پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00019:07 - 1400/07/07

دلیل افزایش قیمت آهن آلات چیست؟

نرخ قیمت آهن آلاتچندی پیش در بازار آهن نیز خبر رسید که نرخ پایه ی شمش در راستای افزایش نرخ دلار و ارز در حال تغییر و افزایش است و این سخن کافی بود تا همین افراد، بازار را با شایعات دنباله دار تحریک کنند و قیمت آهن را به سمت صعودی هدایت کنند.

نرخ پایه ی شمش در هفته های اخیر بر اساس چهار تا چهار و دویست بسته شد اما همین گمانه زدن ها باعث شد که این نرخ تا حدود چهار و چهارصد هم بالا برود و قیمت آهن نیز با همین اصل دستخوش تغییر شد.
 

  • اوایل سال هزار و چهارصد به دلیل شرایط نابسامانی که بر بورس حاکم شد، نرخ شمش نتوانست تغییر کند. طی همین مطلب خرید آهن تا حدودی با کندی رو به رو شد و باعث گردید انبارها مملو از آهن باقی ماندند. فعالان حوزه ی فولاد با ایجاد یک موج کوچک بر روی نرخ شمش توانستند برای خالی شدن انبار هایشان حرکتی انجام دهند. با خبر احتمال گران شدن آهن، افرادی که لازم بود در حوزه ی فعالیتشان خرید انجام دهند یا افرادی که تصمیماتی برای آینده داشتند برای انجام خرید، قبل از گرانتر شدن، اعلام تقاضا کردند و همین امر کافی بود تا این موج گرانی مرتفع تر گردد.
  •  
  • از طرف دیگر بازار قراضه آهن آلات نیز با رکود مواجه بود و  با فعال شدن این موج، آنها نیز همراه شدند و نرخ قراضه آهن را تا حدودا کیلویی ۴۵۰تومان افزایش دادند.
  • با برپا شدن خبر گرانی و شایعه ی گرانتر شدن، حتی خرده فروشان آهن را، که مدتی بود به خاطر شرایط بازار خرید چندانی نمی‌کردند، برای جا نماندن از این موج تحریک به خرید هزاران تن میلگرد کرد که چند وقتی بود در انبارها خاک میخورد.

 
همین یک خبر کوچک چنان جنجالی در بازار آهن ایجاد کرد که فعالان در هر حوزه فولادی ندانسته بر این گرانی دامن میزدند.
 
از دیگر مواردی که سبب شد این افزایش قیمت، افسار گسیخته به سمت بالا حرکت کند این بود که کارخانجات عرضه ی شمش فولاد در عرضه ی شمش به هوای گرانی ارز و افزایش قیمت شمش، کوتاهی کردند و همین دلیل کافی بود تا بازار به کام سودجویان پیش برود.
 
افزایش قیمت آهن آلات
 

  • افزایش قیمت آهن آلات به دلیل کاهش ارزش پولیهمان گونه که در جریان هستید کشور در حال حاضر شدیدا از لحاظ واکسینه کردن مردم بابت کرونا و فشارهای آمریکا بابت تحریمها، در سختی و فشار است. به دلیل اوضاع نابه سامان جهانی و تاثیر آن بر کاهش عرضه ی نفت و سقوط بازار بورس، روز به روز با کاهش ارزش پولی کشور و افزایش ارزش ارز خارجی علی الخصوص دلار مواجه شدیم و این موضوع علاوه بر تمام بازارها، بر بازار آهن آلات نیز تاثیرات فراوانی گذارد.
  •  
  • بورس علت دیگری افزایش قیمت آهن الاتبا توجه به فراگیر شدن بورس و رجوع مردم برای سرمایه گذاری به سمت آن، شاهد خرید سهام زیادی از مجموعه های فعال در زمینه ی آهن آلات بودیم. به دلیل عدم وجود قوانین لازم بر این بازار، نوسانات بی اساسی نیز دامن بورس را گرفت و افسار آن را به دست افرادی سپرد که به دنبال فرصت بوده اند.
  •  
  • احتکار آهن توسط دلالان این حوزهمتاسفانه بدترین سم در حوزه ی یک کالای اساسی مانند آهن، انبار کردن آن برای فروش با سود بیشتر در آینده است. همین کاهش مقدار در بازار علاوه بر این که خریداران را با هول کمبود مواجه میکند، بر رشد قیمتها نیز دامن میزند. چرا که مصرف کننده برای جلوگیری از، از کار افتادن، حتی راضی میشود با اندکی قیمت بیشتر نیاز خود را برطرف سازد. با توجه به این که سال جدید ۱۴۰۰ هنوز در کشور نابسامانی اقتصادی برقرار است، زمینه ی فعالیت این محتکران هم چنان مهیا و پا برجاست.

 
نکات مهم در مورد علت افزایش قیمت آهن آلاتاگر بخواهیم مطالب گفته شده را در مورد علت افزایش قیمت آهن آلات چیست؟ خلاصه کنیم، میتوان در پاسخ به چند مورد زیر اشاره کرد:

۱- بالا رفتن قیمت ارز و نقش تحریمهای نفتی و مواد اولیه ی تولید فولاد بر روی نرخ آهن آلات
۲- تحریک برخی سودجویان مبنی بر اخبار افزایش نرخ آهن و فولاد
۳- کاهش ارزش پولی و هیجانات حاکم بر اوضاع مملکت
۴- به دلیل تحریم صادرات فولاد ایران، و احتیاط تولید کنندگان

 

 

منبع: رویدادایران
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین