پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00000:50 - 1401/09/25

مدیرعامل سازمان تأمین‌ اجتماعی در همایش مدیران این بانک: بانک رفاه کارگران نقش مهمی در تولید سرمایه اجتماعی دارد

کارگر آنلاین | مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در دومین نشست هم‌اندیشی، آموزشی مدیران صف و ستاد بانک رفاه کارگران در سال جاری که در مشهد مقدس برگزار شد، گفت: بانک رفاه کارگران با خدمات شایسته و مطلوبی که به اقشار مختلف جامعه به‌ویژه کارگران، بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین‌اجتماعی ارائه می‌دهد، در تولید سرمایه اجتماعی نقش مهم و اساسی به عهده دارد. نقشی که بانک رفاه در حکمرانی تأمین‌اجتماعی دارد، باید در شبکه بانکی و نظام اقتصادی به رسمیت شناخته شود. امروزه بانک رفاه کارگران صرفاً یک بانک تجاری و توسعه‌ای نیست، بلکه بانک تخصصی حکمرانی تأمین‌اجتماعی و بانک خاص نظام بیمه‌های اجتماعی در کشور است.

به گزارش کارگر آنلاین ، میرهاشم موسوی در این همایش با تشکر از تلاش‌های مدیران و کارکنان بانک رفاه در ارائه خدمات مطلوب به اقشار تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: سازمان تأمین‌اجتماعی با بیش از 45 میلیون نفر ارتباط مستقیم و با آحاد جامعه به طرق مختلف، ارتباط غیرمستقیم دارد و در نقاط تماس با مردم مانند شعب سازمان و شعب بانک رفاه، اگر عملکردها در مسیر پاسخگویی مطلوب به مطالبات و خواسته‌های مردم باشد، در تولید سرمایه اجتماعی مؤثر است. خروجی خدمات کارگزاران نظام، آنجایی ارزشمند است و دستاورد تلقی می‌شود که به تولید سرمایه اجتماعی بیانجامد. 

پورتال خبری بانک رفاه | اخبار اقتصادی | آخرین و مهمترین اخبار

  •  موسوی با تأکید بر اهمیت پیوستگی ستاد و صف در اجرای راهبردهای کلان گفت: تحقیقات و پژوهش‌های مختلف نشان می‌دهد علت عمده شکست برنامه‌‌ها و رویکردهای کلان، فقدان ارتباط و فهم مشترک از رویکردها و اهداف در سطوح مختلف دستگاه‌هاست.
  • وی افزود: بانک رفاه کارگران دو نقش و جایگاه مهم و حیاتی به‌عهده دارد؛ یکی از این نقش‌ها، نقش حاکمیتی در راستای تحقق سیاست‌های مالی، پولی و بانکی نظام و دیگری نقش بانک در حکمرانی سازمان تأمین‌اجتماعی است.
  • مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در توضیح نقش بانک رفاه در تحقق سیاست‌های پولی و بانکی گفت: بانک رفاه کارگران باید در این جایگاه به اسناد بالادستی نظام پولی و بانکی و تکالیفی که در این نظام برای همه بانک‌ها تعریف شده، توجه ویژه داشته و در اجرای سیاست‌ها و عمل به مأموریت‌های محوله، در نظام بانکی کشور سرآمد باشد تا بتواند گام‌های مؤثری برای رشد و شکوفایی اقتصاد کشور و رونق تولید بردارد.
  •  موسوی افزود: در دولت مردمی سیزدهم، سند تحولی ارائه شده که در این سند تحولی، اصلاحاتی که در نظام بانکی باید صورت گیرد، مشخص شده است و مدیران بانک رفاه باید این سند را به‌عنوان مسیر و نقشه حرکت خود مورد توجه قرار دهند و عملکرد خود را با معیار میزان تحقق اهداف این سند بالادستی ارزیابی کنند. مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به تبعات اقتصادی افزایش نقدینگی افزود: این حجم از نقدینگی، مانند سیلی است که در هر حوزه‌ای که وارد شود، زیان‌آور است. آن ابزار و سازوکاری که باید این حجم از نقدینگی را در ریل اصلی حمایت از تولید و در افزایش سرمایه‌گذاری مولد هدایت کند، ابزار بانک است. بانک رفاه کارگران با جذب پول‌های سرگردان و هدایت صحیح نقدینگی به سمت تولید و واحدهای تولیدی می‌تواند به توسعه و شکوفایی بیشتر اقتصاد کشور کمک کند.
  • پورتال خبری بانک رفاه | اخبار اقتصادی | آخرین و مهمترین اخبار
  • وی افزود: توجه به تکالیفی که در برخی اسناد سیاستی حوزه پولی و بانکی به بانک‌ها تکلیف و ابلاغ می‌شود مانند سیاست‌هایی که اخیراً از سوی وزارت امور اقتصادی ابلاغ شده و بانک‌ها را از ورود به عرصه خرید املاک یا فعالیت در بازار سکه و ... منع کرده است، در بانک رفاه باید به دقت انجام شود و این بانک باید در استانداردسازی خدمات و اجرای سیاست‌های عمومی و کلان حوزه پولی و بانکی، سرآمد نظام بانکی باشد.
  •  موسوی با تأکید بر اینکه نقش بانک رفاه در حکمرانی سازمان تأمین‌اجتماعی کم‌اهمیت‌تر از نقش این بانک در نظام پولی و بانکی نیست،گفت: در این جایگاه، بانک رفاه باید در کنار اجرای سیاست‌های عمومی حوزه پولی و بانکی، در خدمت صاحبان اصلی این سرمایه باشد. خدماتی که بانک رفاه در این عرصه ارائه کرده، شایسته تقدیر است و آرامشی که کارگران و بازنشستگان در تعامل با بانک رفاه دارند در هیچ بانک دیگری وجود ندارد و خدماتی که این بانک به بازنشستگان، کارگران، بیمه‌شدگان و به‌اقتضای شرایط به کارفرمایان ارائه می‌دهد، قابل قیاس با بانک‌های دیگر نیست.
  • مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با تقدیر از خدمات شایسته و مطلوب بانک رفاه در زمینه پرداخت تسهیلات غیرحضوری و ایفای مسئولیت‌های اجتماعی و نیز توسعه خدمات، افزود: مفتخر هستیم که در بانک رفاه به عزیزترین اقشار جامعه و به فرهیخته‌ترین مردم یعنی کارگران و بازنشستگان و افراد مرتبط با آنان خدمت می‌کنیم. بانک رفاه با پرداخت به‌موقع حقوق و طرح‌های رفاهی که برای کارگران، بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین‌اجتماعی داشته، توانسته است آرامش خاطر را برای این اقشار زحمت‌کش و شریف جامعه فراهم کند.
  • وی افزود: نقشی که بانک رفاه در حکمرانی تأمین‌اجتماعی دارد، باید در شبکه بانکی و نظام اقتصادی به رسمیت شناخته شود. امروزه بانک رفاه کارگران صرفاً یک بانک تجاری و توسعه‌ای نیست، بلکه بانک تخصصی حکمرانی تأمین‌اجتماعی و بانک خاص نظام بیمه‌های اجتماعی در کشور است.
  •  موسوی با ابراز ناخرسندی از اینکه نقش بانک رفاه در حکمرانی تأمین‌اجتماعی به‌درستی و آن‌گونه که باید در قواعد و مقررات نظام بانکی مورد توجه قرار نگرفته است، افزود: همان طوری که بانکی که صرفا با رویکرد ارائه وام قرض الحسنه تشکیل شده، قواعد فعالیت و اداره آن با قواعد فعالیت و اداره یک بانک صرفا تجاری تفاوت دارد، نظام بانکی کشور باید این واقعیت را به رسمیت بشناسد که قواعد فعالیت و مدیریت بانکی که نقشی اساسی در حکمرانی تأمین‌اجتماعی دارد، متفاوت از سایر بانک‌های صرفا تجاری و توسعه‌ای است. این نقش و قواعد مرتبط با آن را باید در نظام پولی و بانکی کشور به قاعده، قانون و سیاست‌های مرتبط با آن تبدیل کنیم. اگر این کار انجام نشود و نظام پولی و بانکی کشور، خاص بودن بانک رفاه را مورد توجه قرار ندهد، نقشی که بانک در حکمرانی تأمین‌اجتماعی باید ایفا کند، مطلوبیت لازم را نخواهد داشت. برای تحقق این موضوع باید از طریق گفت‌وگو، تعامل و پیگیری‌های لازم، مسئولان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی را متقاعد کنیم که بانک رفاه کارگران علاوه بر نقش عمومی در نظام پولی و بانکی باید بانکی خاص برای پاسخگویی به نیازهای خانواده بزرگ سازمان تأمین‌اجتماعی در حکمرانی تأمین‌اجتماعی باشد.
  • مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به تسویه بدهی 88 هزار میلیارد تومانی شکل‌گرفته در سازمان تأمین‌اجتماعی در سال‌های قبل به بانک رفاه در دوره جدید مدیریتی سازمان تأمین اجتماعی و یاد کردن از آن به‌عنوان بزرگترین تسویه‌حساب در تاریخ نظام بانکی کشور، ادامه داد: از ابتدای این دوره مدیریتی اعلام کردیم که دست بردن در منابع بانک رفاه، خط قرمز ما است. اینکه سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان بزرگترین ابربدهکار بانکی شناخته شود، برای ما قابل پذیرش نبوده و نیست اما اینکه این بانک به عنوان بانک خاص حکمرانی تأمین‌اجتماعی به رسمیت شناخته نشود هم غلط است. قواعد حاکم بر این بانک باید تأمین‌کننده نیاز و منافع 45 میلیون نفری باشد که تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی و مالک دارایی‌های این سازمان و از جمله بانک رفاه هستند.
  •  موسوی تصریح کرد: بانک رفاه و سازمان تأمین‌اجتماعی ظرفیت‌های خوب و مناسبی دارند که با هم‌افزایی و گسترش همکاری‌های متقابل می‌توان از این ظرفیت‌ها به نحو مطلوبی استفاده کرد.
  • مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی بر شفافیت هر چه بیشتر فعالیت‌های بانک و شرکت‌های تابعه، بانکداری نوین و استفاده از ظرفیت‌های فن‌آوری، کاهش هزینه‌های غیرضروری و مقابله با سوءجریان‌های بانکی تأکید کرد و از حمایت و کمک سازمان تأمین‌اجتماعی برای افزایش سرمایه بانک و ارتقای استانداردهای بانک، خبر داد. در ابتدای این نشست، دکتر للـه‌گانی، مدیرعامل بانک رفاه کارگران در گزارشی از عملکرد بانک گفت: بانک رفاه کارگران همواره تلاش می‌کند خدمات مناسب و باکیفیتی به مجموعه سازمان تأمین‌اجتماعی بدهد و خدمت‌رسانی به کارگران، بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان جزو برنامه‌های اصلی و اساسی است که به آن افتخار می‌کنیم.
  •  للـه‌گانی افزود: در شرایط کنونی تعامل سازمان تأمین‌اجتماعی و بانک در وضعیت و شرایط بسیار مطلوبی قرار دارد و با تلاش‌های دکتر موسوی و هیئت‌مدیره سازمان تأمین‌اجتماعی، شاهد اتفاقات بسیار فرخنده‌ای از قبیل افزایش سرمایه بانک و تسویه بدهی‌ها هستیم که این تلاش‌ها قابل تقدیر است. 
  • وی ادامه داد: با مساعدت مدیران سازمان تأمین‌اجتماعی، برنامه افزایش سرمایه بانک تا 700 هزارمیلیارد ریال در دست بررسی است که در صورت تحقق آن، بانک رفاه کارگران، بانک اول کشور از نظر میزان سرمایه خواهد شد. دکتر للـه‌گانی تصریح کرد: این موضوع، بسیاری از شاخص‌ها و استانداردهای بین‌المللی بانک را نظیر کفایت سرمایه بهبود می‌بخشد و زمینه و بستر مناسبی برای ارائه خدمات بهتر و مطلوب‌تر به مجموعه سازمان تأمین‌اجتماعی و شهروندان فراهم می‌کند.
  • وی بر تعامل و گسترش همکاری‌های متقابل تأکید و اظهار امیدواری کرد در سایه این هم‌افزایی‌ها و تعامل مثبت، شاهد نقش‌آفرینی بیش از پیش بانک رفاه کارگران در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی کشور باشیم.
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین