پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:35 - 1400/09/16

واکنش انسان در زمان فهم حقیقت چگونه باید باشد ؟

هشدار قرآن به مومنانی که حقیقت را دریافته اند

کارگر آنلاین| تفسیر اجمالی آیه ۷۶ سوره بقره را در این گزارش بخوانید.

به گزارش کارگر آنلاین قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَإِذَا لَقُوا الَّذِینَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَا بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ قَالُوا أَتُحَدِّثُونَهُمْ بِمَا فَتَحَ اللَّهُ عَلَیْکُمْ لِیُحَاجُّوکُمْ بِهِ عِنْدَ رَبِّکُمْ ۚ أَفَلَا تَعْقِلُونَ

و هرگاه با مؤمنان روبرو شوند گویند: ما نیز ایمان آورده‌ایم؛ و، چون با یکدیگر خلوت کنند گویند: چرا دری که خدا از علوم به روی شما گشوده به روی مسلمانان باز می‌کنید تا به کمک همان علوم با شما نزد خدایتان محاجّه کنند؟ چرا راه عقل و اندیشه نمی‌پویید؟

تفسیر آیه ۷۶ سوره بقره
علی‌بن‌ابراهیم می‌گوید: این آیه در مورد یهود نازل شد. [که]در حالت نفاق، اظهار اسلام کرده‌بودند. وقتی پیامبر (ص) را می‌دیدند، می‌گفتند: «إِنَّا مَعَکُمْ» و وقتی یهودیان را مشاهده می‌کردند به آن‌ها نیز می‌گفتند: «ما با شما هستیم».
طبق روایتی امام باقر (ع) فرمودند:گروهی از یهودیان بی غرض، هنگامی که با مسلمانان روبرو می‌شدند، اوصاف پیامبر اکرم (ص) را که در تورات مذکور بود برای آنان شرح می‌دادند. این جریان به گوش بزرگان آنان رسید و آن‌ها در صدد جلوگیری برآمده که چرا اوصاف و نشانه‌های محمد (ص) را برای مسلمانان بازگو می‌کنید؟ اگر آنچه در تورات است به آن‌ها خبر دهید، روز قیامت بر ضد شما به کار می‌گیرند.

پیام‌های آیه ۷۶ سوره بقره

  • ۱-انسان وقتی حقیقت را فهمید، باید از آن پیروی کند و نباید با ارعاب و تهدید دیگران و نفوذ مقام این و آن، حقیقت را نادیده بگیرد. «قالُوا أَ تُحَدِّثُونَهُمْ بِما...»‌ای بسا اگر در آن روز دانشمندان کتمان حقّ نمی‌کردند، این همه یهودی و مسیحی وجود نداشت.
  • ۲-در نظر منحرفان، نفاق و کتمان حقیقت برای حفظ موقعیّت و تعصّب نابجا، نشانه عقل و عاقلانه عمل کردن است، در صورتی که خلاف عقل است. «أَ تُحَدِّثُونَهُمْ... أَ فَلا تَعْقِلُونَ»
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین