پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:01 - 1401/12/16

رپرتاژ آگهی |

افزایش ۳ برابری حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ چقدر واقعیت دارد

در اواخر بهمن و اوایل اسفند ماه سال ۱۴۰۱ اخبار و شایعات بسیاری در ارتباط با میزان حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ منتشر شد. برخی از سایت‌های خبری در ارتباط با سه برابر شدن حقوق کارگران مطالبی را منتشر کردند اما آیا واقعا حقوق کارگران ۳ برابر می‌شود؟ با توجه به رشد تورم و کاهش توان مردم برای خرید مایحتاج زندگی انتظار کارگران برای تعیین مبلغ حقوق در سال جدید هر لحظه شدت بیشتری پیدا می‌کند. بعد از پخش این همه اخبار ضد و نقیض حال می‌خواهیم بدانیم مطالبی را برایتان شرح دهیم که با مطالعه آنها خودتان حدس‌هایی راجع به مبلغ حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ بزنید.  

در اواخر بهمن و اوایل اسفند ماه سال 1401 اخبار و شایعات بسیاری در ارتباط با میزان حقوق کارگران در سال 1402 منتشر شد. برخی از سایت‌های خبری در ارتباط با سه برابر شدن حقوق کارگران مطالبی را منتشر کردند اما آیا واقعا حقوق کارگران 3 برابر می‌شود؟ با توجه به رشد تورم و کاهش توان مردم برای خرید مایحتاج زندگی انتظار کارگران برای تعیین مبلغ حقوق در سال جدید هر لحظه شدت بیشتری پیدا می‌کند. بعد از پخش این همه اخبار ضد و نقیض حال می‌خواهیم بدانیم مطالبی را برایتان شرح دهیم که با مطالعه آنها خودتان حدس‌هایی راجع به مبلغ حقوق کارگران در سال 1402 بزنید.  

  • افزایش حقوق کارمندان در سال 1402

گاهی برخی از افراد حقوق کارمندان را با حقوق کارگران اشتباه می‌گیرند در حالی که حقوق کارمندان دولت با حقوق کارگران شرکت‌های خصوصی تفاوت بسیاری دارد. معمولا مبلغ حقوق کارمندان زودتر از مبلغ حقوق کارگران مشخص می‌شوند چراکه در بررسی حقوق کارگران باید موارد متعددی در نظرگرفته شود. علاوه بر آن نمایندگان چند قشر نیز در تعیین مبلغ حقوق کارگران تأثیرگذارند. 

 

  • پایه یا حداقل حقوق 1402 چقدر است

برای تعیین حداقل حقوق سال 1402 کارگران، نمایندگان دولت، نمایندگان کارگران و نمایندگان کارفرمایان همگی در جلسات متعددی با توجه به مبلغ تعیین شده برای سبد معیشت و درصد تورم به مبلغ واحدی می‌رسند. البته تعیین این پایه حقوق چندان هم ساده نیست چرا که اگرمبلغ آن زیاد باشد نقدینگی و در انتها تورم افزایش پیدا می‌کند و اگر مبلغ آن کمتر از حالت معمول باشد برای کارگران مکفی نخواهد بود و به اندازه سبد معیشت هم نمی‌رسد. در این شرایط معیشت کارگران با مشکل مواجه خواهد شد. 

  • بدین ترتیب نمایندگان تعیین کننده مبلغ حداقل حقوق کارگران باید بتوانند مبلغی را تعیین کنند که علاوه بر مکفی بودن، نرخ نقدینگی و تورم را افزایش ندهد.  یا اگر مبلغ کمی را برای افزایش حقوق کارگران در سال 1402 درگرفته‌اند افزایش حقوق واقعی را به زمان‌های بعدی بی‌اندازند تا اگر کارگران با این مقدار حقوق نتوانستند معیشت درستی داشته باشند حقوقشان در سال 1402 بیشتر افزایش پیدا کند. این حرف‌ها سبب شده برخی از کارگران نگران تأمین هزینه‌های زندگی خود در سال آینده باشند. بالاخره کارشناسان باید برای رفع این نگرانی‌ها مبلغ معقولی را برای افزایش حقوق کارگران در سال جدید در نظر بگیرند.

پس برای تعیین حداقل حقوق دو عامل سبد معیشت و نرخ تورم را باید دقیق بررسی کرده تا به نرخ درستی از آن برسند. اگر مفهوم سبد معیشت را به درستی نمی‌دانید لازم است بگوییم که این نرخ با توجه به هزینه زندگی یک خانواده 4 نفره محاسبه و تعیین می‌گردد. 

برای محاسبه نرخ تورم، قیمت‌های مصرف کننده و قیمت مبدأ را در نظر می‌گیرند. تورم، رشد سطح عمومی قیمت اجناس در یک محدوده زمانی است. درکشور ما به صورت ماهانه نرخ تورم برای مشاهده منتشر می‌شود. در این مطلب، نرخ تورم نقطه‌ای هم به نمایش درمی‌آید.

برخی از مردم معتقدند نرخ تورم بسیار بیشتر از نرخ تعیین شده است. در حالی که این نرخ‌ها با توجه به قیمت اقلام محدودی محاسبه می‌شوند و به طور کلی برای بررسی تورم، قیمت تمامی کالاها در نظر گرفته نخواهدشد. همچنین شاید کالاهای درنظرگرفته شده افزایش قیمت چندانی نداشته باشند.

  • جدول حقوق کارگران 1401

از آن‌جایی که تا به حال مبلغ حداقل حقوق کارگران در سال 1402مشخص نشده است ما جدول محاسبات حقوق سال 1401 را در اینجا برایتان آورده‌ایم تا با مشاهده این جدول بتوانید نحوه محاسبه حقوق کارگران و ریز جزئیات آن را تا حدودی بدانید. با توجه به این جدول، دریافتی کارگران شامل مزایایی مانند حق مسکن، حق اولاد و پایه سنوات نیز می‌شود. مبالغ جدول به ریال هستند و برای تسویه حساب پایان کار در انتهای سال 1401 مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تمام این مزایا در جدول محاسبه حقوق سال 1402 نیز آورده می‌شود. برخی از مزایا مانند حق اولاد برای افراد دارای فرزند یا حق مسکن همواره ثابت هستند. برخی ازکارفرمایان برای رفاه بیشتر کارکنانشان مزایای بیشتری را نیز در نظر می‌گیرند؛ به طور مثال مبالغی را به عنوان پاداش بهبود عملکرد به کارگران پرداخت می‌کنند. دانستن جزئیات مزایا برای محاسبات تسویه حساب سالانه کارگر ضروری است و هنگام مشخص شدن اعداد این جدول برای هرسال، مبالغ عیدی و سنوات نیز مشخص خواهد شد.

البته برخی از اعداد این جدول برای  تسویه اموری مانند عیدی و سنوات محاسبه نخواهند شد از جمله آنها می‌توانیم به حق اولاد اشاره کنیم. برای تسویه حساب سنوات فقط مزایای ثابتی مانند حق جذب در نظر گرفته می‌شود. محاسبات تسویه‌ها و ریز جزئیات آنها را معمولا حسابداران شرکت انجام می‌دهند. اما این جدول را برایتان آوردیم تا از ترکیب دریافتی‌های خود مطلع باشید و بتوانید حدس‌هایی راجع به دریافتی خود در سال 1402 بزنید. 
حداقل دستمزد کارگران 1402 کی مشخص می‌شود؟

بعد از توضیحاتی که به شما دادیم احتمالا دلتان می‌خواهد بدانید که بالاخره چه زمانی حقوق کارگران مشخص می‌شود. قرار بود که جلسه تعیین حقوق در 28 بهمن سال 1401 برگزار شود اما این تاریخ به تعویق افتاد و هنوز هم که در تاریخ نهم اسفند ماه هستیم حداقل حقوق کارگران در سال 1402 مشخص نشده است. اما کارشناسان و نمایندگان هیئت سه جانبه معتقدند که این مبلغ تا پایان اسفند ماه سال 1401 قطعا مشخص خواهد شد. 
عیدی 1402 به کجا رسید؟
علاوه بر حداقل دستمزد کارگران، مبالغی که در فرم تسویه برای عیدی و سنوات تعیین می‌گردد نیز برای کارگران اهمیت ویژه‌ای دارد. به طور کلی برای محاسبه عیدی به ازای هر یک سال کارکرد معادل ۶۰ روز آخرین مزد مبلغی را به کارکنان برای عیدی پرداخت می‌کنند. البته مبلغ عیدی برای کارگران شرکت‌های خصوصی و کارمندان دولتی یا بازنشستگان، متفاوت خواهد بود. با توجه به این مطالب حداقل میزان عیدی سال ۱۴۰۲ برای کارگران 8,359,500 در نظر گرفته شده است.

قلم پایانی

حال که به اینجای مقاله رسیده‌ایم احتمالاً پاسخ سؤال خود را در ارتباط با افزایش ۳ برابری دستمزد کارگران گرفته‌اید. آیا این مطلب واقعاً حقیقت دارد یا خیر و اینکه بالاخره حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ چقدر محاسبه خواهد شد؟ بلاخره پاسخ تمامی این سؤال‌ها در آخر اسفند ماه سال ۱۴۰۱ مشخص خواهد شد.

پایان رپرتاژ اگهی 
 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین