پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:49 - 1400/11/03

چگونه به عیادت خدا برویم؟

کارگرآنلاین| عیادت از بیمار شاید در نگاه اول امری ساده به نظر برسد، اما ساده نیست و همانقدر که اجر آن عظیم است ترک آن نیز نهی شده به نحوی که خداوند از بندگانی که به عیادت بیماران نرفته‌اند گله کرده و می‌گوید اگر به عیادت آنها می‌آمدید من را نزد آنها می‌یافتید.

به گزارش کارگرآنلاین در روایات اسلامی عیادت از چهار گروه شامل: مؤمنان، بنی‌هاشم، خاندان(اعضای خانواده) و بینوایان در هنگام بیماری بسیار توصیه شده است به نحوی که در حدیثی از رسول خدا(ص) یکی از هفت حقی که مومنان بر هم دارند «عیادت» در هنگام بیماری ذکر و عنوان شده است: «مومن بر مومن، هفت حق دارد که خداوند(ص) آنها را بر او واجب ساخته است... و یکی آنکه او را در بیماری‌اش عیادت کند.همچنین پیامبر خدا(ص) فرموده‌اند: حق مسلمان بر مسلمان، پنج چیز است: پاسخ دادن سلام، عیادت بیمار و ....

چرا چون بیمار شدم به عیادت من نیامدی؟
در روایتی از حضرت رسول(ص) آمده است که فرمودند: خداوند(ص) در روز قیامت، بنده‌ای از بندگان خویش را نکوهش می‌کند و می‌گوید: «بنده من! چه چیز تو را از این، بازداشت که چون بیمار شدم، عیادتم کنی؟ بنده می‌گوید: سبحان الله! تو پرودگار بندگانی که نه دردی بر تو عارض می‌شود و نه بیمار می‌شوی. خداوند می‌گوید: «برادر مومنت، بیمار شد و او را عیادت نکردی به عزّت و جلالم سوگند، اگر او را عیادت کرده بودی، مرا نزد او می‌یافتی و پس از آن، خود، عهده‌دار حاجت‌هایت می‌شدم و آنها را برایت بر می‌آوردم؛ و این همه از کرامت بنده مومن من است و من خدای بخشاینده مهربانم».

در حدیث قدسی دیگری پیامبر خدا(ص) در گفت‌وگو با خداوند نقل می‌کنند که خداوند فرمود: «ای آدمیزاده! بیمار شدم و مرا عیادت نکردی ای آدمیزاده! تشنه شدم و سیرابم نساختی؟ و خداوند ادامه می‌دهد: «بنده‌ای از بندگانم از همه آنها که بر روی زمین‌، بیمار می‌شود و او را عیادت نمی‌کنند. اگر کسی او را عیادت می‌کرد، عیادتش برای من می‌بود؛ و بنده‌ام در زمین تشنه می‌شود و او را آبی نمی‌دهند اگر کسی او را آبی می‌رساند آب دادن به او (همانند) آب دادن به من بود».

عیادت بنی هاشم، واجب است و زیارت آنان مستحب
پیامبر خدا(ص) فرمودند: عیادت بنی‌هاشم، واجب است و زیارت آنان مستحب.

خاندان بیمار
در توصیه‌های امام علی(ع) به فرزندش امام حسین(ع) آمده است: خاندانت را گرامی بدار، که آنان، بال و پر تواند که با آنها پرواز می‌کنی... و به عیادت بیمارانشان برو.

بینوایان بیمار
پیامبر خدا(ص) خطاب به ابوذر فرمودند: با بینوایان، همنشین شو و چون بیمار شوند عیادتشان کن. سنن النسانی به نقل از ابوامامة بن سهل بن حنیف نقل کرده است که پیامبر خدا (ص)، بینوایان را عیادت می‌کرد و از حال آنان می‌پرسید.

 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین