پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00014:28 - 1402/10/05

آغاز پنجاه و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد + جزئیات

کارگر آنلاین | امروز جشنواره بین المللی فیلم های علمی آموزشی رشد در حالی پنجاه و سومین دوره از سلسله جشنواره هایش را می گذراند که رشدی بالنده و پرافتخار از دوره های متوالی آن را نمایش خواهد داد.

به گزارش کارگر آنلاین ، زبان هنر، فیلم و سینما در عصر حال از جایگاهی رفیع و غیر قابل انکار در عصر امروز برخوردار است به نحوی که از این زبان و ویژگی های برجسته آن بهره های زیادی را در جهت تعالی و رشد تربیتی نسل ها می توان برد. 

نقش تدوین محتوای کتاب‌های درسی در کمک به تولید محتوای آموزشی نمایشی» همواره از دغدغه های کارشناسان آموزشی و مؤلفان کتاب‌های درسی بوده و در سالیان اخیر اهتمام ویژه ای برای آن قائل شده اند. در این بین سلسله جشنواره های علمی آموزشی رشد که امروز پنجاه و سومین دوره آن برگزار شده است، در طول زمان و در دوره های متوالی توانسته با ارتقای مطلوب محتواهای آموزنده و تربیتی - علمی خود، هم در عرصه داخل و هم در حوزه های متعدد و مختلف بین المللی مخاطبان گسترده ای را به خود جذب و جلب کرده و استقبال روز افزون و فزاینده ای را از سوی آحاد اقشار جوامع مختلف شاهد باشد.

بر کسی پوشیده نیست تربیت فیلم سازان جوان و نوجوان خلاق و با ایده که آینده ساز تحولات فرهنگی و تربیتی فردای جامعه هستند از دستاوردهای شاخص این سلسله جشنواره ها محسوب می شود چراکه در طی سالیان متمادی از برگزاری این دوره ها، فیلم سازان نوپا علاوه بر ارتقای کمی و کیفی آثارشان، نقشی اثربخش و سازنده در رشد فرهنگی - هنری جامعه و نمایاندن و شناساندن استعدادها و جایگاه ویژه ایرانیان در عرصه علم و هنر و سینمای آموزشی دنیا به نمایش گذاشته و مایه مباهات و افتخارآفرینی برای ایران اسلامی شده اند.

در این گزارس بخش های مختلف و متنوع جشنواره پنجاه و سوم در بخش ها و گروه های تعریف شده را مورد بررسی آماری قرار گرفته و تلاش های شبانه روزی متولیان آن به همراه دستاوردهای شایسته و در خور تحسین و تقدیر را به آگاهی جامعه مخاطب می رساند. قطعا در طول برگزاری جشنواره علاقه مندان و جامعه مخاطب شاهد ارتقای کمی و کیفی آثار این دوره نسبت به دوره های گذشته خواهند بود.

نگاهی به آثار  بخش بین الملل پنجاه و سومین دوره جشنواره بین المللی فیلم های علمی ، آموزشی و تربیتی رشد

از مجموع1736  اثر رسیده به دبیرخانه پنجاه و سومین دوره جشنواره بین المللی فیلمهای علمی ، آموزشی و تربیتی رشد، از سوی کشورهای مختلف جهان، کشور هندوستان با 331 فیلم در جایگاه نخست ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره پنجاه و سوم قرار دارد. بر همین اساس پس از آن کشور ایران با 309 اثر ،کشور برزیل با 171 فیلم، کشور اسپانیا با 156 فیلم، کشور ترکیه با 146 فیلم، کشور ایتالیا با 136 فیلم، کشور آمریکا با 212 فیلم، کشور روسیه با 118 فیلم، کشور فرانسه با 105 فیلم و کشور چین با 103 فیلم رتبه اول تا دهم ارسال آثار به دبیرخانه پنجاه و سومین دوره جشنواره بین المللی فیلمهای علمی ، آموزشی و تربیتی رشد را به خود اختصاص داده است. که پس از ارزیابی اولیه هیئت انتخاب آثار تعداد 465 فیلم برای مرحله بعد معرفی شدند. که پس از ارزیابی نهایی تعداد 58 فیلم  برای شرکت در بخش رقابت جشنواره پنجاه و سوم معرفی گردید که این 58 اثر 14 فیلم آن مستند کوتاه، 8 فیلم آن داستانی کوتاه، 25 فیلم آن پویانمایی و 6 فیلم آن در بخش مستند بلند به رقابت می پردازند. 

معرفی هیئت انتخاب پنجاه و سومین دوره جشنواره بین المللی رشد

رئیس هیئت داوران جشنواره

شفیع آقا محمدیان

 

بخش داستانی بلند

عزیزالله حاجی مشهدی

محمد رضا عرب

حمید قاسم زادگان

 

بخش داستانی کوتاه

سعید نجاتی

میترا دانشور

غلامرضا ساغر چیان

 

بخش مستند بلند

محمد شکیبا نیا

مهدی اسدی

زهیر بلند قامت

 

بخش مستند کوتاه

محمد رضا ذزفولی

فرود عوض پور

مهدی چوبینه

 

بخش دانش آموزان و معلمان فیلم ساز

نادره ترکمانی

پرویز فارسیجانی

مسعود سفلایی

سمیه فیروز فر

علی یعقوب زاده

 

بخش پویا نمایی

علی نوری اسکویی

پرستو عسگر نژاد

فرحناز باقر

 

بخش فیلمنامه

محمد جواد اسلامی

منصور غلامی

مهدی فرودگاهی

نصرالله تابش

گلزار رضوی 

مجموع آثار ثبت شده در دبیرخانه جشنواره پنجاه و سوم

مجموع آثار ثبت شده در گروه بین الملل
 از مجموع3329 اثر رسیده در چهار بخش پنجاه و سومین دوره جشنواره بین المللی فیلمهای علمی ، آموزشی و تربیتی رشد ، گروه بین الملل با مجموع 3108 اثر رسیده به دبیرخانه صدر نشین فیلم های دریافتی جشنواره پنجاه و سوم شد که 634فیلم در بخش مستند کوتاه خارجی جا گرفت و در بخش مستند کوتاه ایرانی تعداد آثار به 105فیلم رسید. در همین گروه تعداد آثار دریافتی در بخش داستانی کوتاه خارجی 1161اثر و 476 فیلم در بخش داستانی کوتاه ایران در دبیرخانه ثبت شده است. همچنین در بخش داستانی بلند خارجی 84 فیلم و داستانی بلند ایرانی 19 فیلم به دبیرخانه ارسال شده است. در بخش پویانمایی خارجی 341 فیلم و 64فیلم به عنوان پویانمایی ایرانی معرفی شد. در بخش مستند بلند خارجی 192 فیلم و مستند بلند ایرانی 23 فیلم به دبیرخانه رسید که برای انتخاب به هیات داوران معرفی شدند.

گروه ملی
گروه ملی پنجاه و سومین دوره جشنواره بین المللی فیلمهای علمی ، آموزشی و تربیتی رشد در دو گروه دانش آموزان و فرهنگیان تقسیم شده است که از مجموع 56 اثر رسیده از گروه دانش آموزان 28 اثر پویا نمایی 18فیلم داستانی کوتاه و 10فیلم مستند کوتاه در دبیرخانه ثبت شده است. همچنین در مجموع 82فیلم رسیده به دبیرخانه از گروه فرهنگیان، یک فیلم در بخش مستند بلند و 16فیلم در بخش پویا نمایی در دبیرخانه ثبت شده است همچنین سه فیلم بلند داستانی و 37فیلم داستانی کوتاه و 25 فیلم مستند کوتاه مجموع 82 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره پنجاه و سوم در گروه فرهنگیان را تشکیل داده است.

آثار راه یافته به بخش مسابقه جشنواره بین المللی رشد 

از مجموع آثار راه یافته به بخش مسابقه پنجاه و سومین دوره جشنواره بین المللی فیلمهای علمی ، آموزشی و تربیتی رشد در گروه بین الملل از مجموع 122 اثر راه یافته در گروه بین الملل 14 فیلم در بخش مستند کوتاه خارجی و در بخش مستند کوتاه ایرانی تعداد 9 فیلم به مرحله داوری نهایی رسید. در همین گروه در بخش داستانی کوتاه خارجی 8 اثر و 17 فیلم در بخش داستانی کوتاه ایران به رقابت می پردازند. همچنین در بخش داستانی بلند خارجی 5 فیلم و داستانی بلند ایرانی 5 فیلم معرفی شده است. در بخش پویانمایی خارجی 25 فیلم و 29 فیلم به عنوان پویانمایی ایرانی و در بخش مستند بلند خارجی 6 فیلم و مستند بلند ایرانی با 4 فیلم برای ارزیابی نهایی در سه روز اکران خواهند داشت. بخش ملی پنجاه و سومین دوره جشنواره بین المللی فیلمهای علمی ، آموزشی و تربیتی رشد از دو گروه آثار دانش آموزان و فرهنگیان راه یافته به پنجاه و سومین دوره جشنواره بین المللی فیلمهای علمی ، آموزشی و تربیتی رشد با مجموع 27 اثر از گروه دانش آموزان، 13 اثر پویا نمایی 10 فیلم داستانی کوتاه و 4 فیلم مستند کوتاه به رقابت می پردازند. همچنین در مجموع 27 فیلم را یافته به پنجاه و سومین دوره جشنواره بین المللی فیلمهای علمی ، آموزشی و تربیتی رشد از گروه فرهنگیان، هفت فیلم در بخش پویا نمایی انتخاب و دو فیلم بلند داستانی و 11 فیلم داستانی کوتاه و هفت فیلم مستند کوتاه مجموع 27 در شش نوبت اکران مورد ارزیابی نهایی قرار خواهند گرفت.

بخش فیلمنامه
از مجموع 83 فیلمنامه رسیده به پنجاه و سومین دوره جشنواره بین المللی فیلمهای علمی ، آموزشی و تربیتی رشد تیم پنج نفره داوران پس از خوانش 83 فیلمنامه در  نهایت 17 فیلم نامه را برای رقابت نهایی معرفی کرد.

آثار راه یافته به بخش هیات انتخاب 
مجموع آثار انتخاب شده در گروه بین الملل

از مجموع آثار انتخاب شده در گروه بین الملل پنجاه و سومین دوره جشنواره بین المللی فیلمهای علمی ، آموزشی و تربیتی رشد از مجموع 799 اثر انتخاب شده در گروه بین الملل 210 فیلم در بخش مستند کوتاه خارجی و در بخش مستند کوتاه ایرانی تعداد آثار به 55 فیلم انتخاب شد. در همین گروه در بخش داستانی کوتاه خارجی 116 اثر و 180 فیلم در بخش داستانی کوتاه ایران برای حضور در رقابت اصلی جشنواره انتخاب شده است. همچنین در بخش داستانی بلند خارجی 30 فیلم و داستانی بلند ایرانی 18 فیلم توسط هیات انتخاب آثار معرفی شده است. در بخش پویانمایی خارجی 63 فیلم و 65 فیلم به عنوان پویانمایی ایرانی برای راهیابی به مرحله بعد معرفی شد. در بخش مستند بلند خارجی 41 فیلم و مستند بلند ایرانی 21 فیلم برای رقابت از سوی هیات انتخاب آثار معرفی شدند. 

گروه ملی 
هیات انتخاب آثار برای ورود به مرحله اصلی در بخش ملی جشنواره پنجاه و سومین دوره جشنواره بین المللی فیلمهای علمی ، آموزشی و تربیتی رشد دو گروه دانش آموزان و فرهنگیان با مجموع 48 اثر از گروه دانش آموزان 22 اثر پویا نمایی 17 فیلم داستانی کوتاه و 9 فیلم مستند کوتاه انتخاب شده است. همچنین در مجموع80  فیلم بررسی شده توسط هیات داوران از گروه فرهنگیان، یک فیلم در بخش مستند بلند و 16فیلم در بخش پویا نمایی انتخاب و سه فیلم بلند داستانی و 36 فیلم داستانی کوتاه و 24 فیلم مستند کوتاه در مجموع 82 اثر توسط هیات انتخاب ارزیابی و به مرحله بعد معرفی شد.

مرور اطلاعات و آمار مندرج در هر بند از این گزارش سندی گویا و افتخارآمیز برای متولیان برگزاری این دوره از جشنواره بین المللی رشد به شمار می رود. روایت آماری جامع از فرآیند برگزاری این رویداد ملی و فرهنگی به خوبی گویای رشد روزافزون آثار، روند داوری ها و انتخاب های کارشناسانه و دقیق، پایش بازخوردهای کمی و کیفی از ارائه آثار، کسب تراز بین المللی و افزایش سطح آثار نسبت به سنوات گذشته و تجربه اندوزی هرچه بیشتر و اثربخش تر فیلمسازان جوان در کنار امیدآفرینی و ایجاد شور و نشاط در سطح نسل جوان و نوجوان کشور از جمله تازه های این جشنواره است که به مخاطبان قطعا شاهد آن خواهند بود  امید آنکه روند این رشد و بالندگی استمراری فزاینده یابد. 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین