پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00014:52 - 1401/03/07

نوجوانان از چه سنی می‌توانند در فضای مجازی حضور یابند؟

کارگرآنلاین | در دنیای تکنولوژی که هر روز بیش از پیش بر تعداد شبکه‌های مجازی افزوده می‌شود، شاید چندان هم دور از انتظار نباشد علی رغم خطرات متعدد این فضاها، کودکان و نوجوانان علاقه‌مند باشند در شبکه‌های مجازی حضور یابند؛ در این میان یکی از مسائلی که بسیاری از والدین را نگران می‌کند این است که کودکان و نوجوانانشان از چه سنی می‌توانند به صورت مستقل از فضاهای مجازی استفاده کنند؟.

به گزارش کارگرآنلاین دکتر اسماعیل خوش‌نظر، روانشناس کودک و نوجوان با بیان اینکه محدود کردن کودکان و نوجوانان در استفاده از فضای مجازی یک الزام است، بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر کودکان حتی در سن ۸، ۹ سالگی در اینستاگرام صفحه‌های شخصی راه‌اندازی می‌کنند که این موضوع می‌تواند آسیب بسیاری به کودکان وارد کند چراکه ممکن است کودکان و نوجوانان به خاطر کنجکاوی‌های متعدد،‌ وارد فضاهایی شوند و یا با افرادی معاشرت کنند که صدمات جبران ناپذیری به آنها و یا خانواده‌شان وارد کند.

وی معتقد است: اگر از ابتدای دوران تولد کودک، رابطه و صمیمیت بیشتری میان والدین و فرزند ایجاد شود این موضوع می‌تواند ساختار مناسب دفاعی بسیار خوبی ایجاد کند تا کودک از هرگونه سوءاستفاده و آسیبی دور باشد. صمیمیت در رابطه والدین و فرزند کمک می‌کند تا کودک برای ورود به هر فضایی آنها را آگاه کند، با آنها مشورت کند و در هر شرایطی نظر آنها را جویا شود. از طرفی دیگر، والدین می‌توانند براساس این صمیمیت شرایطی فراهم کنند که امکان حضور مداوم کودک در فضای مجازی تعدیل یابد.

خوش‌نظر در ادامه درباره محدود کردن سنی کودکان و نوجوانان در استفاده از فضای مجازی توضیح داد: نوجوانان قبل از سن ۱۵ سالگی می‌توانند برای استفاده از تلفن همراه، از تلفن همراه والدین خود استفاده کنند و یا تلفن‌هایی داشته باشند که به اندروید دسترسی ندارند، اما از سن ۱۵ سالگی به بعد والدین می‌توانند تلفن همراه مجزایی برای فرزندان خود تهیه کنند اما نیاز است والدین با همکاری نوجوان روی فضاهایی که فرزندشان به آن ورود می‌کند نظارت و دسترسی داشته باشند. از سن ۱۸ سالگی به بعد نیز والدین باید برای استقلال نوجوانان‌شان نظارت خود را در این موضوع کاهش دهند.

این روانشناس کودک و نوجوان با بیان اینکه کنجکاوی افراطی، عدم مدیریت صحیح و تصمیم های تکانشی از جمله مواردی است که می‌تواند هنگام استفاده نوجوان از فضای مجازی به او آسیب وارد کند، خاطرنشان کرد: دنیای اینترنت دنیای جذاب و پیچیده‌ای است، برخی نوجوانان برای تجربه استقلال، والدین خود را در جریان مسائل اتفاق افتاده در اینترنت قرار نمی دهند و مایلند به صورت مستقل از خانواده عمل کنند، اما ذکر این نکته لازم است که خطرات فضای اینترنت کودکان و نوجوانان را تهدید می‌کند. لذا باید در این فضاها مراقب باشیم که نسل نوجوان ما آسیب نبیند.

وی با اشاره به خطرات موجود در فضاهای مجازی گفت: افراد در سنین نوجوانی علاقه دارند وارد فضاها و گروه‌هایی شوند تا از این طریق خود را ابراز کنند، این درحالیست که کماکان سایکوپات‌ها ( روان آزار و افراد دارای اختلال شخصیت ضداجتماعی) در انتظار نشسته‌اند تا جهت برقراری ارتباط ساختگی با نوجوان به خواسته‌شان برسند.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین