پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:52 - 1402/11/11

نقش هجرت در حکمرانی قرآنی در جلسات هفتگی معالم القرآن بنیاد قرآن بررسی شد

کارگر آنلاین | در جلسات هفتگی معالم القرآن حسینیه قرآن و عترت بنیاد قرآن استاد دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی به تدریس موضوع نقش هجرت در حکمرانی قرآنی پرداختند. 

به گزارش کارگر آنلاین ، دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی در این جلسه گفت :  انسان فرایندی دارد که چه بخواهد چه نخواهد به پیری می‌رسد. به این موضوع سیر فرایندی می‌گویند. یعنی ما هیچ نقشی در این مضووع نداریم و خواه ناخواه پیر می‌شویم اما به لحاظ روح و روان ما نقش داریم. به عنوان مثال اگر در دوران جوانی اسیر و گرفتار حسد و شهوت شدیم و این‌ها را از خود قطع نکنیم تا سنین بالاتر هم در بند آن‌ها گرفتار می‌مانیم. پس باید هر کسی خودش ببیند که وقتی سنش رو به پیری رفت آیا از بند اون علایق و سلایق رها شده است یا نه. باید با رها شدن از این قل و زنجیرها لذت قیامت را در همین دنیا بچشیم. این دنیا هم لذت‌های بهشتی دارد که برای دسترسی به آن‌ها باید از قید و بند مسائل دنیوی و گناهان رها شویم. راه رسیدنش را هم قرآن به ما نشان داده است. اگر آیه‌ای از قرآن را که خواندیم ما را از بدی‌ها جدا نکند و به خوبی نزدیک نکند معلوم است که قرآن را فهم نکرده‌ایم. قرآن کلید رهایی از اسارت‌های دنیوی است. امام علی علیه السلام فرمودند بهترین هدیه‌ای که خداوند به بنده‌اش داده قرآن است و هیچ دردی نیست که با قرآن درمان نشود. 

 

  • وی افزود : ما باید بدانیم که مثلا امام رضا علیه السلام هم بدون اذن خداوند نمی‌تواند کاری برای ما بکند او فقط شفیع ما می‌شود تا خداوند دعای ما را هم برآورده کند. ما نباید طوری به ائمه بچسبیم که خودِ خداوند فراموش شود چرا که ائمه همگی در بحر قرآن شناور هستند. مولا علی علیه السلام فرمودند با ما اهل بیت به منزل قرآن سفر کنید. مشکل دولتمردان فعلی ما این است که غالبا انسی با قرآن ندارند ائمه ما شب‌ها اشک به پای قرآن می‌ریختند اما ما اگر مثلا 20 سال پیش ماشینی را ارزان فروخته‌ایم در ذهنمان می‌ماند اما سرمایه عمر را چطور؟ این‌ها همان بیماری‌های غفلت است که قلب ما را گرفتار می‌کند. قرآن در آیه 100 سوره نساء به ما آدرس می‌دهد وَمَنْ یُهَاجِرْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یَجِدْ فِی الْأَرْضِ مُرَاغَمًا کَثِیرًا وَسَعَةً ۚ وَمَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ ۗ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا .زمانی که ما سلام به کسی می‌کنیم نوعی از هجرت فی سبیل الله است. انفاق نوعی فی سبیل الله است اما معمولا مردم کمتر در طول روز در فی سبیل الله راه می‌روند. باید بدانیم که حتی اگر نتوانستیم در جامعه‌ای که هستیم موثر واقع شویم قرآن می‌فرماید هجرت کنید. اگر ما داریم به گناه آلوده می‌شویم و هر روز به خسرانمان اضافه می‌شود اینجا نیاز است تا به جای دیگری برویم. 

 

وی گفت : موضوع بعدی هجرت باطنی است یعنی هجرت باطنی مهم‌تر از هجرت ظاهری است. انسان هر چه در خود بماند بیشتر فرو می‌رود. اگر در مسیر هجرت باطنی مرگ کسی را احاطه کند این مرگ اختیاری است یعنی انسان وقتی که از نفس و منیات‌ها و هوا و هوس‌ها رها شود و جنبه حقی پیدا کند آن موقع انگار که وارد بهشت شده است. پس تا می‌شود در همین جا به بهشت متصل شویم که در این بهشت از مهاجرت درونی باز می‌شود. شهید سلیمانی فرمود شرط شهید شدن شهید بودن است. اگر در دنیا به چنین جایی برسیم ما شهیدیم حالا چه شهادت ظاهری در تقدیرمان باشد چه نباشد. 

دکتر لاریجانی در پایان گفت : اگر علم عالم مثل خون در رگ‌های مردم برود کارش را انجام داده. در دوران جنگ پیامبر خیلی‌ها گفتند که مگر خداوند ما لایزال نیست پس چرا ابوسفیان هر شب کباب بره می‌خورد و ما سنگ بر شکم بسته‌ایم؟ این‌ها امتحانات سخت الهی است و امیرالمومنین پا به پای پیامبر بودند. می‌گویند وقتی جنگ تمام شد و پیامبر پیروز هم شدند همان شب حضرت علی به سمت نخلستان رفت و گفت اگر امشب را به نفس خودم ایمان داشتم می‌ماندم. حالا شما در نظر بگیرید ایشان حضرت علی است حالا چه شده که مسجدهای ما شیعیان صبح ها بسته است ما ساعت‌ها پای تلوزیون و شبکه‌های مجازی هستیم. باید به این‌ها فکر شود. باید محاسبه اعمال داشته باشیم. که این آیه می‌گوید حرکت کنید... در درون خود حرکت کنید. فرصت عمر کم است.
 

 

21111/ش

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین