پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00018:05 - 1400/06/27

سقوط مرگبار کارگر از درخت کهنسال گردو

کارگرآنلاین| با آغاز برداشت محصول گردو در خلخال در اثر حادثه سقوط از درخت کهنسال گردو یک کارگر گردوچین جان خود را از دست داد.

این حادثه روز شنبه در روستای اسبو از توابع بخش شاهرود خلخال رخ داد و کارگری که در حال گردوچینی از درخت کهنسال و بلند گردو در باغ‌های  گردوی این روستا بود به علت سقوط از درخت و مصدومیت شدید جان باخت.

به گفته دکتر غلامرضا غفاری ، رئیس اداره پزشکی قانونی خلخال جان باخته این حادثه به علت شدت مصدومیت ناشی از سقوط از درخت در محل حادثه در دم جان خود را از دست داد و برای اعلام دقیق علت مرگ جسد وی برای کالبدشکافی و تشریح به پزشکی قانونی مرکز استان ارجاع شد.

  • همه ساله در فصل برداشت گردو ، برداشت سنتی گردو موجب وارد شدن خسارت‌های جانی به کشاورزان و کارگرانی می‌شود که روزی خود را از فراز شاخ و برگ درختان گردوی کهنسال و بلند می‌جویند.
  • خبرهای مربوط به وقوع حوادث مختلف سقوط از درختان بلند گردو و مصدومیت‌های شدید منجر به شکستگی استخوان گردوچینان و بستری شدن آنها در بیمارستان در مناطق مختلف خلخال مدام منتشر می‌شود.

روش سنتی برداشت گردو به نحوی است که گردوچینان با استفاده از چوبی بلند اقدام به تکان دادن شاخه‌های درختان و پایین ریختن گردو از پایین‌ترین شاخه‌ها تا شاخه‌های نازک و شکننده در بلندای این درختان می‌کنند و این کار خطر سقوط از ارتفاع و درختان بلند گردو برای گردوچینان را به دنبال دارد.

این درحالی است که در بسیاری از مناطق ابزارهای ساده مکانیکی از جمله استفاده از دستگاه شوکر جایگزین روش‌های سنتی شده و بر این اساس از میزان وقوع حوادث تلخ نیز کاسته شده است.

باغداران برای به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از سقوط از درختان گردو باید نکات ایمنی را از جمله استفاده از کلاه و کمربند ایمنی از سوی کارگران گردو چین را رعایت و از بکارگیری افراد مسن در فرآیند برداشت گردو اجتناب کنند.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال روز شنبه از آغاز برداشت گردو از باغ‌های گردوی این شهرستان خبرداد و گفت: افزایش دمای هوا موجب زود رسیدن بار میوه درختان گردو شده است.

محمد شادخاطر با اشاره به آمار قابل توجه مصدومان سقوط کرده از درختان گردو در مناطق مختلف این شهرستان افزود: در کنار فراوانی تولید محصول امسال گردو استفاده از روش سنتی چینش و برداشت محصول با ایستادن بر روی شاخه‌های لرزان درختان قدیمی ، بلند و گاهی پوسیده گردو سلامتی و جان گردوچینان را تهدید می‌کند.

  • وی اظهارکرد: پس از اینکه چند سال پیاپی کل محصول گردوی این شهرستان به علت سرمای دیررس بهاره از بین رفت ، فراوانی محصول گردوی امسال همراه با قیمت بالای آن موجب شتاب بیشتر گردوکاران در برداشت محصول گردو شده که این امر نیز موجب بروز حوادث ناشی از بی‌توجهی گردوچینان و سقوط آنها از بالای درخت می‌شود.
  • وی افزود: پراکندگی بخش قابل توجه درختان گردو در اراضی ناهموار و سنگی در خلخال وقوع حوادث همراه با خسارت و مصدومیت بدنی را زیادتر کرده و در هر فصل گردوچینی تعدادی از کشاورزان را می‌توان دید که راهشان از بالای درختان به تخت بیمارستان منتهی شده است.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال با توصیه به باغداران جهت بیمه افراد بکارگیری شده برای برداشت گردو گفت: روش برداشت گردو در این شهرستان همان روش سنتی کهن و گذشته و تکان دادن شاخه‌های درختان با کوبیدن چوبی بلند و سنگین توسط گردوچینان با ایستادن بر روی شاخه‌های شکننده  درختان گردو  است.

او افزود: فقط یک دستگاه شوکر و یا لرزاننده شاخه‌های درختان گردو در مدیریت جهاد کشاورزی خلخال موجود است که این دستگاه نیز بیشتر برای آموزش باغداران گردو برای استفاده از روش‌های جدید برداشت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • وی گفت: استفاده از خودروهای مجهز به بالابر روش مناسبی برای کاهش خطرات بالا رفتن از درختان گردو است ولی به دلیل واقع شدن بیشتر باغ‌های گردو در سطح ناهموار استفاده از این نوع خودرو در مناطق کوهستانی گردوخیز شهرستان امکان‌پذیر نیست.
  • وی تنها راه حل مشکل سقوط از شاخه درختان گردو و رفع خطر از گردوچینان را اجرای طرح سرشاخه کاری ، احیای درختان گردوی باغ‌ها در خلخال و جایگزینی درختان پا کوتاه و ارقام جدید به جای درختان بلند و کهنسال ذکر کرد.
منبع: hadese24
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین