پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:46 - 1400/08/18

واردات خودرو از چه زمان آزاد می‌شود؟

کارگر آنلاین/به نظر می‌رسد که بررسی مصوبه آزادسازی واردات خودرو به مراحل پایانی خود نزدیک شده و به زودی واردات خودرو آزاد می‌شود. این خبری است که نائب رئیس کمیسیون صنعت مجلس اعلام کرده است.

سید جواد حسینی‌کیا، نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس  به رادیو اقتصاد گفته طی ۱۰ روز آینده اصلاحات کمیسیون صنعت در صحن علنی مجلس بررسی و پس از آن برای تایید به شورای نگهبان می‌رود. اما آیا شورای نگهبان این بار با این مصوبه موافقت می‌کند؟

  • آنگونه که احمد رسولی‌نژاد، نماینده دماوند به اقتصادآنلاین گفته بود به نظر می‌رسد که ایرادات شورای نگهبان در مصوبه جدید رفع شده و مجلس توانسته نظر موافق اعضای شورای نگهبان را جلب کند.
  • از طرف دیگر، رسولی‌نژاد گفته بود کار بررسی این مصوبه در صحن علنی مجلس هم ساده است. چون این طرح‌ها اصولا در کمیسیون‌های تخصصی بررسی می‌شود و زمانی که به صحن می‌آید نمایندگان اصولا با آن موافقت می‌کنند.

موضع شورای نگهبان درباره واردات خودرو

بر این اساس به نظر می‌رسد آزادسازی واردات خودرو، مخالف دیگری بر سر راه خود ندارد. جز وزیر صمت و دولت. اما نماینده دماوند اعلام کرده بود که مخالفت وزیر صمت مهم نیست و دولت و نمایندگانش پیش از این نظرات خود را در جلسات متعدد اعلام کرده‌اند و حالا کار بررسی این مصوبه به نظر مجلس و شورای نگهبان وابسته است.

مهم‌ترین مخالفت شورای نگهبان با مصوبه آزادسازی واردات خودرو، مساله تامین ارز مورد نیاز برای واردات بود که گفته می‌شود در مصوبه اخیر این مشکل کاملا برطرف شده است.

شروط آزادسازی واردات خودرو

براساس مصوبه جدید، واردات خودرو همچنان باید بدون خروج ارز از کشور انجام شود. یعنی واردات خودرو از طریق ارز حاصل از صادرات مجاز است. آن هم نه هرگونه صادراتی. بلکه صادرات انواع خودرو، قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه.

  • اما ایرانیان خارج از کشور هم می‌توانند اقدام به واردات خودرو به کشور کنند. یعنی اگر فردی در بانک‌های خارجی ارز داشته باشد، می‌تواند از این ارز برای واردات خودرو استفاده کند. اما این مساله مشروط به مجوز بانک مرکزی است.
  • یعنی افراد هنگام واردات خودرو باید منشا ارز خود را به صورت دقیق به بانک مرکزی اعلام کنند. اما صرفا مشخص شدن منشا ارز کافی نیست و بانک مرکزی باید با تخصیص این ارز برای واردات خودرو موافقت کند. در این دو صورت واردات خودرو به کشور مجاز است.

اولین خودروهای خارجی کی وارد می‌شود؟

  • بر این اساس به نظر می‌رسد ظرف ۱۰ روز آینده مصوبه واردات خودرو در صحن بررسی و برای بررسی نهایی به شورای نگهبان برود. از طرف دیگر شورای نگهبان بین ۱۰ تا ۲۰ روز زمان دارد که درباره این مصوبه اظهارنظر کند. اگر آنگونه که نماینده مجلس گفته، نظر شورای نگهبان درباره آزادسازی واردات خودرو مثبت باشد، نهایتا تا نیمه آذرماه واردات خودرو نهایی می‌شود.
  • پیش از این رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفته بود احتمالا خودروهای خارجی از بهمن و اسفند امسال وارد بازار شود. این گفته مهدی دادفر در شرایطی بود که شهریورماه واردات خودرو به کشور آزاد می‌شد. حالا مشخص نیست که در صورت موافقت شورای نگهبان، آیا واردات خودروی خارجی به شب عید می‌رسد یا نه.
منبع: تجارت نیوز
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین