پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00006:06 - 1400/07/22

شاخص بورس چه زمانی به مدار صعود برمی‌گردد؟

اقتصادی/شاخص کل امروز حمایت خود را از دست داد و سطح حمایت بعدی می‌تواند محدوده ۱ میلیون ۳۷۰ هزار واحد باشد. یعنی انتظار داریم هفته پیش رو، روز ابتدای منفی و سپس عملکرد بازار بهتر شود؛ یعنی بازار روز شنبه ابتدا با افزایش عرضه‌ها آغاز و سپس سطح تقاضا افزایش یابد.

بر اساس یادداشتی که ایمان کرمی، کارشناس ارشد اقتصادی و تحلیلگر بازار سرمایه در اختیار این رسانه قرار داده است: شاخص کل بورس از ۲۰ مرداد ماه سال ۱۳۹۹ تا سوم خرداد ۱۴۰۰ دچار اصلاح عمیقی شد. پس از آن شاهد رشد شاخص کل از محدوده یک میلیون ۱۰۰ هزار واحد تا یک میلیون ۵۷۰ هزار واحد بودیم و مجدد از تاریخ ششم شهریور ۱۴۰۰ وارد یک روند اصلاحی تا همین روزهای اخیر شدیم. پس از اینکه شاخص شروع به رشد کرد احتمال می‌رفت که روند اصلاحی تمام شده و اگر اصلاحی هم در بازار باشد کوتاه مدت است.

اما این چنین نشد بازار آنچه را که داده بود پس گرفت و حتی بسیاری از سهم‌های موجود در بازار که در روند صعودی رشد نکرده بودند مجدد وارد یک فاز اصلاحی شدند و از کف‌های قبلی خود نیز پایین‌تر آمدند. این روزها فعالان بازار سرمایه حال و احوال خوشی را ندارند. بیش از یک سال است که روند بازار مناسب نیست بسیاری از افراد در زیان‌های سنگینی هستند.

بورس چه زمانی به مدار صعود برمی‌گردد؟

در زمان انتخابات آقای رئیسی ایشان فرمودند که منابعی که قرار است به صندوق تثبیت بازار واریز شود در دستور کار ایشان قرار خواهد گرفت، پس از گذشت چندین ماه ما همچنان می‌بینیم که اتفاقی نیفتاده و منابعی که طبق قانون باید پرداخت می‌شد پرداخت نشده است، شاید اگر این مبالغ بود قدرت صندوق تثبیت بهبود پیدا می‌کرد.

  • این روزها ناراحتی کارشناسان از فعالین نیز بجا است. مگر دلار چقدر ریزش داشته است؟ از ۲۸ هزار ۵۰۰ تومان به ۲۷ هزار ۲۰۰ تومان که معادل ۴.۵ درصد است. اما سهامداران در همین هفته اخیر بیش از ۱۰ الی ۱۵ درصد را در کاهش قیمت سهام خود تجربه کردند. چه اتفاقی افتاده است که برای فروش سهامی که از سقف خود بیش از ۵۰ درصد اصلاح کرده است مجدد در صف فروش می‌نشیند؟ چه اتفاق سیاسی یا بنیادی برای شرکت‌ها افتاده است که اینگونه برای فروش سهام خود در قیمت‌های پایین‌تر رقابت می‌کنید؟
  • هم گله از فعالین بازار است و هم از نهادهای حقوقی و بازارگردان ها؛ اگر بازارگردان‌ها در صف‌های خرید به صورت کامل صف را عرضه می‌کنند، چرا در زمان‌های بحرانی کمک چندانی به متعادل شدن روند سهم نمی‌کنند؟ متعادل شدن فقط به این معنا نیست که صف فروش جمع آوری شود، بلکه باید تا محدوده مشخصی از دامنه نوسان به سمت صفر تابلو حمایت شود تا روند برگردد.

P.E بازار سرمایه در محدوده ۸.۸ قرار دارد و اگر شرکت‌های بزرگ تلاش بیشتری در جهت ارائه منظم تر گزارشات خود کنند، احتمالاً یک الی دو واحد دیگر کاهش پیدا خواهد کرد. البته اگر مانند "شپنا" عمل نکنند که انتظار یک گزارش خوب را داشته باشد و سپس سهامداران را با گزارشی ضعیف روبرو کند. وضعیت بازار از لحاظ بنیادی مناسب است و بسیاری از شرکت‌های بزرگ در محدوده پی بر ای شش الی هفت واحد در حال معامله هستند که تقریباً بسیار جذاب و مناسب است، امیدواریم این تب تند فروش سهام که هیچ دلیل خاصی هم ندارد به زودی فروکش کند، قیمت‌ها معقول تر شود و شاهد چنین فشار فروش‌های سنگینی نباشیم.

بورس چه زمانی به مدار صعود برمی‌گردد؟

انتظار می‌رود بازار بتواند پس از مهر ماه یک روند مناسب صعودی را در پیش بگیرد. قیمت‌های جهانی همگی در حال صعود هستند اما بازار سرمایه همچنان در حال اصلاح است. امیدواریم ریسک‌های مانند قطعی برق، گاز و تغییر نرخ مواد اولیه برای شرکت‌های بورسی ایجاد نشود و در سال حمایت از تولید بازار سرمایه بیش از این زمین نخورد.

نگاهی تکنیکال

بورس چه زمانی به مدار صعود برمی‌گردد؟

شاخص کل امروز حمایت خود را از دست داد و سطح حمایت بعدی می‌تواند محدوده ۱ میلیون ۳۷۰ هزار واحد باشد. یعنی انتظار داریم هفته پیش رو، روز ابتدای منفی و سپس عملکرد بازار بهتر شود؛ یعنی بازار روز شنبه ابتدا با افزایش عرضه‌ها آغاز و سپس سطح تقاضا افزایش یابد.

اندیکاتور RSI در محدوده کف قرار دارد و نشان از بیش واکنشی در فروش سهام دارد، زمانی که در این سطوح قرار می‌گیرد انتظار بازگشت شاخص کل قوی‌تر می‌شود، لذا برای هفته آینده انتظار بهتری از عملکرد بازار داریم.

 

منبع: ایمنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین