پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00002:38 - 1400/08/17

نوجوانان امروز افسران جنگ نرم هستند

کارگر آنلاین | نسل‌های بعدی که میراثداران شهید فهمیده‌ها هستند، باید بدون ترس و واهمه و با اتکا به فرهنگ اسلامی و ایرانی پا به عرصه‌های نوین فنآوری بگذارند.

 فرهنگ دفاع مقدس، بسیارمستغنی و و موثر بوده و هست. تاثیر فرهنگ دفاع مقدس فقط محدود به دوران هشت ساله‌ی جنگ ایران و عراق نمی‌شود و دوران قبل و پس از آن را نیز شامل می‌شود. همچنین این فرهنگ تنها بر روی قشری خاص با محدودیت‌های سنی خاص تاثیرگذار نیست.

رشادت شهید «فهمیده» در مقابله با دشمن بعثی در سن سیزده سالگی یکی از جلوه‌ها و نمود‌های تاثیر فرهنگ ایثار و از جان گذشتگی در بین اقشاری نوجوان است.

  • دفاع مقدس تمام شدنی نیست و نیز محدود و محصور به دوران خاصی نیز نمیشود بلکه در عرصه‌های مختلف بنا بر اقتضای زمانه نمود پیدا میکند. گاه در عرصه‌های دیپلماتیک، گاه در عرصه‌های اقتصادی و گاهی در عرصه‌های فرهنگ و فنآوری.
  • امروز بیشتر از جای دیگری مرز‌های سایبری کشورمان نیازمند دفاعی است از جنس دفاع مقدس. شیطنت‌های اخیر دشمنان این مرز و بوم و این آب و خاک نشان داد از سویی قشر نوجوان و جوان باید بیشتر با فرهنگ دفاع مقدس در عرصه‌های سایبری آشنا شوند و از سویی دیگر یارایی و توانایی مقابله با دشمنان در فضای اینترنتی را داشته باشند. به بیانی دیگر امروز کشور ما نیازمند وجود شهید فهمیده‌ها در عرصه‌ی جنگ نرم است.

افسران جنگ نرم فقط مامورین کاردان و متخصصی نیستند که در سازمان‌ها و ارگان‌ها اطلاعاتی و امنیتی مشغول به خدمتند. بلکه اقشار مختلف مردم از جمله نوجوانان و جوانان به بیشتر از سایر اقشار در معرض خطر هستند نیزخود به تنها افسر جنگ نرم به حساب می‌آیند. لازمه ورود به چنین جنگ نابرابری، رشد سواد رسانه‌ای است.

بالا بردن اطلاعات نوجوانان و جوانان درباره‌ی فنآوری‌های نوین، پرهیز از تکنوفوبیا (ترس از فنآوری) والبته میدان دادن به این نوجوانان از عوامل مهمی هستند که میتوانند باعث افزایش سواد رسانه‌ای در نوجوانان شود. از بین مولفه‌های بالا میدان دادن به نواجوانان و جوانان از مهمترین مولفه‌ها به شمار می‌آید.

  • رسانه‌های جمعی و آموزش و پرورش هر کدام به شکلی میتوانند در افزایش سواد رسانه‌ای قشر نوجوان مثمر ثمر باشند، اما این استعداد‌ها تا از حالت بالقوه به شکل بالفعل درنیآیند شکوفا نخواهند شد.
  • در این بین نقش فرهنگسرا‌ها و پارک‌های فنآوری و برنامه‌هایی که در قالب مسابقه، کلاس‌های فوق برنامه و... برگزار میکنند بسیار مهم و حائز اهمیت است.

متولیان امر با عنایت به ضرورت بسط و گسترش سواد رسانه‌ای در عرصه‌های مختلف میتوانند نسل بعد را مستغنی‌تر از نسل‌های قبلی سازند و از سویی دیگر ترس از رسانه‌ها و فنآوری‌های نوین را بکاهند و باعث شوند نسل‌های بعدی که میراثداران شهید فهمیده‌ها هستند، بدون ترس و واهمه و با اتکا به فرهنگ اسلامی و ایرانی پا به عرصه‌های نوین فنآوری بگذارند.
 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین