پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00006:32 - 1400/06/31

احکام ژلیش ناخن چیست؟

ژلیش ناخن همان کاشت ناخن می باشد که استفاده از آن برای شما احکامی دارد. احکام ژلیش ناخن مانند لاک ناخن می باشد. در این مطلب قصد داریم شما را با احکام ژلیش ناخن آشنا کنیم.

آیا شرعا، صرف کاشتن ناخن اشکال دارد یا خیر؟
طبق نظر اکثر فقها صرف کاشت ناخن و انواع روش های آرایشی و زینت اعضای بدن فی نفسه دارای اشکال فقهی نیست و این مسئله در مورد کاشت ناخن و مژه نیز صدق می کند. اما در مورد کاشتن ناخن و مژه، باید در نظر داشت که:

طبق نظر اکثر علما اگر کاشت ناخن زینت محسوب شود باید دست ها را از دید نامحرم پوشاند. البته علما زینت بودن یا نبودن کاشت ناخن ها را به تشخیص عرف جامعه واگذار کرده اند. بنابراین با توجه به این که در حال حاضر در جامعه ما کاشت ناخن (صرف نظر از مشکل و بیماری حاد که به دستور پزشک انجام می شود) برای زیبا شدن دست ها و ناخن ها استفاده می شود و همه به این مسئله اذعان دارند که دستی که روی  آن به اصطلاح ناخن کاشته شده نسبت به دست بدون ناخن زیباتر است، پس ناخن کاشته شده زینت و زیبایی محسوب می شود و باید از نامحرم پوشانده شود.


«کاشت ناخن با فرض صدق زینت باید از نامحرم پوشیده شود. تشخیص زینت بودن یا نبود موکول به نظر عرف جامعه است.» (استفتاء کتبی از دفتر آیت‌الله خامنه ای)

حکم شرعی ژلیش ناخن برای وضو و غسل:
ژلیش ناخن حکم شرعی مخصوص به خود را دارد. همانطور که می دانید برای وضو و غسل باید آب به تمام نقاط عضوهای وضو و غسل برسد. اگر روی پوست هر گونه مانعی قرار بگیرد که مانع رسیدن آب به آن اعضا باشد، غسل و وضو باطل است.

حکم شرعی ژلیش ناخن پا:
در صورتی که که فردی از ژلیش ناخن یا لاک برای انگشتان پا استفاده کند حکم شرعی آن با دست تفاوت می کند. بدین شرح که اکثر مراجع تقلید مسح پا را بر روی یک انگشت نیز کافی می دانند و اگر فقط یکی از انگشتان پا لاک یا ژلیش ناخن نداشته باشد وضو گرفتن خالی از اشکال است و افراد می توانند همان ناخن بدون مانع را مسح بکشند.


آیا می توان با ژلیش ناخن نماز خواند؟
بله می‌توان نماز خواند. اما تنها در صورتی که قبل از اینکه از ژلیش ناخن استفاده کنید وضو بگیرید. در غیر این صورت طبق نظرات مراجعی که ذکر شد وضو باطل است و نماز نیز باطل می‌شود. اما اگر قبل از ژلیش ناخن وضو بگیرید استفاده از لاک و ژلیش در حین نماز خواندن اشکال شرعی ندارد.

" نماز خواندن با لاک اشکالی ندارد، ولی لاک زدن برای وضو و غسل اشکال دارد؛ زیرا یکی از شرایط وضو و غسل این است که در اعضا مانعی از رسیدن آب نباشد. (توضیح المسائل مراجع، ج. ۱، ص. ۱۸۷) "


پاسخ مراجع برای حکم وضو و غسل ژلیش ناخن :
چند سالی است که ژلیش ناخن یا همان کاشت ناخن رواج پیدا کرده است و بین خانم ها مورد استقبال قرار گرفته شده است. با توجه به اینکه ناخنی روی ناخن قرار می گیرد غسل و وضو گرفتن با ژلیش ناخن چه حکمی دارد؟ آیا غسل یا وضو باطل است یا خیر؟


پاسخ دفتر مرجع آیت الله العظمی سید علی خامنه ای :
کاشت ناخن فى نفسه اشکال ندارد و با فرض صدق زینت، باید از نامحرم پوشانده شود. در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه می‌داند امکان برطرف‌کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقت غیر قابل تحمل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار کند و وضو و غسل هاى بعدى را باید به‌صورت جبیره انجام دهد (یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز‌های بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.


پاسخ دفتر آیت الله نوری همدانی :
این مورد جایز نیست.


پاسخ دفتر آیت الله صافی گلپایگانی :
کاشتن ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند اشکال دارد ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان، ناخن مصنوعی را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین