پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:27 - 1402/05/29

رپرتاژ آگهی |

بیمه تلفیقی تامین اجتماعی چیست؟ + استعلام سوابق تلفیقی

کارمندها و کارگرانی که در مدت فعالیت خود از بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند بوده‌اند، بعد از سوابق کاری خود منتظر بازنشستگی خواهند بود. از این رو هنگام درخواست برای بازنشستگی با بیمه تلفیقی تامین اجتماعی روبه رو خواهند بود. اگر شما به طور همزمان در دو جای مختلف مشغول به فعالیت باشید، به طور حتم باید سوابق شما بررسی شوند و از روند چگونگی درخواست برای سابقه بیمه تامین اجتماعی اطلاع داشته باشید. برای اینکه با بیمه تلفیقی آشنا شوید تا انتهای متن همراه ما باشید.

کارمندها و کارگرانی که در مدت فعالیت خود از بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند بوده‌اند، بعد از سوابق کاری خود منتظر بازنشستگی خواهند بود. از این رو هنگام درخواست برای بازنشستگی با بیمه تلفیقی تامین اجتماعی روبه رو خواهند بود. اگر شما به طور همزمان در دو جای مختلف مشغول به فعالیت باشید، به طور حتم باید سوابق شما بررسی شوند و از روند چگونگی درخواست برای سابقه بیمه تامین اجتماعی اطلاع داشته باشید. برای اینکه با بیمه تلفیقی آشنا شوید تا انتهای متن همراه ما باشید.

منظور از سوابق تلفیقی چیست؟

ممکن است که افراد در طول فعالیت کاری خود، در کارگاه‌های مختلف مشغول به کار شوند و تغییر شغل دهند. در این شرایط باید با بیمه تلفیقی تامین اجتماعی آشنا باشند. اگر بخواهیم توضیح کاملی از بیمه تلفیقی دهیم باید بگوییم، در صورتی که در کارگاه‌های مختلف مشغول به فعالیت باشید، سابقه کاری شما به عنوان سابقه تلفیقی در نظر گرفته می‌شود. در حقیقت با توجه به ماده 34 قانون تامین اجتماعی، تمام افرادی که تحت پوشش این سازمان هستند، به صورت جداگانه و در یک جدول مشخص، تعداد روزها و سال سابقه فعالیت آن‌ها مشخص شده است.

دقت کنید که جمع فعالیت‌های شما در کارگاه‌های مختلف در طی سال نباید بیش از 365 روز و در ماه بیش از 29، 30 یا 31 روز باشد. اگر شما به خاطر بازنشستگی یا دریافت بیمه بیکاری به سازمان تامین اجتماعی مراجعه می‌کنید باید بدانید که مجموع سوابق شما با در نظر گرفتن ماده 34 قانون بررسی خواهد شد و اگر به طور همزمان در دو کارگاه برای شما بیمه رد شده باشد، باید بررسی‌های لازم را انجام داد.همچنین لازم به ذکر است که شرایط سوابق تلفیقی برای مشاغل سخت و زیان آور متفاوت می باشد.

روش‌های گرفتن سوابق تلفیقی تامین اجتماعی

در مدت زمانی که در کارگاه یا سازمانی مشغول به فعالیت هستید، باید استعلام سوابق بیمه خود را دریافت کنید. استعلام سوابق برای این است که شما مطمئن باشید، کارفرما اسم شما را به عنوان کارمند یا کارگر فراموش نکرده و به صورت ماهانه و در طول فعالیت کاری برای شما حق بیمه واریز کرده است. برای اینکه بتوانید استعلام و مشاهده سوابق تلفیقی تامین اجتماعی را انجام دهید، روش‌های مختلفی وجود دارد که هر یک به شرح زیر خواهند بود.

مشاهده سوابق تلفیقی با مراجعه حضوری

ابتدایی‌ترین روش برای استعلام سوابق تلفیقی بیمه تامین اجتماعی ، مراجعه به کارگزاری‌های تامین اجتماعی است. با در دست داشتن کد ملی و کد تامین اجتماعی (شماره‌ای که به عنوان کد تامین اجتماعی در دفترچه بیمه نوشته شده است) می‌توانید استعلام بیمه خود را درخواست کنید. البته با توجه به اینکه کارگزاری‌های تامین اجتماعی به طور معمول شلوغ و پر رفت و آمد هستند، توصیه می‌کنیم برای صرفه‌جویی در زمان خود، از روش‌های دیگر استعلام سوابق تلفیقی بیمه بهره‌مند شوید.

مشاهده سوابق تلفیقی از طریق سایت

برای مشاهده سوابق تلفیقی تامین اجتماعی ابتدا باید وارد وب سایت تامین اجتماعی به آدرس account.tamin.ir شوید و بر روی گزینه ورود کلیک کنید. نام کاربری و رمز خود را وارید کرده و در لیست وب سایت بخش بیمه‌شدگان را انتخاب کنید.

هنگامی‌که این گزینه را انتخاب کردید، به بخش خدمات سابقه و کلیه سوابق کلیک کنید. جدولی از تعداد روزها و سال فعالیت شما در کارگاه‌های مختلف بر روی صفحه نمایش داده می‌شود. همچنین اگر می‌خواهید که از مبلغ حقوق واریزی خود در کارگاه مطلع باشید، در بخش سوابق بیمه بر روی گزینه سوابق و ریز دستمز بعد از 86 کلیک کنید.

نکته: دقت کنید که قبل از ورود به سامانه تامین اجتماعی باید مراحل ثبت نام را انجام دهید. شرایط ثبت نام عبارتند از:

  • ورود به وب سایت تامین اجتماعی به آدرس https://account.tamin.ir/auth/login
  • ورود اطلاعات فردی مانند: نام، نام خانوادگی، شماره شناسنامه، تاریخ تولد و کد ملی
  • وارد کردن شماره تلفن همراه بیمه شده
  • وارد کردن کد تایید از طریق پیامک
  • ساخت گذرواژه با ترکیب حروف و اعداد

مشاهده سوابق تلفیقی با کد ملی

در سال‌های گذشته برای اینکه بتوان استعلام بیمه تلفیقی تامین اجتماعی را دریافت کنید به کد تامین اجتماعی نیاز بود، اما در حال حاضر امکان مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی با کد ملی وجود دارد.

مشاهده سوابق بیمه با کد دستوری USSD

مشاهده سوابق با کد دستوری یکی از راه‌های جدیدی است که سازمان تامین اجتماعی در اختیار کاربر‌های خود قرار داده است. کافی است که از طریق یک گوشی همراه کد دستوری USSD را شماره‌گیری کنید و این مراحل را دنبال کنید:

  • وارد کردن کد ussd سوابق بیمه در تلفن همراه به شماره: #1420*4*
  • انتخاب شماره” 2- استعلام‌ها“
  • انتخاب شماره” 1- آخرین سابقه”
  • وارد نمودن کد ملی

کد رمز سوابق تلفیقی چیست؟

شرکت‌ها و سازمانی‌هایی که کد کارگاهی دارند، نیاز است برای رد کردن لیست بیمه کارمندان خود کد رمز داشته باشند. همچنین اشخاص حقوقی یا سازمان‌ها برای دریافت مفاصاحساب یا اعتراض به فیش‌های پرداختی حق بیمه، نیاز دارند که سوابق تلفیقی بیمه تامین اجتماعی را دریافت کنند.

با توجه به قانون جدید از سال 1398 تمام کارفرماهایی که صلاحیت آن‌ها از سوی دفتر امور مشاورها و پیمانکارهای سازمان برنامه و بودجه کشور احراز شده باشد، نیاز دارند که از طریق وب سایت تامین اجتماعی، اطلاعات کارمند‌های خود را به سامانه ساجات ارسال کنند.

مراحل دریافت کد رمز سوابق تلفیقی تامین اجتماعی به شرح زیر هستند:

  • برای ساخت کد رمز، بر روی ارسال به صندوق شخصی، کلیک کنید.
  • در گام بعدی به صندوق شخصی وارد شوید.
  • از منوی بالای صفحه به صفحه نخست رفته و بر روی گزینه «تامین اجتماعی من» کلیک کنید.
  • صفحه‌ای که نمایش داده می‌شود، شامل ۳ گزینه: درخواست‌های من، صندوق شخصی من و درخواست‌های پشتیبانی من است.
  • به قسمت صندوق شخصی خود وارد شوید.
  • برای صدور مجوز استعلام، در لیست عملیات و دریافت رمز، یک ردیف از اطلاعات موجود در صندوق شخصی خود را اشتراک‌گذاری کنید.
  • به قسمت لیست در پایین صفحه بروید و گزینه عملیات را انتخاب کنید تا صدور مجوز استعلام برای شما انجام شود.
  • در بخش "صدور مجوز استعلام به مدت" وارد شوید، مدت زمان یکسال را انتخاب کنید و بر روی صدور مجوز استعلام، کلیک کنید.

نکات مهمی‌ که باید بدانید این است که نامه‌ یا اطلاعیه‌هایی که از سوی سازمان تامین اجتماعی برای شما ارسال می‌شوند، قابل حذف نیست، اما شما می‌توانید درخواست‌ها یا مواردی که برای پیگیری در سازمان ارائه کرده‌اید را حذف کنید و فضای داخلی صندوق خود را کاهش دهید. همچنین استعلام اسناد شما تنها با ارائه کد ملی و رمز عبور امکان پذیر است و بعد از اتمام مدت مشخص شده، مجوز استعلام به صورت اتوماتیک لغو می‌شود.

اهمیت مشاهده بیمه تلفیقی تامین اجتماعی

با توجه به اینکه هنگام بازنشستگی یا بهره‌مندی از بیمه بیکاری بحث سوابق بیمه مطرح است، موضوع استعلام و مشاهده سوابق تلفیقی تامین اجتماعی نیز بسیار اهمیت پیدا می‌کند. همچنین اگر به عنوان کارفرما حق بیمه برای کارمندان خود پرداخت می‌کنید، نیاز است که کد رمز خود را بدانید. به طور کلی تمام خدمات سازمان تامین اجتماعی در صورتی به افراد تعلق می‌گیرد که در طی فعالیت شغلی خود، مشمول سوابق بیمه تلفیقی تامین اجتماعی بود. در نتیجه توصیه می‌کنیم که هر چند ماه یکبار لیست سوابق خود را مشاهده کنید.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
سلام. سوابق تلفیقی برای زمان بازنشستگی مهمه یا همین الان که مشغول به کار هم هستیم باید انجام بدیم و حواسمون باشه بهش؟
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین