پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:16 - 1401/04/08

مهم ترین دلیل خارش لثه و راه درمان آن

کارگر آنلاین| خارش لثه ها از مشکلاتی است که افراد در سنین مختلف به آن دچار میشوند. بهترین راه حل برای پیشگیری از این مشکل شناخت دلایل ابتلا به خارش لثه است.

علل خارش لثه

پس از بروز خارش در لثه، ابتدا شناخت علل این مشکل است که مهم می شود؛ عللی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
تجمع بیش از حد پلاک

پلاک یک ماده بدون رنگ و چسبنده است که روی دندان و لثه را می پوشاند و زمانی هم این اتفاق می افتد که مخاط و غذا با باکتری داخل دهان ترکیب شده و فرد نخ دندان نمی کشد یا مسواک نمی زند و این مواد روی دندان تجمع می‌ کنند و همین باعث خارش، خونریزی و حساسیت می شود؛ همچنین ممکن است به خاطر مخاط زیاد هنگام سرماخوردگی و عفونت سینوسی هم اتفاق بیفتد.

خارش لثه
بیماری لثه

همانطور که گفته شد وجود پلاک زیاد در نهایت باعث مشکلات و بیماری لثه شده و آن را دچار خارش و حساسیت می کند؛ همچنین ممکن است تنفس را بد بو کند یا باعث شود که فرد هنگام کشیدنِ نخ دندان یا مسواک زدن دچار خونریزی لثه شود.
خشکی دهان

زمانی که دهان به اندازه کافی بزاق تولید نکند و مرطوب نباشد، لثه خارش پیدا خواهد کرد که معمولا بعد از بالا رفتن سن این اتفاق رواج بیشتری دارد. مصرف بعضی از دارو ها مانند داروی فشار خون، افسردگی یا دارو های کنترل ادرار هم می‌ توانند باعث این اتفاق شوند.
دندان قروچه

یکی دیگر از آسیب دیدگی‌ های مربوط به دندان؛ دندان قروچه کردن است که اگر به طور مداوم باشد، عاملی برای خارش لثه خواهد بود، زیرا لثه در معرض زخم و خونریزی قرار گرفته که در کنارِ آن دندان درد، درد صورت و سر درد هم اتفاق می افتد.

دندان قروچه
تغییرات هورمونی

خارش لثه در دوران بارداری اتفاق غیر معمولی نیست. این خارش ممکن است حتی قبل از دوران قاعدگی یا در دوران یائسگی هم اتفاق بیفتد؛ زیرا هورمون ها در صورت نوسانات و تغییرات؛ جریان خون به لثه را افزایش داده و نوع واکنش بافت به لثه را دچار تغییر می کنند که این خود می تواند عاملی برای خارش لثه باشد.
استفاده نامناسب از تجهیزات دندانی

استفاده از ایمپلنت دندانی، نگهدارنده یا هر گونه تجهیزات داخل دندان ممکن است باعث شود که وضعیت لثه ها تغییر کند، آنها را دچار حساسیت کرده یا باکتری و آلودگی بیشتری را به وجود بیاورد که همین اتفاق؛ باعث خارش لثه خواهد شد.
کشیدنِ سیگار

سیگار کشیدن نه تنها برای ریه و قلب مضر است؛ بلکه باعث خارش لثه هم خواهد شد؛ چرا که نیکوتین (یک نوع ماده شیمیایی موجود در سیگار) دارای مواد حساسیت ‌زایی است و گاها باعث التهاب و خارش لثه خواهد شد.

سیگار کشیدن
واکنش آلرژیک

خوردن یا آشامیدنِ موادی که نسبت به آن آلرژی دارید، باعث ورم پوست داخل دهان خواهد شد؛ پس اگر بعد از خوردن بعضی از غذاهای خاص احساس خارش لثه داشتید، بدانید که آلرژی می تواند یکی از علت های این اتفاق باشد.
درمان خارش لثه و لثه های حساس

درمان لثه ها هم درست مانند درمان دندان درد نیاز به پیدا کردن علت اصلی دارد؛ بنابراین باید به دندانپزشک مراجعه کنید. بسیار مهم است که سریع تر علت را پیدا کرده تا بتوانید درمان مناسب را در پیش بگیرید و وضعیت بدتر نشود.

این خارش می‌ تواند به خاطر تجمع پلاک های زیاد و یا بیماری لثه باشد که پزشک می تواند خیلی راحت لثه را تمیز کند تا وضعیت بهبود پیدا کند.

مشکلاتی مانند دندان قروچه، آسیب دیدگی دندان را با گارد دهانی و محافظ های شبانه بهبود داده و بعضی از آلرژی ها هم با آنتی هیستامین برطرف می شود؛ در غیر این صورت ممکن است درمان های دیگری نیاز باشد که دندانپزشک آن ها را انجام خواهد داد.
پیشگیری از خارش لثه

بهترین راه برای پیشگیری از خارش لثه این است که به طور منظم مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و پلاک ها را از روی دندان و لثه بردارید و دهان تان را با دهانشویه بشویید.

مسواک و نخ دندان
چه زمانی به دلیل خارش لثه به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر این خارش فقط گاهی اوقات اتفاق می‌ افتد، جایی برای نگرانی وجود ندارد اما اگر مداوم بود و بیشتر از یک هفته طول کشید، به پزشک مراجعه کنید تا آزمایشات لازم انجام شده و مشخص شود که علت چیست.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین