پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:45 - 1401/02/03

درمان یبوست کودکان با چند راهکار خانگی

کارگرآنلاین | یبوست در کودکان علاوه بر ناراحتی کودک باعث ترس او هم میشه و اگر فرزند شما فعالیت منظم روده ای نداشته باشه، سیستم ایمنی بدنش ضعیف میشه و بدن رو در معرض ابتلا به بیماری قرار میده. این مشکل به ویژه برای بدن در حال رشد کودک بسیار اثر گذاره و در دراز مدت تعیین کننده است.

به گزارش کارگرآنلاین یبوست در کودکان علاوه بر ناراحتی کودک باعث ترس او هم میشه و اگر فرزند شما فعالیت منظم روده ای نداشته باشه، سیستم ایمنی بدنش ضعیف میشه و بدن رو در معرض ابتلا به بیماری قرار میده. این مشکل به ویژه برای بدن در حال رشد کودک بسیار اثر گذاره و در دراز مدت تعیین کننده است. یبوست کودکان و سایر اختلالات روده رو میشه با تغذیه و تغییر سبک زندگی درمان کرد. زمانی که کودک شما به یبوست مبتلا میشه، این یه نشانه است که دستگاه گوارش به یه باکتری مبتلا شده و از غذاهایی که کودک شما میخوره، تغذیه میکنه. یک رژیم غذایی خوب میتونه دستگاه گوارش رو قوی و در عین حال باکتریها رو ضعیف کنه و در نهایت دستگاه گوارش اونا رو از بین ببره.

یبوست در کودکان چه عوارضی داره؟
با ادامه یافتن یبوست و خارج نشدن کامل مدفوع از بدن متاسقانه اتفاق بدی که میفته اینه که مدفوع به درون سلولهای دیواره روده نفوذ پیدا میکنه، این کار علاوه بر اینکه مدفوع رو خشکتر میکنه و دفع رو سختتر با جذب این مواد سمی احتمال اینکه وارد جریان خون بشن وجود داره و از عوارض این اتفاق خستگی، ضعف و بیماری هست. و اگه درمان نشه و کودک شما به طور منظم یبوست رو تحمل کنه، باید منتظر اختلالات گوارشی مزمن، آلرژی ها، بیماری های دژنراتیو مثل سرطان رو در طول زندگیش تحمل کنه.

کربوهیدرات های فرآوری شده را حذف کنین. خوردن غذاهای فرآوری شده یا تصفیه شده و هر چیز حاوی شکر یا شربت ذرت را به کودک خود متوقف کنین! این غذاها نه تنها از لحاظ تغذیه ای خالی هستن، بلکه مانع از تعادل باکتری های دوستانه در سیستم گوارش میشن که اغلب منجر به یبوست و مشکلات روده می شود.

پروبیوتیک ها موثر در درمان یبوست کودکان
پروبیوتیک ها باکتری های سالم و مفیدی هستن که برای سلامتی ضروری هستن. پودر پروبیوتیک برای کودکان بالای دو سال که دچار یبوست یا سایر ناراحتی های گوارشی مثل ریفلاکس، نفخ، سوء هاضمه، اسهال یا حساسیت به غذاهای خاصی از جمله لبنیات و گلوتن هستن مفید و لازمه. این پودر به راحتی در شیر یا آب حل میشه و کودکتون میتونه به راحتی اونو بخوره.

روغن یک ملین طبیعی
روده های خود را با چربی های سالم روان کنین. حداقل در هر وعده غذایی یک قاشق خامه ترش یا کره گاوی، روغن نارگیل یا زیتون رو استفاده کنین. به عنوان مثال میتونین یک قاشق روغن نارگیل رو به صبحانه اضافه کنین یا یک قاشق بزرگ کره به  سالاد یا برنج ناهار اضافه کنین و از غذاهای ملین مثل لوبیا یا سوپ برای شام میل کنین.

فیبرها پاک کننده روده
سبزیجات و صیفی جاتی که از مصرفش برای کودکان نباید غافل بشیم و تاثیر فوق العاده ای روی پاکسازی دستگاه گوارش داره میشه به کلم، گلابی، نخود فرنگی، نارگیل، سیب زمینی، مارچوبه و انجیر اشاره کرد که همه ی این مواد غذایی فیبر بالایی دارن و برای درمان یبوست عالی عمل میکنن. سعی کنین انواع مختلف این مواد رو در برنامه غذایی هر روز داشته باشین، اما از خوردن میوه های شیرین به دلیل داشتن قند خودداری کنین چون باعث میشه باکتری های مفید برای هضم کم بشن.

کودک رو به پهلوی راست بخوابانید
بهترین حالت برای خواب فرزندتون، خواب به پهلوی راسته. این موقعیت بخاطر گرانش زمین یه بدن کمک میکنه تا در جریان پروبیوتیک وارد شده به روده پایین بیاد و نفوذ بیشتر و بهتری در مدفوع داشته باشه و به حرکت مدفوع برای خروج از بدن کمک کنه. حتما قبل از خواب سه یا چهار کپسول پروبیوتیک به کودک بدید، این دارو باعث میشه تعداد باکتریهای مفید در روده بزرگ زیاد بشه، و از بین بردن باکتری های مضر زودتر انجام بشه.

دور ناف کودک رو ماساژ بدید
برای بهبود عملکرد روده و کاهش مشکلات ناشی از یبوست میتونین با ماساژ شکم در جهت عقره های ساعت به تحرک روده در روند دفع کمک کنین، این کار همچنین باعث کاهش نفخ میشه.

گیاهان دارویی ملین
زنجبیل، نعناع یا چای بابونه رو دم کنین و برای سه تا پنج دقیقه روی حرارت ملایم بذارین، بعد از صاف کردن چای و سرد شدنش، برای شیرین شدن و اینکه کودکتون از نوشیدنی خوشش بیاد با کمی عسل مخلوط کنین و بین دو وعده غذایی بهش بدین.

استفاده از این راه حل ها با مواد غذایی و مواد مغذی که با یک رژیم درست به بدن کودک میرسه میتونه باعث بهبودی طبیعی در فرآیندهای گوارش بشه و همچنین حرکت های روده منظم میشه و اجابت مزاج راحت تر برای کودک شما حاصل میشه.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین