه دارید. اگر تبخال‌تان شدید  است یا مدام رخ می‌دهد، بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید.

منبع: خراسان
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین