پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00007:57 - 1401/05/31

پنجمین همایش بین‌المللی اربعین حسینی برگزار می‌شود

کارگر آنلاین | پنجمین همایش بین‌المللی اربعین حسینی با عنوان «جهانی شدن مقاومت و تحولات فراملی» به همت دانشگاه علامه طباطبائی و با حضور دانشمندان جهان اسلام برگزار می‌شود.

 پنجمین همایش بین‌المللی اربعین حسینی با عنوان «جهانی شدن مقاومت و تحولات فراملی» ۱۴ شهریور سال جاری به همت دانشگاه علامه طباطبائی و با حضور دانشمندان جهان اسلام برگزار می‌شود.

محور‌های این همایش بین‌المللی، شامل: اربعین؛ فراملی شدن و تحولات جهان اسلام، اربعین و سبک زندگی، اربعین و هویت، اربعین؛ فرهنگ، هنر و رسانه، اربعین؛ گروه‌ها و سرمایه اجتماعی، آسیب‌شناسی اربعین و اربعین و نیاز‌های معنوی، روانی و تربیتی است.

  • «علی انتظاری» دبیر علمی همایش بین‌المللی اربعین با اشاره به اهمیت پیاده‌روی اربعین اظهار داشت: در آغاز قرن ۱۵ هجری، پیاده‌روی اربعین به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین ذخایر فرهنگی و آئینی فراملی و ریشه‌دار در تاریخ تشیع در حالی برگزار می‌شود که علی‌رغم فرازی که در اواسط آخرین دهه قرن گذشته داشت، به سبب همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ دچار نشیبی حسرت‌برانگیز شد.

وی ادامه داد: اکنون در دوران پساکرونا دوباره با اشتیاقی دوچندان توسط عاشقان ابا عبدالله (ع) و همه‌ کسانی که به جامعه‌ای نوین مبتنی بر آرمان‌های انقلاب اسلامی چشم دوخته‌اند، پیاده‌روی اربعین در حالی برگزار می‌شود که اهتمام در جهت اسلام‌هراسی و شیعه‌گریزی به نهایت خود رسیده است و گفتمان‌های فریبنده بر پایه جهل، ناکارآمدی خود را به اثبات رسانده‌اند.

جهانی شدن مقاومت و تحولات فراملی

دبیر علمی همایش بین‌المللی اربعین با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین بزرگ‌ترین تجمع بشری محسوب می‌شود، عنوان کرد: موضوع اصلی در این همایش، «جهانی شدن مقاومت و تحولات فراملی» است. در این همایش تلاش می‌شود موضوعات حول نگاه علوم انسانی و علوم اجتماعی به اربعین باشد.

انتظاری با اشاره به اینکه در پنجمین همایش بین‌المللی اربعین حسینی دانشمندان کشور‌های مختلف به‌ صورت حضوری و مجازی شرکت می‌کنند، گفت: پیش‌تر چهار همایش دیگر برگزار شده بود که از آن‌ها در دانشگاه کربلا بوده است؛ اما دیگر همایش‌ها در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شده است.

گسترش سبک زندگی حسینی

دبیر علمی همایش بین‌المللی اربعین با اشاره به اینکه سردار‌انی مانند شهید سلیمانی، ابومهدی المهندس و سردار همدانی پرچم‌داران محور مقاومت و مبارزه بودند، افزود: در میدان نرم‌افزاری نیز این مقاومت در قالب تجمعاتی از قبیل پیاده‌روی اربعین برای نشان دادن مقاومت در برابر رویه‌های موجود و سلطه ظالمانه سرمایه‌داری نئولیبرال صورت می‌گیرد.

انتظاری با تأکید بر اینکه پیاده‌روی اربعین باعث گسترش سبک زندگی حسینی می‌شود، بیان کرد: افراد حاضر در این پیاده‌روی لزوماً همه مسلمان نیستند و حتی از کشور‌های دیگر هم حضور دارند. در پیاده‌روی اربعین انسان‌ها از سختی لذت می‌برند و در مسیر پذیرایی‌ها از زائرین از روی محبت و عشق به امام حسین (ع) صورت می‌گیرد.

مهلت ارسال خلاصه مقاله ۵۰۰ الی ۸۰۰ کلمه‌ای تا پنجم شهریور و مهلت اعلام نظر داوری هفتم شهریور سال جاری است. همچنین برای ارسال مقاله کامل هفت الی ۹ هزار کلمه تا ۳۰ دی مهلت است.

  • بنا بر اعلام دبیرخانه این همایش، همچنین چکیده‌هایی که تا این تاریخ دریافت شوند، در کتاب مجموعه چکیده‌های مقالات تا ۱۴ شهریور منتشر خواهند شد.
  • مهلت ارسال متن کامل هر مقاله تا ۳۰ دی ۱۴۰۱ است و مقالاتی که تا این تاریخ دریافت شوند، در کتاب مجموعه مقالات تا پایان سال جاری منتشر خواهند شد.
  • علاقه‌مندان در صورت اختلال و عدم امکان ارسال چکیده مقاله از طریق سامانه همایش می‌توانند چکیده مقاله تهیه شده را به شماره تلفن «۰۹۰۱۲۶۳۴۷۶۴» واتساپ کرده و یا به ایمیل «mt.karami@yahoo.com» ارسال کنند.
  • زمان برگزاری پنجمین همایش بین‌المللی اربعین، ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ است و این همایش در دو نوبت صبح و بعد از ظهر در پردیس مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی واقع در تهران، انتهای غربی اتوبان شهید همت، تقاطع دهکده ‏المپیک، دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌شود.
  • علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره ۰۲۱۲۶۴۰۲۶۳۰ تماس گرفته و یا به وب‌سایت «https://arbaeen.atu.ac.ir» مراجعه کنند.

مهم‌ترین اهداف پنجمین همایش بین‌المللی اربعین عبارتند از:

بررسی ابعاد اجتماعی و فرهنگی اربعین

  • شناسایی ظرفیت‌های اربعین به عنوان الگوی فرهنگی، اقتصادی و حکمرانی در مقابل الگو‌های به اصطلاح جهانی.

آینده‌پژوهی جامعه نوین در حال تکوین با اتکا به ظرفیت‌هایی که آیین اربعین به جوامع ارائه می‌کند.

طراحی سبک زندگی حسینی (ع) که برای همه جوامع بشری اعم از مسلمان و غیرمسلمان قابل اعمال است.

طراحی الگوی نوینی از تجدد که مسیری متفاوت از مدرنیته پیش روی بشریت قرار خواهد داد.

ایجاد امید نظری و انضمامی در مشتاقان جامعه‌ای متجدد مأیوس از الگو‌های سرمایه‌داری و سوسیالیست

 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین