پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:18 - 1401/02/16

روغن الاغ و خواصی که فراموش شده است

کارگر آنلاین | این روزها در فضای مجازی و عطاری‌ها تبلیغ گسترده‌ای برای فروش روغن‌هایی با منشا حیوانی برای درمان دردهای مختلف در حال انجام است. در این تبلیغات به درمان سنتی و بدون عوارض این داروها تاکید بسیار شده است

به گزارش کارگر آنلاین ، این روزها در فضای مجازی و عطاری‌ها تبلیغ گسترده‌ای برای فروش روغن‌هایی با منشا حیوانی برای درمان دردهای مختلف در حال انجام است. در این تبلیغات به درمان سنتی و بدون عوارض این داروها تاکید بسیار شده است؛ برای مثال آنچه اخیر به وفور دیده می‌شود روغن خر یا الاغ است که در مقابل آن فهرستی از دردهای عضلانی و اسکلتی که در جامعه نیز بسیار شایع است عنوان شده که فرد با مصرف آن می‌تواند بر دردهایش غلبه کند. در تبلیغات این روغن گفته می‌شود که روغن الاغ برای طیف زیادی از مشکلات شامل بواسیر، دردهای عضلانی،مشکلات پوست و حتی گوارش تاثیرگذار است.

در این خصوص دکتر مهدی فلاح، متخصص طب سنتی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تاکنون هیچ پژوهش و تحقیقی در کشور در خصوص فواید درمانی روغن الاغ انجام نشده است به همین دلیل مصرف آن توسط متخصصان طب سنتی توصیه نمی‌شود.

وی افزود: شاید روغن الاغ به دلیل طبع گرمی که دارد دارای خواص درمانی باشد، اما چون هیچ منبع علمی آن را تائید نکرده است، نمی‌توان برای فردی آن را تجویز و یا توصیه کرد.

فلاح با بیان اینکه در کشور ما روغن‌های دارای خواص دارویی بسیار زیاد است، یادآور شد: اغلب این روغن‌ها گیاهی هستند اما متاسفانه برخی شرکت‌های تولید کننده برای کسب سود بیشتر روغن‌های حیوانی مانند روغن شتر مرغ یا الاغ را تبلیغ می‌کنند و مردم نیز تحت تاثیر این تبلیغات قرار می‌گیرند. بنابراین می‌توان گفت، روغن‌های حیوانی که برای درمان دردها در سطح جامعه در حال تبلیغ است بیش از 90 درصد دارای جنبه تجاری و کم‌تر از 10 درصد دارای جنبه درمانی است.

این متخصص طب سنتی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه افرادی که تمایل به دریافت خدمات درمانی طب سنتی هستند باید به متخصصان این طب مراجعه کنند، خاطرنشان کرد: در طب سنتی درمان ثابتی برای بیماری‌ها وجود ندارد، به عنوان مثال اگر 6 نفر جهت آرتروز به متخصص طب سنتی مراجعه کنند 6 نوع درمان متفاوت را دریافت خواهند کرد، زیرا برای درمان ابتدا باید شرایط، مزاج و علت بیماری بررسی و بر اساس آن دارو تجویز کرد برای مثال ممکن است بیماری به دنبال چاقی دچار آرتروز شده باشد که این فرد باید پس از دریافت رژیم غذایی مناسب و کاهش وزن برای درمان آرتروز مراجعه کند اما فرد دیگری به دنبال کهولت سن به این بیماری مبتلا شده باشد بنابراین درمان‌ها در افراد مختلف، متفاوت است.

وی افزود: بر این اساس یک روغن مانند روغن الاغ را نمی‌توان به تمام افراد مبتلا به دردهای موضعی، عضلانی و اسکلتی تجویز کرد.

فلاح در پاسخ به یک سوال  مبنی براینکه مردم از چه مراکزی می‌توانند داروهای طب سنتی مورد تائید را خریداری کنند، یادآور شد: متاسفانه یکی از مشکلات حوزه طب سنتی نبود نظارت کافی بر تولید داروهاست که امروز تولید این نوع داروها در عطاری‌ها و منازل به صورت زیر زمینی افزایش یافته است.

این متخصص طب سنتی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: مادامی که داروخانه‌های معتبر گیاهی در سطح کشور دایر نشود این مشکل تداوم خواهد داشت و به مردم توصیه می‌کنیم در صورت تمایل حتما داروی مورد نیاز خود را از کلینیک‌های دانشگاهی تهیه کنند زیرا این داروها تحت نظر متخصصان داروسازی تهیه و توزیع می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی براینکه داروهایی که در حال حاضر توسط برخی متخصصان طب سنتی در کلینیک و یا مطب‌های شخصی به فروش می‌رسد قابل اطمینان است یا خیر، گفت: دارو باید تحت نظر متخصص داروسازی تولید و در شرایط خاصی نگه‌داری شود به همین دلیل ما این نوع از داروها را توصیه نمی‌کنیم زیرا فروش آنها صرفا جنبه مالی برای پزشکان دارد.

فلاح بیان کرد: افراد برای بهره‌مندی از درمان‌های طب سنتی ابتدا باید به متخصص طب سنتی مراجعه کنند و پس از دریافت درمان‌های اولیه از درمان‌های ثانویه مانند پماد‌های موضعی استفاده کنند زیرا داروی موضعی به تنهایی پاسخگوی نیاز آنها نخواهد بود.

منبع: انا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین