پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00019:17 - 1402/04/22

هدف رئیس جمهور از سفر به آفریقا ارتقای فضای اقتصادی در بازار آفریقاست

کارگر آنلاین | رئیس مرکز بین المللی مطالعات آفریقا گفت: در آفریقا فضا برای شرکتهای تولیدی کشور ما باز است و اگر تجار به این بازار ورود کنند احتمال به فروش رفتن محصولاتشان بسیار بالا است. 

به گزارش کارگر آنلاین ، حمدسجاد واعظ در رابطه با سفر رئیس جمهور به آفریقا و اهداف آن اظهار داشت: پس از 11 سال این اولین سفر ریاست جمهوری به قاره آفریقا است و نکته قابل توجه آن است که چرا طی این مدت به ویژه در دولت قبل، در حوزه سیاست خارجی نسبت به قاره آفریقا توجه لازم صورت نگرفت و حتی یک بار هم مقام عالی کشور  به این قاره سفر نکرد.

  • وی افزود: اهمیت موقعیت ژئوپولتیکی کشور کنیا به لحاظ نزیکی به تنگه باب المندب و وجود بندر مومباسا به عنوان توقفگاهی برای تجارتهای غرب و شرق جهان آن را به یکی از اهداف مورد نظر در سفر ریاست جمهوری کشورمان تبدیل کرده است. 

رئیس مرکز بین المللی مطالعات آفریقا بیان داشت: کشور زیمبابوه نیز از قدیم الایام تعاملات بسیار خوبی با جمهوری اسلامی داشته و اوگاندا هم که سرزمین فرصتها به ویژه در حوزه کشاورزی محسوب می شود از دیگر مزایای قاره آفریقا است به همین خاطر هدف گذاری سفر ریاست جمهوری بسیار مناسب بوده که امیدواریم پس از این سفر بخش خصوصی اقتصاد کشور ما  به بازارهای کشورهای مختلف آفریقایی وارد شوند چراکه آثار بسیار مطلوبی در پی خواهد داشت. 

واعظ عنوان داشت: تاکید مقام معظم رهبری و حرکت سیاست خارجی ما بر محوریت جنوب جنوب است که در دولت سیزدهم نیز به این موضوع توجه ویژه ای شده است، امروز در زمینه سیاست خارجی ما، اگر اولویت اول منطقه غرب آسیا و همسایگان و اولویت دوم آسیا باشد، اولویت سوم قاره آفریقا است که می تواند فضا را برای ورود تولیدات کشور به بازارهای آفریقا باز کند. 

وی تصریح کرد: تجربه نشان می دهد که غربیها بیشترین خرید و تقاضایشان از بازار ایران، مواد خام از جمله نفت و مشتقات آن است اما در بازار آفریقا فرصت بسیار مناسبی برای بخش خصوصی کشور ما به خصوص در بخش مواد غذایی و محصولات شرکتهای دانش بنیان است که امروز با حضور رئیس جمهور نیز نمایشگاهی در کشور کنیا برگزار شده بود و تعدادی از دستاورهای شرکتهای دانش بنیان کشورمان در آن ارائه شده بود. 

رئیس مرکز بین المللی مطالعات آفریقا با اشاره به اینکه آفریقا بازار بسیار مناسبی برای رشد دارد، خاطرنشان کرد: بازار آفریقا به شدت عطش استقبال از محصولات تولیدی دانش بنیان کشور ما را دارد، همچنین کشورهای آفریقایی به خرید سایر محصولات تولیدی کشور ما به خصوص صنایع فولاد، نفت، صنایع پتروشیمی و... بسیار علاقمند هستند.

وی تشزیح کرد: در برخی بازارهای اروپایی رقبایی داریم که بازار برخی محصولات را از آن خود کرده اند، مانند کشور ترکیه که مواد غذایی متناسب با ذائقه اروپاییها را تولید و با استانداردهای آنان به فروش می رساند اما الان در آفریقا فضا برای شرکتهای تولیدی کشور ما باز است و اگر تجار به این بازار ورود کنند احتمال به فروش رفتن محصولاتشان بسیار بالا است. 

واعظ گفت: تعهدات و موافقتنامه هایی بین کشورهای منطقه آفریقا وجود دارد که با توجه به عدم دسترسی همه کشورهای منطقه به آبهای آزاد منطقه می توان از فرصتهایی که فراهم می کنند، استفاده بهینه کرد از جمله کشور اوگاندا که مقصد بعدی رئیس جمهور نیز هست محصور در خشکی بوده از این رو کشورهای شرق آفریقا طی توافقی با هم شرایط را فراهم کرده اند که اگر محصولی از کشور دیگر وارد شود، عوارض و گمرکات به آن تعلق نمی گیرد و محصول به چند کشور حوالی آن هم وارد می شود و به این ترتیب جمعیت بسیار بیشتری با هزینه کمتری از محصولات وارداتی استفاده می کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر رغبت زیادی برای تولید محصولات کشاورزی به ویژه کشت فراسرزمینی در کشورهای آفریقایی به خصوص در اوگاندا و کنیا و حتی در زیمبابوه وجود دارد که بستر مطلوبی برای واردات محصولات غذایی خاص را ایجاد می کند، به عنوان مثال برای پرورش کرم ابریشم نیاز به مواد غذایی خاصی است زیرا کرم ابریشمی که در زیمبابوه تولید می شود بسیار خاص بوده و به لحاظ مواد غذایی که باید برای آن تهیه شود بسیار اهمیت دارد لذا فضای مناسبی برای حضور سرمایه گذاران در این مناطق وجود دارد که می توانند در این حوزه ورود کرده و موجب رشد و توسعه اقتصادی کشورمان شوند. 

رئیس مرکز بین المللی مطالعات آفریقا اضافه کرد: اگر بتوانیم به غیر از خام فروشی بازاری را برای فروش محصولات فراوری شده به دست آوریم و این بازار را حفظ کنیم، در اقتصاد کشور اثرگذاری فراوانی خواهد داشت؛ در قاره آفریقا که کشورهای مختلف حدود 600 میلیارد دلار از آن برداشت می کنند سهم کشور ما در بهترین حالت در بین سه کشور حدود 30 میلیارد دلار است که اگر آن را به 54 کشور دیگر هم نسبت دهیم عدد قابل ملاحظه ای نمی شود بنابراین با فعال شدن در بازار آفریقا می توان به رشد قابل توجهی رسید. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: رسانه ها در زمینه شناساندن بازارهای مناسب از جمله بازار قاره آفریقا کم کار بوده اند و ضرورت دارد در این زمینه فعالتر شوند چراکه یکی از معضلات ما کمبود فعالیت رسانه ای و عدم آمادگی روانی تجار برای بازاریابی در آفریقا است به طوری که اگر از آفریقا صحبت شود اکثر مردم بیماریها، فقر و مسائل نامرتبط با فرصتهای اقتصادی را تداعی می کنند و درباره موضوعات دیگر نگاه صحیحی نسبت به آن وجود ندارد، بنابراین می طلبد که فضای رسانه ای درباره این موضوع دیدگاه درستی در بین مردم ترویج داده و موجب سوق سرمایه گذاران به سمت این بازار شود.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین