" />
پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:32 - 1401/06/12

ایران در حوزه چاپ و نشر منطقه پیشتاز است

کارگر آنلاین | مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در صنعت چاپ؛ شانه به شانه اروپا حرکت می‌کنیم.">

علی‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه صبح پارسی گفت: صنعت چاپ بسیار پویا و با ظرفیت است و در تمامی رشته‌ها حضور دارد. ما در حوزه نشر، تبلیغات، بسته‌بندی و چاپ‌های خاص؛ با افراد خاص و همکارانی فوق‌العاده فعالیت می‌کنیم که باعث گسترش فرهنگ در کشور می‌شود.

  • ابراهیمی گفت: اکنون نمایشگاه دستگاه‌های نشر و چاپ در حال برگزاری است؛ ما سالانه سه نمایشگاه برای دستگاه‌های چاپ و نشر، بسته‌بندی و فرآوری برگزار می‌کنیم؛ ما در ماه گذشته نمایشگاه چاپ دیجیتال داشتیم که فعالان حوزه داخلی در آن شرکت داشتند. همچنین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی صنایع مختلف را داریم و پذیرای مهمانان خارجی بسیاری بودیم. مهمانان بسیاری نیز از افغانستان، پاکستان و عراق بودند تا توانمندی ما را در منطقه مشاهده کنند.
  • به گفته ابراهیمی ما در عین حال که در حوزه تولید محصولات چاپی در منطقه پیشتاز هستیم توانسته‌ایم در حوزه ساخت دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مربوطه نیز بسیار خوب عمل کنیم. اکنون شاهد آن هستیم که بخشی از ماشین‌الات ما به کشور‌های خارجی صادر می‌شوند. در مهر ماه نیز نمایشگاه دیگری در زمینه چاپ، ماشین‌الات و بسته‌بندی برگزار خواهد شد که بر عهده بخش خصوصی است.
  • او می گوید: عزیزانی که مقیم خارج از کشور هستند سفارشات بسیاری را برای چاپ آثار خود به ایران می‌دهند و علت اصلی این مسئله نیز قدرت ما در این عرصه است. ما شاهد موفقیت خود در بخش صادرات هستیم و توانستیم نقش بسیار قابل توجهی را در منطقه ایفا کنیم. در کیفیت چاپ و طراحی شانه به شانه اروپا حرکت می‌کنیم و همچنین به خوبی مسئله صادرات را پیش می‌بریم. با این وجود متاسفانه به دلیل تحریم‌های موجود فعالیت‌های ما با محدودیت‌های بین‌المللی مواجه است که میزان موفقیت‌های ما را کاهش می‌دهد.
  • مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همچنین بخشی از مواد لازم برای صنعت چاپ وارداتی است و متاسفانه به دلیل تحریم‌ها ما در واردات با مشکلات متنوعی مواجه هستیم. این موانع برای صنعت چاپ باعث جلوگیری از توسعه صنعت چاپ شده است.
  • ابراهیمی گفت: خوشبختانه ما توانستیم طی این سال‌ها در عمده بخش‌های مواد اولیه مانند مواد پلیمری خودکفا شویم و بیش از دو برابر نیاز کشور تولید داشته باشیم که باعث شده بتوانیم صادرات قابل توجهی در این زمینه داشته باشیم. بسیاری از فعالان تولید محصولات چاپی نقش تولید مواد اولیه را نیز دارند که توانسته‌اند با تامین نیاز‌های کشور بخش صادرات را نیز در دست بگیرند.
  • مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: صنعت چاپ در کل دنیا بسیار گران است که پیش‌نیاز و پس‌نیاز تمام مشاغل نیز به حساب می‌آید؛ مشکل اصلی در تاسیس چاپ‌خانه‌ها تامین ماشین‌آلات و تجهیزات لازم برای آن است. استقبال و اقبال در این صنعت بسیار کم است، اما عزیزان فعال در این حوزه بسیار از توسعه و سرمایه‌گذاری در این بخش حمایت می‌کنند.

 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین