پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:32 - 1401/04/18

کشف اکسیر جوانی برای پوست سالمندان!

حداقل در موش های آزمایشگاهی که محققان مکانیزمی برای جوان سازی اندام های انسان بر روی آنها را بررسی کردند، به نظر می رسد این آرزوی همیشگی انسان به تحقق نزدیک تر شده است.

این مطالعه توسط دکتر آویاد کرن، دکتر یانیو کرن، پروفسور یهودا اولمان، پروفسور آموس گیلهر از موسسه هیفا، دکتر مارتا برتولینی از  آلمان و دکتر رالف پاوس از دانشگاه منچستر انجام شد. نتیجه تحقیقات آنها به تازگی در مجله معتبر ساینس ادونس (Science Advances) منتشر شده است.

کشف اکسیر جوانی برای پوست سالمندان!

آنها ثابت کردند که با استفاده از پیوند پوست قدیمی روی موش‌های جوان، می‌توان پوست و سایر اندام‌ها را دوباره از طریق تغییر در ساختار مولکولی در تمام لایه‌های پوست جوان کرد. پیوند پوست پیر شده انسان روی موش های جوان مبتلا به بیماری نقص ایمنی ترکیبی شدید  که به طور ژنتیکی بر لنفوسیت های B و T تأثیر می گذارد، می تواند پیوند سلول ها، بافت ها یا اندام های زنده را از گونه ای به گونه دیگر جوان کند. این امر با رشد عروق خونی جدید، رنگدانه مجدد لایه بیرونی پوست (اپیدرم) و بهبود قابل توجهی در نشانگرهای زیستی مرتبط با پیری همراه است.

کشف اکسیر جوانی برای پوست سالمندان!

اگر کسی این دیدگاه را بپذیرد که پیری در نهایت یک بیماری کشنده است که پیشرفت آن را می توان کند و معکوس کرد و پیری را به عنوان یک وضعیت قابل درمان و برنامه ریزی مجدد در نظر گرفت، پس می توان محرک های کلیدی پیری اعضای بدن انسان را تشریح کرده و استراتژی های مولکولی موثری را برای پیشگیری یا حتی معکوس ساختن آن توسعه داد.

کشف اکسیر جوانی برای پوست سالمندان!

برای دستیابی به این هدف، مدل‌های تحقیقاتی سالخورده به شدت مورد نیاز است که در آنها، نه تنها محرک‌های کلیدی پیری اعضای بدن انسان شناسایی شوند، بلکه امیدوارکننده‌ترین استراتژی‌ها برای جلوگیری از پیری و جوان‌کردن دوباره انسان‌ها از طریق داروهایی که سلول‌های پیر را از بین می‌برند را نیز بتوان آزمایش کرد. روش های مورد نظر برای جوانسازی پوست، ابتدا بر روی حیوانات آزمایشگاهی قبل از استفاده بر روی بیماران آزمایش می شود.

کشف اکسیر جوانی برای پوست سالمندان!

پوست انسان به عنوان یک مدل تحقیقاتی پیش از بالینی پیری ایده آل است، اما به ندرت توسط تحقیقات رایج در مورد سالخوردگی برای این منظور استفاده می شود، اما پیری بدن انسان ابتدا در تغییرات پوست و سفید شدن موها قابل مشاهده است. این تیم قبلاً پوست انسان سالخورده را روی موش‌های جوان با بیماری SCID پیوند زدند، اما نمی‌دانستند که آیا جوان‌سازی پوستی که شاهد آن بودند تا زیر لایه بیرونی پوست کشیده شده است یا خیر. برای تعیین این موضوع، آنها از فاکتور رشد اندوتلیال عروقی، برای جوانسازی اندام های انسان در حیوانات آزمایشگاهی استفاده کردند.

کشف اکسیر جوانی برای پوست سالمندان!

زمانی که پوست انسان پیر به موش‌های جوان SCID پیوند زده شد، پیری معکوس شد، بنابراین تأیید شد که تمام لایه‌های پوست انسان می‌توانند دوباره جوان شوند. علاوه بر این، تعداد عروق خونی جدید در پوست نیز افزایش یافت.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید