پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:23 - 1401/11/06

اروپا به دنبال بهره‌برداری از سپاه برای امتیازگیری در مذاکرات است

کارگر آنلاین | تحلیلگر و استاد روابط بین الملل دانشگاه با بیان اینکه دست ایران برای مقابله با تصمیم پارلمان اروپا در قرار دادن نام سپاه در لیست نهادهای تروریستی کاملاً باز است گفت: به طور حتم اتحادیه اروپا می خواهد از این حربه برای امتیازگیری در مذاکرات و توافق هسته ای بهره برداری کند

به گزارش کارگر آنلاین ، دکتر علی اکبر جعفری در گفتگو با سراج24 اظهار داشت: در واقع نه تنها موضوع تروریستی خواندن سپاه پاسداران در پارلمان اروپا اقدامی خلاف قوانین و عرف بین الملل است، بلکه به نظر می رسد باید این اقدام را درقالب ابزاری برای چانه زنی تحلیل کرد که با مسئله قطع ارتباط تناسخی ندارد. 

  • به گفته او، آنچه امروز بیش از هرچیزی برای آمریکا و شرکای اروپایی آن مهم است، توافق هسته‌ای و سرنوشت برجام می باشد. به نظر من اروپا تصور می کند که قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست سازمان و نهادهای تروریستی ابزاری برای گرفتن امتیاز در روند مذاکرات هسته‌ای است. 
  • استاد روابط بین الملل دانشگاه مازندران بهانه اوکران و مسائل حقوق بشری را بهانه‌ای تکراری و منسوخ شده دانست و گفت: باید به این نکته توجه داشت که قرارگیری نام سپاه در لیست نیروهای  تروریستی از سوی پارلمان اروپاه اقدامی صرفاً حقوقی است که البته وجاهت بین المللی نخواهد داشت. 
  • دکتر جعفری تاکید کرد: آنچه بیش از تصمیم پارلمان اروپا اهمیت دارد تصمیم‌گیری اتحادیه اروپا است که در آن کشورهای براساس فاکتورهای سیاسی از جمله راهبرهای امنیتی و منافع اقتصادی و استراتژیک تصمیم می‌گیرند و عموماً نیز اتفاقی نظری صورت نمی‌گیرد. 
  • این کارشناس مسائل بین الملل اقدام پارلمان اروپا را اقدام هیجانی و نسنجیده توصیف کرد و افزود: کشورهای اروپا به طور حتم ملاحظاتی دارند که مبتنی بر تصمیمات و رفتارهای هیجانی و احساسی نخواهد بود و مبنای آن منافع ملی و نه سازمانی است. 
  • دکتر جعفری اظهار داشت: من معتقد هستم که اتحادیه اروپا برای مدت مشخصی این مسئله را مسکوت نگاه خواهد داشت تا سرنوشت مذاکرات هسته ای مشخص شود، زیرا آنان نمی‌خواهند شاهد اقدامات متقابل ایران در گسترش کمی و کیفی فعالیت هسته باشند که در گذشته نیز طعم تلخ آن را چشیدند. 
  • او همچنین به گزینه های ایران برای تقابل با تصمیم پارلمان اروپا و رفتار احتمالی اتحادیه اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات قابل طرح اقدام متقابل مجلس شورای اسلامی است که قبلاً نیز در افزایش میزان ذخیره و غنی سازی اورانیوم دولت را موظف کرد که برای غربی‌ها سنگین تمام شد. 
  • این تحلیلگر مسائل روابط بین الملل ادامه داد: آمریکا و اروپا از تصمیم مجلس شورای اسلامی مبنی بر واکنش متقابل هسته‌ای هراس دارند و نمی خواهند بهانه‌ای به ایران برای گسترش فعالیت‌هایش بدهند؛ به همین دلیل فعلاً وارد این فضا نخواهند شد و سعی می کنند آن را در حاشیه نگهدارند. 
  • جعفری یادآور شد: همانطور که گفتم باید هوشیار بود که اروپاییان قرار دادن سپاه در لیست نیروهای تروریستی را برای اخذ امتیاز از ایران به عنوان گزینه نگاه خواهند داشت که لازم است واکنش ایران صریح و هوشمندانه باشد. 
  • وی با بیان اینکه از طرف دیگر در صورت قرارگیری سپاه در لیست سازمانها و نهادهای تروریستی، اروپا باید منتظر اقدام متقابل مجلس شورای اسلامی در قرار دادن نیرویهای نظامی اروپاهی در لیست تروریستی خود باشد، افزود: در این صورت نیروهای نظامی اروپا به خصوص در منطقه خلیج فارس نیز هدف پیگیری قانونی نیروهای نظامی ایران قرار می‌گیرند. 
  • جعفری در پایان متذکر شد: همانطور که گفته شد ایران توان بالایی برای مقابله به مثل و همچنین اقدامات تنبیهی دارد که می تواند به عنوان کارت بازی و حتی برگ برنده از آن استفاده کند
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین