پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00008:40 - 1399/06/02

کارآمدی سامانه‌های آموزشی و پژوهشی مهم‌ترین اصل ارتقای دانشگاه آزاد است

تمرکزگرایی و کارآمدی پژوهش‌های دانشگاهی با سامانه پژوهشیار و کارآمدی و مدیریت یکپارچه با سامانه آموزشیار دو تحول عظیم در دو ساختار مهم دانشگاه آزاد بوده که به ارتقای کیفیت خدمات دانشگاهی منجر خواهد شد.

به گزارش کارگر آنلاین، شیوع کرونا در کشور و اثرگذاری آن در کارکردهای دانشگاهی تغییرات عمده‌ای در سازوکارهای ارائه خدمات آموزشی، دانشجویی و پژوهشی ارائه کرده است. از همان روزهای نخست تعطیلی دانشگاه‌ها برای تداوم امر آموزش، این کلاس‌ها بودند که بلافاصله در بسترهای مجازی و تحت وِب ارائه شد. در ادامه نیز خدمات دانشجویی و پژوهشی تعداد معدودی از دانشگاه‌ها به‌سمت مکانیزاسیون پیش رفت. ولی سوال اینجاست که دانشگاه هوشمند فقط در ایام کرونایی به‌عنوان یک ضرورت تلقی می‌شود یا در شرایط عادی نیز براساس اقتضائات زندگی شهری یک نیاز مبرم است.؟

رشد هوشمند یکی از جذاب‌ترین موضوعات جاری در چند سال اخیر بوده است. یکی از دلایل اصلی این جذابیت نیز این است که رشد هوشمند یک موضوع چند رشته‌ای و اثرگذار بر روی همه زمینه‌های انسانی و اجتماعی است. نیاز به مواجه شدن با مسائل سخت و دشوارتری که ناشی از افزایش ابعادی شهرها همراه با میل دستیابی مزایای بیشتر از زندگی شهری است، محرک‌های قوی‌ای هستند که حرکت به سوی ساختارهای هوشمند ازجمله «دانشگاه هوشمند» را تقویت می‌کنند. حال اگر بحرانی مانند کرونا نیز گریبان‌گیر جامعه‌ای نظیر جامعه دانشگاهی نیز بشود حرکت به سوی دانشگاه هوشمند به‌عنوان یک راهبرد مطرح می‌شود. تئوری دانشگاه هوشمند در بین دانشگاه‌های ایرانی در چندین سال گذشته بیشتر از جلوه‌های عملیاتی، نظریه‌های صورت‌گرایانه به‌خود گرفته و تقریباً هیچ دانشگاهی نمی‌تواند صفت هوشمند به‌معنای واقعی را در پسِ عنوان خود بگنجاند. دانشگاه آزاد اسلامی در دوران تحولی خود در دوره مدیریت جدید با شعار یکپارچه‌سازی و کارآمدی کارکردهای دانشگاهی کارخود آغاز کرد. نقطه نخست این تحول در حوزه پژوهش‌های دانشگاهی و کاربردی‌سازی پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی صورت گرفت. تمرکزگرایی و مسئله‌محوری اهداف اصلی این راهبرد در حوزه پژوهش شناخته می‌شود. نتیجه یکپارچه‌سازی حوزه پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی پس از یکسال، راه‌اندازی سامانه پژوهشیار و طرح پایش(پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای) و طبقه‌بندی 18 هزار زمینه پژوهشی در موضوعات مختلف و نیازهای کلان کشور است. مدیریت یکپارچه و رصد نقطه به نقطه مراحل انجام پایان‌نامه‌ها، جلوگیری از سرقت‌های علمی و پایان‌نامه دزدی، مسئله‌محوری و تمرکزگرایی برای حل مسائل کلان کشور از جمله مقاصد دانشگاه آزاد در راه‌اندازی طرح جامع پایش به‌شمار می‌رود.

اما این کرونا بود که یکپارچه‌سازی ساختارهای آموزشی دانشگاه آزاد را به تعجیل انداخت و ضرورت مدیریت یکپارچه این زیرنظام کلان آموزش عالی را گوش‌زد کرد. ساختار گسترده دانشگاه آزاد در سراسر کشور(400 واحد دانشگاهی) و برخورداری هر یک از واحدهای دانشگاهی از سیستم آموزش مستقل و مجزا از هم اختلالاتی در نظام آماری و مدیریت یکپارچه این نظام آموزشی ایجاد کرده بود. نخستین هدف راهبردی دانشگاه آزاد از یکپارچه‌سازی سامانه آموزشی، جلوگیری از جعل مدرک و تقلب‌های آموزشی است. دانشگاه آزاد تعبیرِ «دانشگاه هوشمند» را در شبکه هوشمند علمی دانشگاهی می‌بیند و مأموریت‌ها و کارکردهای مختلف دانشگاه ذیل این شبکه تعریف کرده است. به گفته ایمان عطارزاده مدیرکل توسعه شبکه علمی هوشمند دانشگاه آزاد اسلامی مدیریت واحد در مدل شبکه‌ای دانشگاه، وجود سیستم کدینگ یکسان در تمام واحدهای دانشگاهی، یکپارچگی و ارتباط داده ها جهت کسب دانش، نظارت جامع و آمار و اطلاعات یکپارچه، کاهش ورود اطلاعات توسط کاربران و... از جمله ویژگی های سیستم اتوماسیون آموزش است. تولید اپلیکیشن موبایلی و رصد و مدیریت پرونده‌های دانشجویی ازجمله امکانات بی‌نظیر آموزشیار شناخته می‌شود. جراحی‌های بسیاری در راستای کارآمدی کارکردهای دانشگاهی در دانشگاه آزاد به‌ویژه در دو سال اخیر صورت گرفته است. تمرکزگرایی و کارآمدی پژوهش‌های دانشگاهی با سامانه پژوهشیار و کارآمدی و مدیریت یکپارچه با سامانه آموزشیار دو تحول عظیم در دو ساختار مهم دانشگاه آزاد بوده که به انظباط و انسجام هرچه بیشتر دانشگاهیان منجر خواهد شد. ارتقای کیفیت خدمات آموزشی و مدیریت آموزش به دانشجویان و استادان در رأس پیگیری‌های دانشگاه آزاد قرار گرفته و توسعه سامانه‌های هوشمند این دانشگاه نیز در همین راستا خواهد بود.

 

منبع: ایسکا

منبع: ایسکا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین