پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:52 - 1400/08/07

باید فناوری نرم اربعین را در زمینه بهبودفرهنگ کشور پیاده می‌کردیم

کارگر آنلاین | چهارمین رویداد هنری اربعین، که به همت فرهنگسرای ارسباران و مسجد متقین محله صدر تهران برگزار شده بود با تقدیر از برگزیدگان، به کار خود پایان داد.

چهارمین رویداد هنری اربعین، که به همت فرهنگسرای ارسباران و مسجد متقین محله صدر تهران برگزار شده بود، پنجشنبه ۶ آبان ۱۴۰۰ با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تقدیر از برگزیدگان، به کار خود پایان داد.

در ابتدای مراسم محمود شالویی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: این محفل که هنر و فرهنگ و ادب را با هم در خدمت دین و آیین، پیوندی صمیمانه زده محفل مبارکی است. و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از چنین رویدادهایی حمایت می‌کند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز علاقه‌مند به حضور در این مراسم بودند که به دلیل سفرشان به کردستان این امر میسر نشد.

  • او افزود: هنری که با عشق پیوند نخورده باشد را هنر نمی‌دانیم و عالی‌ترین تبلور عشق، عشق به عالی‌ترین مفاهیم بشری است و جز در حماسه امام حسین (ع) نمی‌توان این مفهوم عالی را پیدا کرد. ما وقتی الگویی چون امام حسین (ع) را داریم چرا باید به دنبال الگوهای دیگر باشیم.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: اگر حماسه حضرت حسین (ع) با زبان هنر بیان شود بسیار جذاب است، هرچه هست از پیامبر اسلام است که به طور کامل در امام حسین علیه السلام تجلی یافته است و هر اقدامی که برای معرفی حماسه حسینی انجام می گیرد باید مورد حمایت قرار گیرد.

  • در ادامه این مراسم سالار شفائی دبیر چهارمین رویداد سوگواره هنری اربعین و نماینده‌ مسجد متقین نیز با بیان اینکه در دو سال اخیر توانستیم دلتنگی های سفر به زیارت اربعین که به دلیل شیوع بیماری کرونا مقدور نبود را در قالب این سوگواره به زبان هنر گره بزنیم گفت: بیش از ۷۰۰ اثر به دست ما رسید که ۱۵۰ اثر از کشورهای خارجی است. و از آنجا که اربعین نقطه تلاقی فرهنگ‌ها است تصمیم گرفتیم امسال پوستر رویداد را به زبان عربی ترجمه کنیم تا نقطه آغازی باشد برای ارتباط با کشورهای منطقه و بین‌المللی شدن این سوگواره.
  • شفائی در پایان اظهاراتش تأکید کرد: با استفاده از ظرفیت مسجد متّقین، این پوستر در ابعاد بسیار کوچکی از جمله چند صفحه و سایت در فضای مجازی منتشر شد که با این حال استقبال گسترده‌ای از آن صورت گرفت و ۱۵۰ اثر از کشورهای عراق، عربستان، روسیه، افغانستان و ... یه دست ما رسید که به گفته داوران اکثر این آثار سطح کیفی مطلوبی دارند که می‌توان از نیمی از این آثار یک نمایشگاه برگزار کرد.

در ادامه این مراسم با بتول زهرا آکیول یکی از شرکت‌کنندگان در چهارمین رویداد سوگواره هنری اربعین و طلبه حوزه علمیه قم از کشور ترکیه در ارتباطی تصویری از طریق فضای مجازی گفت‌وگویی انجام شد و وی درباره حال و هوای سفرهای اربعین روایاتی را بیان کرد.در بخش بعدی مراسم، قاسم صرافان شاعر اهل بیت (ع)، به شعرخوانی در وصف حضرت سیدالشهدا (ع) و اربعین پرداخت.

سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور نیز در این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: من یک دهه از عمرم را درگیر اتفاقات فرهنگی اربعین حسینی بودم و فکر می‌کردم چقدر خوب است در این فضای تفرقه‌آمیز یک نقطه اشتراکی ظاهراً غیر سیاسی بین فرهنگ‌ها پیدا کرد و از آن در راستای ایجاد اتحاد فرهنگی استفاده کرد تا افراد را از فرهنگ‌های مختلف در کنار هم جمع کند اما یکی از سختی‌های این کار این است که باید همه تلاش‌هایم را در این فرهنگ نابودشده‌مان پیاده کنم. اگر فناوری نرم اربعین را در زمینه بهبود فرهنگ کشور پیاده می کردیم، دچار این گونه مشکلات در کشور نبودیم، و دستمان امروز خالی نبود. اربعین فرهنگی است که انسان ها را به جوشش و کوشش می آورد.

  • دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اضافه کرد: مهم ترین مشکل کشور ما این است که احساس می کنیم یک دیوار و فاصله‌ای میان مسئولان و حتی هنرمندان دینی ما با مردم ما وجود دارد.

امامی در پایان با روایت خاطره‌ای از سفر استادان دانشگاه‌ها که با مدیریت او انجام می‌شد و مشکلی مالی در آن ایجاد شده بود و با عنایت حضرت امام حسین (ع) این مشکل مرتفع گردید، گفت: اگر کسی در راه امام حسین علیه السلام قدم بردارد، بعید می دانم در افسردگی های این جهان بی رحم، دربماند. همه مشکلات و افسردگی ها با عنایت و نمک سفره امام حسین علیه السلام حل می شود؛ مساجد، بزرگترین فرهنگسرای جهان است که متاسفانه به مرور نقششان در فرهنگ ما کم‌رنگ می‌شود، ولی امروز همچنان فرهنگ امام حسین علیه السلام در سراسر کشور از طریق روضه ها جریان دارد. فناوری نرم سیدالشهدا کار خود را می‌کند و متوقف نمی‌شود ولی ما به آن بی‌توجهی کرده‌ایم.

در پایان این مراسم با حضور محمودشالوئی، سیدمجیدامامی، حجت الاسلام منطقی امام جماعت مسجد متقین، محمدآقاسی، فروزانفر و مهدی یوسفی رئیس فرهنگسرای ارسباران از برگزیدگان چهارمین رویداد سوگواره هنری اربعین به دلیل شیوع کرونا و عدم حضور افراد به صورت نمادین، تقدیر شد.
اسامی برگزیدگان این رویداد فرهنگی هنری به شرح زیر است:
بخش عکس داخلی:
نفر اول: سید علی رضویان
نفر دوم: فرهاد زرگریان اهری
نفر سوم: محمد آهنگر
نسل حسینی: مهدی آمن
بخش فیلم:
مستند داستانی: احسان فقیهیان
مستند: امیرحسین صدقی
نماهنگ: مهدی کماسی
بخش دلنوشته:
نفر اول: بتول زهرا آکیول
نفر دوم: مریم گنجی
نفر سوم: محمدرضا مهدوی راد
بخش شعر:
علی سلیمیان
علی ذوالقدر
محسن کاویانی
بخش پادکست:
علیرضا کوهی
فاطمه قربانی رضوان
بخش عکس بین‌الملل:
نفر اول: عباس سمیرغدیر (بصره عراق)
نفر دوم: علی کریم ساری (بصره عراق)
نفر سوم: حسنین علی (بصره عراق)
شایسته تقدیر: احمد عبدالامیر (بصره عراق)
شایسته تقدیر: حسین آل سلطان (قطیف عربستان)
شایسته تقدیر: حسین ارماکو (سوریه)
همچنین در بخش کودکان 46 نفر شرکت کردند که با تصمیم دبیرخانه سوگواره هنری اربعین از همه آنها تقدیر خواهد شد.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین