پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:09 - 1401/09/19

نیم نگاهی به زندگانی فقیه انقلابی مرحوم آیت الله یزدی

کارگر آنلاین | زندگی و سیره آیت الله شیخ محمد یزدی(ره) تابلویی از یک عمر تلاش و مجاهدت در راه اسلام و انقلاب است.

به گزارش کارگر آنلاین ، آیت الله شیخ محمد یزدی، رئیس فقید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ۱۹ آذر سال ۱۳۹۹ پس از عمری مجاهدت علمی و مبارزات انقلابی در  ۸۹ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

  • این عالم وارسته تحصیلات حوزوی خود را در اصفهان شروع کرد و در قم ادامه داد و در این مسیر از محضر اساتید بزرگی، چون آیت الله بروجردی، امام خمینی (ره)، آیت الله اراکی، آیت الله شیخ محمدتقی آملی، آیت الله شیخ مرتضی حائری، آیت الله مرعشی نجفی و علامه طباطبایی (رحمت الله علیهم) بهره برد.

زندگی آیت الله یزدی، همواره با تلاش‌ها و دغدغه‏‌های علمی و فرهنگی همراه بوده و بخشی از این تلاش‌ها که غالباً اساسی‌ترین مباحث اسلامی و تشیع را مورد مداقه قرار داده است در قالب سخنرانی‌ها و تدریس‌ها تبلور یافت و بخشی نیز به چاپ رسیده است.

آیت الله یزدی در دوران ستم شاهی همواره در کنار امام خمینی (ره) در خط مقدم مبارزه قرار داشت و در این راه رنج تبعید و زندان را نیز به جان خرید.

  • مرحوم آیت الله یزدی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در کنار امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی مسئولیت‌های مهمی، چون ریاست دفتر امام خمینی (ره)، ریاست دادگاه انقلاب اسلامی قم، نمایندگی مجلس خبرگان، عضویت در شورای نگهبان، ریاست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و ریاست قوه قضائیه را بر عهده داشت.

رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیت ارتحال آیت الله یزدی با اشاره به سوابق انقلابی، مبارزات دوران طاغوت و مسئولیت پذیری آن مرحوم آورده‌اند: ایمان راسخ به مبانی انقلاب و استقامت در این راه و غیرت دینی و انقلابی، نشانه‌های بارز دیگری از این شخصیت مکرم بود.

بر اساس وصیت آیت الله یزدی، منزل ایشان جهت «تربیت مدیر برای مناصب حاکمیتی نظام» وقف شده است.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین