پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00005:45 - 1400/08/16

انباشت بالای ۳۰۰ هزار دام در واحدهای دامداری

کارگر آنلاین | رئیس انجمن گاوداران گفت: با توجه به انباشت بالای ۳۰۰ هزار دام روی دست دامدار، اختلاف چشمگیر قیمت مصوب نهاده با بازار آزاد، زنگ خطر نابودی شیر و گوشت به صدا در آمده است.

سید احمد مقدسی رئیس انجمن گاوداران  با اشاره به استمرار چالش تامین‌ نهاده های دامی اظهار کرد: بنابر آمار تا ۱۵ مهر دامداران سهمیه نهاده خود را گرفتند و در ۱۵ روز دوم تنها کنجاله سویا تخصیص دادند که آن هم بارگیری نشده است.

  • او افزود: با توجه به پرداخت بهای سهمیه تخصیصی و عدم بارگیری، دامداران به سبب کمبود نقدینگی امکان خرید نهاده از بازار آزاد را ندارند که با استمرار این روند گاوها تلف خواهند شد؛ چرا که تمامی مصوباتی که برای حمایت از دامدار دادند، تا وقتی ارز آن تامین نشود، ابتر می ماند.
  • مقدسی قیمت کنونی هر کیلو کنجاله سویا در بازار آزاد را حدود ۸ هزار تومان، یونجه و جو را ۶ هزار تومان و ذرت را بالای ۶ هزار تومان اعلام کرد و گفت: اختلاف قیمت نهاده دولتی با بازار آزاد ۳ تا ۴ برابر است که تمامی این عوامل بر قیمت تمام شده بی تاثیر نیست.

رئیس انجمن صنفی گاوداران قیمت تمام شده هر کیلو دام سنگین را ۷۷ هزار تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر قیمت خرید هر کیلو دام از دامدار ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان است که اخیرا وزیر جهاد کشاورزی مصوب کرده که پشتیبانی امور دام با نرخ ۵۹ هزار تومان بخرد که هنوز عملیاتی نشده است.

او ادامه داد: علی رغم انباشت دام در واحدهای دامداری جای این سوال مطرح است که چرا وزارت صمت صادرات را ممنوع اعلام کرده است؟ در حالی که این دام ها سرمایه های کشور است که به دلیل شرایط خشکسالی و نبود علوفه در مرتع، دامداران با ضرر اقدام به فروش دام‌ خود می کنند که با استمرار این روند آینده روشنی پیش روی تولید نیست.

رئیس انجمن صنفی گاوداران با اشاره به اینکه زنگ خطر نابودی صنعت گوشت و شیر کشور به صدا درآمده است، بیان کرد: بارها به مسئولان اعلام کرده ایم که به قیمت گوشت وارداتی از دامداران داخل گوشت را بخرند چرا که به مراتب کیفیت بالاتری دارد.

  • او با اشاره به اینکه آمار دقیقی از انباشت دام نداریم، گفت: برآوردها حاکی از آن است که بالای ۳۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در واحدهای دامداری انباشت شده است که راهی به غیر از خرید حمایتی از سوی دامدار به منظور تامین ذخایر استراتژیک یا صادرات نیست.
  • مقدسی قیمت کنونی خرید هر کیلو شیرخام از دامدار را ۶ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: علی رغم آنکه قرار بود به کارخانه هایی که اقدام به خرید شیرخام با نرخ ۶ هزار و ۴۰۰ تومان می کنند، اجازه صادرات شیرخشک و کره داده شود، اما این مصوبه هنوز اجرایی نشده است که طی نامه ای به ستاد تنظیم بازار خواستار اجرای این مصوبه شدیم.

رئیس انجمن صنفی گاوداران در پایان با بیان اینکه قیمت تمام شده هر کیلو شیرخام بالای ۶ هزار و ۴۰۰ تومان است، تصریح کرد: با توجه به افزایش هزینه های تولید نمی توان برآورد دقیقی داشت که تولید تا پایان سال به چه رقمی می رسد، اما با استمرار این روند صنعت نابود خواهد شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
صنعت دامداری خیلی وقته نابود شده خدا باعث بانیش را نابود کند
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین