پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:09 - 1400/09/16

راهکارهای گیاهی برای رفع اسکار کلوئید و گوشت اضافه جای زخم

کارگر آنلاین/اغلب افراد به دنبال راهکاری برای رفع اسکار کلوئید و گوشت اضافه جای زخم روی پوست هستند، چندین درمان گیاهی مناسب و کاربردی برای جای زخم ها وجود دارد.

کلوئید چیست ؟

کلوئیدها زخمهای بزرگ، بدون درد و با رنگی خاص هستند که بافتهای فیبری در آن به طور غیر طبیعی رشد می کنند. اسکار کلوئید را بیشتر افراد تجربه خواهند کرد چرا که هر مشکلی مانند آکنه، گزش برخی سوختگی های جزئی می تواند باعث ایجاد زخم روی پوست شود.

اسکارهای برآمده علاوه بر تغییر ظاهر پوست، درد به همراه دارد. اسکار کلوئیدی در افرادی که پوست تیره تری دارند شایع تر است. بسیاری افراد که اسکارهای کلوئیدی و برآمده دارند درد و خارش را تجربه می کنند و همیشه نگران عفونی شدن اسکار می باشند.

کلوئید چیست
تفاوت اسکار کلوئید و اسکار جوش یا آکنه

اسکار حاصل از جای جوش و اکنه به حالت فرو رفته است اما اسکار کلوئید، برجسته است که در اصطلاح به آن گوشت اضافه گفته می شود.
روشهای طبیعی برای درمان اسکار کلوئید

اسکار کلوئیدی معمولا بعد از سوختگی، جراحی، عفونت، آکنه و در قسمت بالایی بدن مخصوصا روی چشم، گردن، صورت و کمر مشاهده می شود. روشهای مختلفی مانند لیزر، انواع ژل و لوسیون برای درمان اسکار کلوئیدی وجود دارد. علاوه براین راههای طبیعی برای درمان وجود دارد که آسیب کمتری به بدن می رسانند.
آب لیمو

آب لیمو به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدان و ویتامین ث، در درمان انواع اسکار مفید است و بطور طبیعی پوست را لایه برداری می کند. علاوه بر این آب لیمو بدن را سم زدایی و جذب ویتامین ها و مواد معدنی را تسهیل می سازد. بعد از چند هفته استفاده متوالی از آب لیمو، رنگ و اندازه اسکار بهبود می یابد.
روش1 :

آب 3 عدد لیمو تازه را با 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب ترکیب کنید و با استفاده از پنبه تمیز روی اسکار بزنید. این کار را دو بار روزانه انجام دهید.
روش2 :

آب 3 عدد لیمو تازه را با 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب و مقداری روغن درخت چای ترکیب کنید. سپس با استفاده از پنبه تمیز روی اسکار بزنید. این کار را دو بار روزانه انجام دهید.
روش 3 :

آب لیمو تازه را روزانه دو بار مستقیم روی اسکار بزنید و پس از 30 دقیقه با آب گرم بشویید.

استفاده آب لیمو
سرکه سیب

خاصیت اسیدی سرکه سیب به کاهش سوزش و کوچک شدن سایز اسکار کمک می کند.
روش :

مقداری سرکه سیب را روی اسکار بمالید و به مدت 2 دقیقه، موضع را ماساژ دهید. این کار را تا زمان بهبودی به طور روزانه تکرار کنید.
آلوئه ورا

مرطوب نگه داشتن جای زخم و اسکار پس از استفاده محصولات خانگی یا تجاری به منظور بهبود جای زخم اهمیت زیادی دارد. آلوئه ورا به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی یکی از گیاهان مفید برای هیدراته نگه داشتن پوست است.
روش :

به همین منظور ابتدا صورت را تمیز کرده و ژل آلوئه ورا روی صورت بزنید، پس از 2 ساعت با آب ولرم بشویید و روی موضع روغن نارگیل بزنید و این کار را دو بار روزانه انجام دهید.

ژل آلوئه ورا
چوب صندل و گلاب

یکی از نسخه های خانگی شگفت انگیز برای بهبود اسکار کلوئید، استفاده از چوب صندل و گلاب است، زیرا چوب صندل به بازسازی و گلاب به نرمی پوست کمک می کند و ترکیب این دو با هم نه تنها در جلوگیری از بروز اسکار بلکه در روشن کردن کلوئید ها موثر است.
روش 1 :

دو قاشق غذاخوری پودر چوب صندل را با همین میزان گلاب و یک قاشق چایخوری روغن نارگیل ترکیب کنید، سپس اسکار را با آب گرم بشویید تا باکتری و آلودگی آن پاک شود ، ترکیب را روی کلوئید قرار داده و با یک پارچه تمیز یک شب روی آن را بپوشانید، صبح روز بعد موضع را با آب گرم بشویید.
روش 2 :

پودر چوب صندل، گلاب و کمی پودر نخود را با هم ترکیب کرده تا حالت خمیری پیدا کند. سپس این ترکیب را هر شب قبل از خواب روی اسکار کلوئید بزنید و صبح روز بعد با آب گرم بشویید. اینکار را به مدت دو ماه متوالی تکرار کنید.
سیر

سالهاست از سیر به دلیل داشتن خاصیت فراوان، آنزیم ها، فلانوئید و سلینیوم استفاده های زیادی می شود. سیر تولید بیش از حد فیبروبلاست که دلیل اصلی کلوئیدها است را کاهش می دهد و التهابات پوستی و قارچ ها را رفع می کند.

نتایج تحقیقات نشان می دهد کاربردهای موضعی عصاره سیر می تواند در آلوپسی آره آتا(ریزش موی سکه ای)، پسوریازیس، اسکار کلوئید ، التیام زخم، عفونت قارچی و ویروسی، پیری پوست، سالک و جوان سازی موثر باشد.
روش 1 :

ابتدا پوست3 بوته سیر را بگیرید. روغن را داخل قابلمه ریخته و حرارت دهید. سپس سیرها را درون قابلمه ریخته و در فر با دمای 250 درجه سلسیوس به مدت 20 دقیقه قرار دهید. بعد از آن، اجازه دهید تا ترکیب شما خنک شود.

مقداری روغن سیر را مستقیم روی اسکار بزنید و پس از 15 دقیقه با آب بشویید.
روش 2 :

سیر را له کنید و روزانه دو بار، عصاره آن را به مدت30 دقیقه روی اسکار قرار دهید و سپس با آب بشویید.
روش 3 :

سیر له شده را روزانه دو بار روی اسکار قرار دهید سپس با آب بشویید.

استفاده از سیر
جوش شیرین

جوش شیرین علاوه بر لایه برداری و ضدعفونی کردن پوست موجب کاهش التهاب می شود.
روش :

2 ق جوش شیرین را با 6 ق هیدروژن پراکسید(نسبت یک به سه) به صورت خمیر در آورید.

سپس آن را روی اسکار بمالید و به مدت 3 تا 4 دقیقه پوست خود را ماساژ دهید.

برای تاثیر سریعتر، این کار را 4 مرتبه در روز تکرار کنید.
آسپرین

همه ما با آسپرین و خواص آن در درمان تب و سر درد آشنا هستیم. برخی از آسپرین ها در درمان جای زخم کلوئیدها و کاهش اندازه آنها موثر هستند. علاوه بر این آسپرین به شفافیت، لایه برداری و پاکسازی پوست کمک می کند.
روش :

پودر 3 عدد آسپرین را با مقداری آب به صورت خمیر درآورید.

جای زخم را با خمیر پوشانده و پس از 10 دقیقه با آب بشویید سپس جای زخم را خشک کنید.

مقدار کمی روغن زیتون را به جای زخم بمالید.

این روش را هر روز تکرار کنید.

اسکار کلوئید
عسل

همانطور که در مطالب قبل بهداشت و سلامت نمناک به دفعات گفته شده است، عسل خاصیت ضد التهابی و ضدعفونی کنندگی دارد. علاوه براین موجب طراوت و شادابی پوست می شود. به همین دلیل میتوان در رفع اسکار کلوئیدی از عسل استفاده کرد زیرا این محصول کاملا طبیعی است و هیچگونه ضرری ندارد.
روش :

اگر به عسل آلرژی ندارید، مقداری از آن را روی اسکار کلوئیدی بمالید و این کار را تا بهبودی، روزانه یکبار تکرار کنید.
روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس یکی دیگر از نسخه های خانگی قوی برای درمان اسکار کلوئیدها است. این روغن در جوان سازی پوست و بهبود انواع زخم از جمله کلوئیدها تاثیر زیادی دارد و به تدریج باعث از بین رفتن زخم ها می شود. در این بخش از بهداشت و سلامت نمناک با یادگیری چند روش ساده می توانید از روغن اسطوخودوس برای از بین بردن جای زخم ها استفاده کنید :
روش 1 :

مقدار کمی روغن اسطوخودوس را مستقیماً روی موضع آسیب دیده اعمال کرده و به مدت 5 دقیقه به آرامی ماساژ دهید.

پوست را پس از 60 دقیقه با آب بشویید و سپس خشک کنید.

روزانه چند بار این روش را انجام دهید.
روش 2 :

مقدار کمی روغن اسطوخودوس و روغن زیتون را ترکیب کنید و مستقیم روی زخم ها بزنید.

روزانه چند بار این روش را تکرار کنید.

روغن اسطوخودوس
خاک رس

خاک رس به دلیل داشتن مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، کلسیت و ... در محصولات آرایشی استفاده می شود چرا که قدرت جذب چربی بیش از حد، پاکسازی و مبارزه با عفونت ها را دارد.
روش 1 :

یک قاشق غذاخوری خاک رس را با یک قاشق آبلیمو و مقداری گلاب را در یک ظرف با هم ترکیب کنید .ترکیب مواد را روی موضع آسیب دیده بمالید.

این نواحی را به مدت 5 دقیقه به آرامی ماساژ دهید و بگذارید خشک شود و پس از 15 دقیقه با آب سردبشویید ، این کار را روزانه انجام دهید.
روش 2 :

½ قاشق غذاخوری از خاک رس، مقداری ویتامین ایی و آب لیمو را داخل فنجان خوب مخلوط کنید.

ترکیب را روی جای زخم بمالید و پس از نیم ساعت آن را با آب بشویید.

این کار را دو بار در روز انجام دهید.
دانه های گریپ فروت

گریپ فروت نه تنها یک میوه خوشمزه بلکه یکی از داروهای خانگی فوق العاده برای درمان اسکار کلوئیدها است زیرا به دلیل داشتن ویتامین ث و آنتی اکسیدان در لایه برداری پوست اهمیت زیادی دارد، باکتری ها را از بین می برد و شرایط مطلوبی برای بهبود کلوئیدها ایجاد می کند.
روش :

حدود 10 قطره عصاره دانه گریپ فروت را با یک قاشق غذاخوری آب خوب مخلوط کنید و مستقیم روی زخم ها بزنید.

بعد از نیم ساعت پوست را با آب گرم بشویید.

این فرآیند را روزانه 2 بار انجام دهید.

عصاره گریپ فروت
آب پیاز

آب پیاز به دلیل داشتن ویتامین ث، اسید فولیک و بسیاری از مواد معدنی مهم مانند کلسیم و آهن و ... برای سلامتی مفید است. همچنین ماده ای عالی برای درمان برخی از بیماری ها از جمله کلوئیدها است زیرا کوئرستین موجود در پیاز خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد و در درمان و پیشگیری از اسکار کلوئید موثر است. علاوه براین با بیماری های پوستی مانند قرمزی، خارش، درد و ... مقابله می کند.
روش :

آب 2 عدد پیاز را بگیرید. پنبه تمیز را آغشته به آب پیاز کنید و آن را مستقیم روی زخم بزنید.

پس از حدود 2 ساعت، پوست را با آب گرم شست و شو دهید و جای زخم را خشک کنید.

سپس، مقدار کمی روغن نارگیل بزنید تا موضع آسیب دیده مرطوب شود.

این روش را روزانه دو بار انجام دهید.
روغن جوجوبا

روغن جوجوبا یکی از بهترین داروهای خانگی برای درمان اسکار کلوئیدها است زیرا به دلیل داشتن اسیدهای چرب، پوست را تغذیه می کند.
روش :

جای زخم را با آب گرم تمیز و خشک کنید. سپس، مقداری روغن جوجوبا را روی موضع آسیب دیده بزنید و به مدت 15 دقیقه به آرامی ماساژ دهید.

روغن جوجوبا
کندر

یکی دیگر از درمان های طبیعی برای از بین بردن اسکار کلوئیدها کندر است زیرا به دلیل داشتن خاصیت التهابی به کاهش سریع جای زخم کمک می کند.
روش :

چند قطره از عصاره کندر و یک قاشق غذاخوری آب را ترکیب کرده و به طور مستقیم روی زخم بمالید. پس از 20 دقیقه پوست خود را با آب گرم بشویید.

برای مرطوب نگه داشتن موضع آسیب دیده می توانید از مقدار کمی روغن زیتون استفاده کنید، روزانه چند بار این کار را انجام دهید.
روغن کرچک

روغن کرچک یکی دیگر از روغنهای گیاهی است که تأثیر زیادی در از بین بردن جای زخم دارد زیرا با نفوذ به داخل پوست باعث سم زدایی و تضعیف بافت های زخم می شود. علاوه بر این به گردش خون و دفع سموم بدن کمک می کند.
روش 1 :

با یک پارچه تمیز کمی روغن کرچک را روی جای زخم بزنید و بعد از 15 دقیقه موضع را با آب گرم بشویید.

روزانه چندین بار این فرآیند را تکرار کنید.
روش 2 :

روغن کرچک را مستقیم روی زخم بزنید و به مدت 5 دقیقه به آرامی ماساژ دهید.

بعد از 15 دقیقه، پوست را با آب گرم بشویید.

روزانه چندین بار این روش را تکرار کنید.

روغن کرچک
چای کیسه ای سبز

چای کیسه ای سبز به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی، قابلیت درمان جای زخم را دارد.
روش 1 :

چای کیسه ای سبز را داخل یک فنجان پر از آب گرم قرار دهید. سپس آن را از فنجان خارج کرده و 15 دقیقه مستقیم روی موضع آسیب دیده قرار دهید.

این کار را روزانه سه بار تکرار کنید.
روش 2 :

یک پارچه نخی تمیز را آغشته به چای کنید و آب اضافه آن را بگیرید.

و 15 دقیقه روی موضع آسیب دیده قرار دهید، این کار را روزانه سه بار تکرار کنید.
ویتامین ایی

یکی از ساده ترین درمان های خانگی برای از بین بردن اسکار کلوئیدها استفاده از ویتامین ایی موجود در داروخانه ها است.

تحقیقات نشان می دهد مصرف ویتامین ایی به طور موضعی اثرات خوبی بر روی کلوئیدها دارد و با کاهش آسیب رادیکال های آزاد التهاب را بهبود می بخشد، همچنین از تولید بیش از حد کلاژن جلوگیری می کند.
روش 1 :

مایع داخل قرص ویتامین ایی را مستقیم روی زخم بزنید. سپس پوست را به مدت 10 دقیقه به آرامی ماساژ دهید.

این کار را روزانه سه بار تکرار کنید.
روش 2 :

مایع قرص ویتامین ایی را و با چند قطره روغن کرچک ترکیب کنید. سپس پنبه تمیز را به مایع آغشته کرده و روی زخم بزنید.

درمان کلوئید پوست
نارون کوهی

یکی دیگر از درمان های خانگی موثر برای بهبود اسکار کلوئید، استفاده از نارون کوهی است زیرا به دلیل داشتن خاصیت قابض، باعث کوچک شدن جای زخم های کلوئیدی می شود.
روش :

ناحیه آسیب دیده را با آب گرم و صابون بشویید. نارون کوهی را روی کلوئیدها ماساژ دهید و بگذارید به طور طبیعی خشک شود، اینکار را سه بار روزانه تکرار کنید.
انگور فرنگی

انگور فرنگی به دلیل داشتن ویتامین ث فراوان از ایجاد زخم جلوگیری می کند. همچنین در ترکیب با عسل یا روغن زیتون به کاهش اسکارهای کلوئیدی کمک می کند زیرا روغن زیتون می تواند پوست را در طی روند بهبود، تغذیه و آبرسانی کند.
روش :

مقداری روغن انگور فرنگی و زیتون را با هم مخلوط کنید تا خمیری بدست آید.

این خمیر را روی موضع آسیب دیده بمالید.

پس از 15 دقیقه، پوست خود را شستشو دهید.

این کار را 3 بار در هفته تکرار کنید.

درمان کلوئید پوستی
افزایش مصرف روی

روی در بدن انسان برای سنتز الاستین، تولید کلاژن و ترمیم DNA تقسیم سلول و تکثیر DNA مورد نیاز است. اسکار کلوئیدها نیز به دلیل کمبود روی ایجاد می شود. بنابراین اگر می خواهید جای زخم های کلوئیدی را از درون پوست، بهبود بخشید مصرف روی را از طریق غذاها یا مکمل ها افزایش دهید.

برخی از غذاهای غنی از روی شامل تخمه کدو، سبزیجات دریایی، اسفناج و ...هستند. افراد بزرگسال باید مکمل روی را به میزان تقریبی 7.5 تا 9 میلی گرم در روز مصرف کنند اما از مصرف بیش از حد آن خود داری کنند زیرا مصرف بیش از حد روی باعث استفراغ، حالت تهوع و تب می شود.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین