پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:06 - 1401/12/19

آیه الکرسی یک آیه است نه سه آیه|

ثواب و فضیلت های آیه الکرسی به روایت معصومین(ع)

کارگر آنلاین | آیَةُ الْکُرْسى‌ یکی از آیات مقدس است که اسم اعظم خدا در آن به کار رفته است.

به گزارش سرویس فرهنگی کارگر آنلاین ، امام رضا (ع) از امیرالمومنین (ع) روایت کرده‌اند که پیامبر اعظم (ص) فرمودند: «هر کس یکصد مرتبه آیه الکرسی را بخواند مثل کسی است که در طول حیاتش خدا را عبادت و بندگی کرده است؛ و هر کس آیه الکرسی را بخواند و ثوابش را برای اهل قبور قرار دهد خداوند گناهانش را می‌آمرزد.»

 

آیت الکرسی | معجزات آیت الکرسی - بخش 1

 


آیا آیة الکرسى همین یک آیه است؟



آیا آیة الکرسى فقط همین یک آیه است که در چند مقاله قبل بحث شد که از اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ شروع مى‏شود، و به وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ ختم مى‏گردد، یا اینکه دو آیه بعد نیز جزء آن است؟ بنابراین اگر در جایى مثل نماز لیلة الدفن دستور داده شده آیة الکرسى بخوانند، باید هر سه آیه خوانده شود؟

قرائنى در دست است که نشان مى‏دهد، همان یک آیه است از جمله:

1- تمام روایاتى که در فضیلت آن وارد شده و از آن تعبیر به آیة الکرسى کرده همه نشان مى‏دهد که یک آیه بیش نیست.

2- تعبیر به کرسى فقط در همان آیه اول است و نام‏گذارى به آیة الکرسى نیز مربوط به همین آیه است.

3- در بعضى از احادیث به همین معنى تصریح شده مانند حدیثى که در امالى شیخ از امیر مۆمنان على علیه السلام نقل شده است که ضمن بیان فضیلت آیة الکرسى از اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ شروع فرمود تا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ.

4- در مستدرک سفینة البحار، از مجمع نقل مى‏کند: " و آیة الکرسى معروفة و هى الى قوله وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ‏

"" آیة الکرسى معروف است و آن تا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ است." (مستدرک سفینة البحار، جلد 9 صفحه 97)

5- در حدیثى از امام على بن الحسین علیه السلام مى‏خوانیم که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: کسى که چهار آیه از اول سوره بقره و آیة الکرسى و دو آیه بعد از آن و سه آیه از آخر بقره را بخواند، هرگز ناخوشایندى در خودش و مالش نمى‏بیند و شیطان به او نزدیک نمى‏شود و قرآن را فراموش نمى‏کند. (بحار الانوار، جلد 89 صفحه 265) از این تعبیر نیز استفاده مى‏شود که آیة الکرسى یک آیه است.

6- در بعضى از روایات وارد شده که آیة الکرسى پنجاه کلمه است و در هر کلمه‏اى پنجاه برکت است. (مجمع البیان، جلد 1 و 2 صفحه 361)

  • شمارش کلمات آیه نیز نشان مى‏دهد که تا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ پنجاه کلمه است.
  • آرى در بعضى از روایات دستور داده شده است که تا " هُمْ فِیها خالِدُونَ" بخواند، بى آنکه عنوان آیة الکرسى، مطرح باشد.
  • به هر حال آنچه از قرائن بالا استفاده مى‏شود این است که آیة الکرسى یک آیه بیشتر نیست.

خواص آیه الکرسی به روایت معصومین

روایت است که:هر که آیه الکرسی را بنویسد و بر بالای در دکان یا منزل بیاویزد مال او زیاد میگردد و هرگز محتاج دیگران نخواهد شد. 

  • رسول خدا (ص) فرمودند: هر که در شب نوزدهم ماه رجب چهار رکعت نماز بخواند و در هر رکعتی بعد از حمد هر یک از آیه الکرسی و توحید را پانزده مرتبه بخواند خداوند عالم ثواب جناب موسی (ع) را به او می بخشید.
  • روایت است که:هر کسی بین نماز مغرب و عشاء شش رکعت نماز بخواند و در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه آیه الکرسی را بخواند و بعد از سلام پنجاه مرتبه صلوات بفرستد عملش با عمل صدیقین و صالحین بالا می رود؛ و پیامبر اکرم (ص) در جای دیگر می‌فرمایند: هر که در شب یکشنبه چهار رکعت نماز بگزارد و در هر رکعت یک مرتبه حمد یازده مرتبه آیه الکرسی بخواند خداوند او را در دنیا و آخرت محافظت خواهد کرد گناهان او را می بخشد و اگر بمیرد بنده‌ی مخلص پروردگار عالم می شود اجازه دارد که روز قیامت شفاعت کند.

روایت است که برخی از گناهان در تنهایی انجام می شوند و برای جلوگیری از انجام گناه و حفظ تقوا ذکر استغفرالله ربی و اتوب الیه و همچنیین تلاوت آیه الکرسی بسیار تاکید شده است.


خواص آیه الکرسی به روایت معصومین


امام باقر (ع) فرمودند: هر کس آیه الکرسی را یک مرتبه بخواند هزار مکروه و بدی از بدی‌های دنیا و هزار مکروه و بدی از بدی‌های آخرت از او دور می شود و کمترین مکروه دنیا فقر و آسان ترین مکروه آخرتی، عذاب قبر است.
هرکس عبورش به قبرستان افتاد و یازده مرتبه مرتبه سوره‌ی توحید را بخواند، خداوند به عدد مردگان به او ثواب دهد و دستور است سوره‌ی حمد و آیه الکرسی و حمد و فلق و ناس هر یک را سه بار بخواند و سوره‌ی قدر را هفت را و سوره‌ی ملک را یک باز بخواند که این عمل میت را از عذاب خلاص می کند.

 

  • پیامبر اعظم (ص) فرمودند: هر کس آیه الکرسی را بعد از هر نماز بخواند، خداوند خودش عهده دار گرفتن جان او می شود و همانند کسی است که همراه پیامبران و در رکاب آنها، در راه خدا جهاد کرده و به شهادت رسیده باشد.

پیامبر اعظم (ص) به امیرالمؤمنین علی (ع) فرمودند: بر تو باد به خواندن آیه الکرسی که در هر حرف آن هزار رحمت و برکت است.

  • جابربن عبدالله انصاری از حضرت رسول اکرم (ص) روایت کرده اند که فرمود: هر که آیه الکرسی را بعد از هر نماز واجبی بخواند، در‌های هفت آسمان گشوده گردد و به هم متصل نشوند تا آن که حق تعالی به لطف و مرحمت خود بر خواننده‌ی آن نظر فرماید، و گناهان او را بیامرزد و هر گاه آیه الکرسی را بخواند و ثوابش را به قبرستان مسلمانان هدیه نماید، حق تعالی چهل نور در هر قبر هر که از مشرق تا مغرب که مرده باشد داخل سازد و قبور ایشان را گشاده و پرنور گرداند و برای خواننده‌ی آن ثواب شصت پیامبر را کرامت فرماید و به عدد هر حرفی، فرشته‌ای را بیافریند که برای او تا روز قیامت تسبیح می کنند.

پیامبر (صلی الله علیه وآله) فرمودند: با فضیلت‌ترین آیه‌ای که بر من نازل شد آیه الکرسی است و آیه الکرسی و سوره توحید عظیم‌تر از همه چیز‌هایی است که دون و پست‌تر از خداست.

  • پیامبر (صلی الله علیه وآله) فرمودند: با فضیلت‌ترین آیه‌ای که بر من نازل شد آیه الکرسی است و آیه الکرسی و سوره توحید عظیم ‌تر از همه چیز‌هایی است که دون و پست‌تر از خداست.

پیامبر (صلی الله علیه وآله) فرمودند: دانش بر تو گوارا باد. سوگند به کسی که جان محمد در دست اوست این آیه دارای دو زبان و دو لب است که در عرش الهی تسبیح و تقدیس خدا می‌گوید.

  • رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمود: در شب معراج دو لوح را دیدم، که در یک لوح سوره حمد و در لوح دیگر کل قرآن قرار داشت که سه نور از آن می درخشید. پس گفتم‌ ای جبرئیل این نور چیست؟ جبرئیل در جواب گفت: آن سه نور یکی سوره توحید و یکی سوره یاسین و دیگری آیه الکرسی می‌باشد.

خواص آیه الکرسی به روایت معصومین

  • امام صادق (علیه السلام) فرمود: همانا من از آیه الکرسی برای بالا رفتن درجاتم استفاده می‌کنم.
  • امام صادق (علیه السلام) فرمودند: هرگاه سوره حمد و توحید و قدر را با آیه الکرسی بخوانید و بعد از آن برخیزید و رو به قبله حاجات خود را از خدا بخواهید که حاجاتتان بر آورده خواهد شد، زیرا اسم اعظم هستند.
  • امام علی (علیه السلام) فرمودند: اگر شما از آثار معنوی آیه الکرسی آگاه بودید در هیچ حال خواندن آن را ترک نمی‌کردید.
  • امام محمد باقر (علیه السلام) فرمودند: هر کس یک بار آیه الکرسی را بخواند خداوند هزار ناراحتی از ناراحتی‌های دنیا و هزار سختی آخرت رااز او دور می کند که کمترین ناراحتی دنیا فقر و کمترین سختی آخرت فشار قبر است.
  • امام علی (علیه السلام) فرمودند: هرگاه یکی از شما اراده حاجتی کند پس صبح روز پنج شنبه در طلب آن بیرون رود و در وقت بیرون رفتن آخر سوره آْل عمران (آیه ۱۹۰تا آخر) و آیه الکرسی و سوره قدر و حمد را بخواند، زیرا که در خواندن این‌ها حوائج دنیا و آخرت برآورده می‌شود.
  • رسول خدا (صلی الله علیه وآله) در خواب به دخترش فاطمه (سلام الله علیها) فرمودند: ترازوی اعمال خویش را با آیه الکرسی سنگین گردان، زیرا هرکس آن را قرائت نماید آسمان و زمین با فرشتگانش به جنبش و حرکت در آیند و خداوند را با صدای بلند به پاکی یاد کنند و او را بزرگ بدارند و تسبیح گویند، پس از آن تمامی فرشتگان از خداوند می خواهند که گناه خواننده آیه الکرسی را ببخشد و از خطا و لغزشش در گذرد.
  • رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمودند: هرکس آیه الکرسی را یک بار بخواند اسم او از دیوان اشقیا و انسان‌های بد محو می‌شود.
  • امام رضا (علیه السلام) به نقل از پیامبر فرمودند: هر کس ۱۰۰ مرتبه آیه الکرسی را بخواند چنان باشد که همه عمر خود را عبادت کرده باشد.
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین