پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:41 - 1402/12/23

در گفتگو با کارگر آنلاین عنوان شد

بحران قانونگریزی در افزایش دستمزد

کارگر آنلاین | نایب رییس کانون کارگران بازنشسته استان تهران با تاکید بر اینکه افزایش دستمزد باید مطابق بندهای ۱ و ۲ ماده ۴۱ قانون کار صورت بگیرد گفت: هر عددی پایین‌تر از تورم یا سبد معیشت باشد، خلاف قانون است.

به گزارش کارگر آنلاین ، پرویز احمدی پنجکی در گفتگو با خبرنگا ما  با اعلام اینکه بند یک بر تورم و بند ۲ ماده 41 قانون کار بر سبد معیشت تاکید دارد گفت: انتظار داریم شورای عالی کار یا بر اساس تورم ۴۶ درصدی که مورد تایید بانک مرکزی و مرکز آمار است، دستمزد سالانه را افزایش دهد یا مطابق سبد معیشت که اکنون بیش از ۲۵ میلیون تومان است، دستمزد افزایش یابد.


وی با تاکید بر اینکه سال‌هاست از دولت‌ها انتظار قانونمداری داریم گفت: اگر دولت اعتقادی به افزایش حقوق بر مبنای تورم یا سبد معیشت ندارد، می تواند لایحه اصلاح قانون را به مجلس ارائه و ماده ۴۱ را لغو یا تغییر دهد.


رییس کانون کارگران بازنشسته شمیرانات خطاب به ابراهیم رییسی گفت: با وعده حمایت از محرومان از مردم رای گرفته‌اید و محرومان که بیشتر آنان را کارگران و بازنشستگان تشکیل می‌دهند، با همین شعار به شما رای دادند.

وی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم هیچ گامی برای حمایت از محرومان برنداشته گفت: سال گذشته تورم ۴۶ درصد بود که ۲۷ درصد افزایش دستمزد دادید و امسال هم که تورم ۴۶ درصد است، تاکنون برای کارکنان دولت ۱۸ درصد پیشنهاد افزایش حقوق دادید که نمایندگان مجلس به 20 درصد افزایش دادند که این دو درصد هم که عدد ناچیزی است، با اعتراض شما رو به رو شد.

احمدی پنجکی با اعلام اینکه در مدت ۲ سال عمر دولت سیزدهم نزدیک به ۵۰ درصد دستمزد از تورم عقب افتاده است گفت: تازه معنای حمایت از محرومان رییسی را فهمیدیم که دولت سیزدهم به دنبال آن است که محرومان محروم‌تر و سفره‌هایشان خالی‌تر شود.

وی خطاب به رییس ددولت سیزدهم گفت: کارگر و بازنشسته حداقل بگیر ماهیانه ۶ میلیون تومان حقوق می‌گیرد، در حالی که سبد معیشت بالای ۲۵ میلیون تومان و تورم ۴۶ درصد است، آیا این مصداق محروم و  محرومیت نیست؟

نایب رییس کانون کارگران بازنشسته استان تهران با اشاره به اعتراض‌هایی که در سالهای گذشته صورت گرفته گفت: در شرایطی که تورم ۴۶ درصد است، با افزایش حقوق ۲۷ درصدی، فقر، محرومیت و سفره های خالی را برای کارگران و بازنشستگان رقم می‌زنند و در این شرایط کارگر و بازنشسته شرمنده مقابل زن و فرزند، چاره‌ای به غیر از اعتراض در کف خیابان ندارد.

وی با انتقاد شدید از عملکرد دولت سیزدهم و مجلس یازدهم گفت: هنگامی که از مردم رای گرفتید و بر کرسی‌هایتان تکیه زدید، کارگران و بازنشستگان را فراموش می‌کنید و نتیجه آن می‌شود که دولت هر بلایی دلش می‌خواهد، بروز کارگر و بازنشسته می‌آورد.

احمدی پنجکی خطاب به دولتمردان گفت: هنگامی که برای سرنوشت کارگران و بازنشستگان تصمیم بگیرید، اما شرایط اقتصادی را در نظر نمی‌گیرید، حداقل به وجدانتان مراجعه کنید و ببینید با این حقوق می‌توان در این مملکت زندگی کرد.

وی در پاسخ به اینکه پیشنهاد شما برای افزایش دستمزد چقدر است: گفت اگر بخواهیم ادعای دولت سیزدهم مبنی بر دولت محرومان را باور کنیم، باید حداقل حقوق بیش از ۱۰۰ افزایش یابد چرا که در تمامی سال‌های پس از انقلاب حقوق کارگران را فریز کردند تا کار به جایی برسد که از تورم عدد بزرگی عقب هستیم، بنابراین حداقل دستمزد باید بیش از ۱۵ میلیون تومان باشد.

رییس کانون کارگران بازنشسته تهران با تاکید بر اینکه هیچ انتظار لطف و مهربانی از دولت سیزدهم نداریم گفت: فقط از دولت سیزدهم به عنوان عامل تاثیرگذار در شورای عالی کار انتظار داریم ماده ۴۱ را قانون کار را جلویشان بگذارند و مطابق با آن تصمیم بگیرند، بنابراین باید مطابق تورم ۴۶ درصد به حداقل دستمزد اضافه شود یا مطابق سبد معیشت حداقل دستمزد به ۲۵ میلیون تومان برسد.
وی در پاسخ به اینکه دولت سیزدهم اعلام کرده افزایش مزد تورم زا است گفت: کارگران و بازنشستگان هیچ نقشی در بحران گرانی و تورم کنونی ندارند، اما دولت انتظار دارد مردم تاوان بدهند.

احمدی پنجکی با تاکید بر اینکه ریشه تمام گرانی‌ها و تورم، تصمیمات غلط و سومدیریت دولت سیزدهم است گفت: این چه انتظار اشتباهی است که دولت سیزدهم توقع دارد کارگران و بازنشستگان تاوان سومدیریت و تصمیمات غلط آنان را بدهند.

وی خطاب به دولت سیزدهم گفت: اگر نمی‌توانید مملکت را اداره کنید، بروید و مدیریت را به افراد لایق‌تر و توانمندتر بسپارید، اما سفره کارگران و بازنشستگان را خالی نکنید و بدانید که آه محرومان دامان شما را خواهد گرفت.
 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین