پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00014:45 - 1402/03/08

رپرتاژ آگهی |

۵ اشتباه رایج در هرس نهال گردو که باید از آن دوری کنیم!

۵ اشتباه رایج در هرس نهال گردو که باید از آن دوری کنیم! درختان بزرگسال گردو به‌طورکلی نسبت به سایر درختان میوه (سیب، مرکبات و غیره) به هرس کمتری نیاز دارد. اما بسیار مهم است که نهال گردو را ...

درختان بزرگسال گردو به‌طورکلی نسبت به سایر درختان میوه (سیب، مرکبات و غیره) به هرس کمتری نیاز دارد. اما بسیار مهم است که نهال گردو را در طول سال اول یا دوم هرس کنیم. با انجام این کار می‎توانیم فرم درخت را به‌صورت تاجی در بیاوریم که برای برداشت گردو بسیار مطلوب است. اما طبق گفته‎های متخصصین پالیز نهال هرس کردن اشتباه نیز می‎تواند بر کیفیت و بار محصول گردو تأثیر بگذارد. 

 

 

 
هرس درخت گردو باید به روش صحیح انجام شود

 

به دلایل زیادی باغداران باید سعی کنند هرس گردو را به روش درست و حرفه‎ای انجام دهند. این کار، شکل و اندازه درخت را کنترل، رشد شاخه‎های تازه را تشویق و به حفظ ساختار باز کمک می‎کند. به‌این‌ترتیب، نور و هوا در شاخه‎های درخت جریان می‎یابند. پالیز نهال، تخصصی‎ترین و قدیمی‎ترین نهالستان کشور در این زمینه اعتقاد دارد هرس نهال گردو در ۵ سال اول به افزایش باردهی آن کمک بزرگی خواهد کرد.
در صورت نیاز به جمع‌آوری اطلاعات بیشتر در مورد روش کاشت و داشت هرگونه نهال میوه می‎توانید در سایت‎های معتبری مانند پالیز نهال، ویکی‌پدیا و ویکی هو (Wiki How) به جستجو بپردازید. و یا کلمه  نهالستان پالیز در موتورجستجوی گوگل سرچ کنید و وارد بزرگترین وبسایت تخصصی داشت درختان گردو شوید.  اما اگر علاقه‎مند به احداث باغ گردو یا خرید انلاین نهال گردو  هستید، با مراجعه به لینک زیر به منبعی جامع از اطلاعات در مورد نهال گردو دسترسی خواهید داشت.

https://paliznahal.ir/product/gerdo/

در زمان تهیه نهال گردو نهالستان پالیز شما می‎توانید از خدمات رایگان مشاوره که توسط متخصصین مجموعه ارائه می‎شوند، استفاده کنید. اما در ادامه مطلب همراه ما باشید تا در مورد اشتباه‏های رایج در زمان هرس گردو صحبت کنیم. 

 

اشتباه‎های رایج در زمان هرس درخت گردو کدام هستند؟

در نگاه اول، هرس کردن درخت کار آسانی به نظر می‎رسد. کافی است قیچی هرس یا قیچی دستی خود را برداریم و شروع به بریدن کنیم. اما این تفکر کاملاً اشتباه است. اگر هرس به‌درستی انجام شود، به حفظ سلامت و زیبایی درخت گردوی شما کمک می‎کند. اما بریدن عجولانه شاخه‏های درخت، می‎تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به بار آورد. در اینجا چند اشتباه رایج وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید:

 

1.    هرس بدون هدف
هرس باید با یک هدف خاص (به‌عنوان‌مثال: حذف اندام‎های مرده یا افزایش تولید میوه و گل) انجام شود. به‌عبارت‌دیگر، سلامت نهال گردو نباید به خطر بیفتد. در صورت هرس بدون هدف و نامناسب، در بهترین حالت باید چند سال منتظر بمانیم تا درخت به حالت اول برگردد. در بدترین حالت نیز امکان دارد درخت را از بین ببریم که خسارت آن جبران‌ناپذیر است؛ بنابراین قبل از بریدن شاخه‎های گیاه، در مورد آن حسابی فکر کنید. 
محبوب‌ترین شکل درختان گردو که برای آجیل یا چوب آن پرورش داده می‎شوند، شکل تاجی است. این فرم، از یک تنه اصلی و ۳ تا ۵ شاخه فرعی به‎وجود می‎آید. 

 


 
2.    هرس نامناسب 
بریدن نامناسب شاخه‎ها مانند برش خیلی نزدیک به تنه یا برش بیش از حد دور از تنه می‎تواند صدمات جبران‎ناپذیری به درخت وارد کند. هرس نزدیک به تنه، موجب به‌وجودآمدن زخمی بزرگ در کنار درخت می‎شود که به‌راحتی نمی‎تواند بهبود یابد. از طرفی دیگر، بریدن بیش از حد دور از تنه نیز یک شاخه مرده روی درخت باقی می‌گذارد. 

 

هر دو این برش‎های مخرب منجر به پوسیدگی می‎شوند که در نهایت حتی ممکن است درخت را از بین ببرند. اما هرس مناسب، آسیب وارده به نهال گردو را به حداقل می‎رساند و به آن اجازه می‎دهد به‌سرعت بهبود یابد. به‌صورت استاندارد، مناسب‌ترین اندازه هرس با فاصله ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر از تنه انجام می‎شود.

 

3.    هرس سنگین در طول فصل رشد
باید به یاد داشته باشیم که برگ‎ها، یکی از راه‎های تغذیه درخت گردو هستند. هرس سنگین در فصل رشد (بهار تا اواخر تابستان)، درخت را در خطر گرسنگی قرار می‎دهد. همچنین در تابستان احتمال وقوع خشکسالی بالا است. درخت گردویی که از قبل به دلیل هرس بیش از حد تحت‌فشار قرار گرفته است، در صورت کمبود آب، انعطاف‌پذیری کمتری خواهد داشت. 

 

حذف بیش از حد شاخه‎های گردو همچنین می‎تواند باعث شود قسمت‌هایی که همیشه در سایه قرار داشته‎اند، در معرض آفتاب داغ و شدید قرار گیرند. این کار در نهایت باعث ایجاد آفتاب‌سوختگی می‎شود که به گیاه آسیب می‎رساند.
4.    استفاده از ابزارهای نادرست بر ای هرس
ابزارهای ناکارآمد ممکن است مشکل بزرگی به نظر نرسند. واقعاً چه کسی به فکر تیزکردن قیچی هرس خود می‎افتد؟ اما همین ابزار نامناسب می‎توانند آسیب قابل‌توجهی به نهال گردو وارد کند. هرس با ابزارهای تیز نشده، بریدگی‌های ناهمواری ایجاد می‎کند که پوست درخت را پاره یا تکه‌تکه خواهند کرد و زخم‎های بزرگ‎تری به‎وجود می‎آورد.

 

5.    هرس بیش از حد در هر زمان از سال
این کار می‎تواند به درخت فشار وارد کند و آن را در معرض بیماری قرار دهد. هر برش در هرس بسیار مهم است، زیرا زخمی برای درخت محسوب می‎شود. حذف شاخه‎ها منابع ذخیره شده را از بین می‎برد، بر رشد آینده تأثیر می‎گذارد و ظرفیت فتوسنتزی درخت را کاهش می‎دهد؛ بنابراین هرس بیش از حد می‌تواند منجر به مرگ درخت شود.

 

باغداران قدیمی گردو برای هرس درختان بالغ از قانون ۳۳ درصد استفاده می‎کردند. بدان معنی که آنها شاخه‎هایی را که قطر آنها بزرگ‌تر از یک‌سوم تنه اصلی باشد، می‎برند. البته هرس شاخه‎هایی با قطر بیشتر از ۷ سانتی‌متر نیز نیاز به تجربه نیاز دارد، زیرا در صورت اشتباه ممکن است منجر به پوسیدگی شود.

 

 

 

 
در صورت نیاز به مشاوره در مورد نهال گردو چه‌کار کنیم؟

 

مجموعه پالیز نهال به‌عنوان قدیمی‎ترین نهالستان کشور، خدمات مشاوره تخصصی در مورد نگهداری از بهترین نهال گردو به شما ارائه می‎دهد. جهت استفاده از این سرویس، به سایت نهالستان پالیز با آدرس (paliznahal.ir) مراجعه کنید یا با شماره ‌تلفن‌های 09144501007 / 09144501008 تماس بگیرید. همچنین در صورت تمایل به خرید نهال گردو و اطلاع از قیمت نهال گردو می‎توانید از طریق همین راه‎ها اقدام کنید. 

 

نهال های پیوندی پالیز نهال با قیمت بسیار مناسب و کیفیت بالا ارائه می‌شوند و همگی دارای شناسنامه و گواهی قرنطینه هستند. از دیگر خدمات بی‎نظیر این مجموعه می‎توان به ۲ سال ضمانت بازگشت محصول اشاره کرد که ریسک خرید را برای باغداران به صفر می‎رساند.

 

انتهای خبر/2111

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین