پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00002:26 - 1403/01/13

وقتی امیرالمومنین علیه السلام حمله مغولان را پیش بینی کرد

کارگر آنلاین | این خبر غیبى که امیرالمؤمنین علیه السّلام داده است ما آن را با چشم خود دیدیم و در زمان ما واقع شد، مردم از اول اسلام منتظر آن بودند تا آنکه قضا و قدر آن را به عصر ما کشاند.

این خبر غیبى که امیرالمؤمنین علیه السّلام داده است ما آن را با چشم خود دیدیم و در زمان ما واقع شد، مردم از اول اسلام منتظر آن بودند تا آنکه قضا و قدر آن را به عصر ما کشاند.

یکی دیگر از پیشگویی های امیرالمومنین سلام الله علیه که در نهج البلاغه آمده، خبر از حمله مغولان است. خبری که امیرالمومنین قرنها قبل از وقوع آن در خطبه ۱۲۸ نهج البلاغه بدان اشاره نموده و فرمودند: « گویا مى بینیم آنها را که گروهى هستند که چهره هایشان مانند سپر (پهن و گرد) و چکش خورده است (پرگوشت و ضخیم و نشانه دار) لباسهاى دیبا و ابریشم مى پوشند و اسبهاى نیکو یدک مى کشند، هرکجا (که وارد شوند) خونریزى بسیار سخت واقع مى شود به گونه اى که مجروحین بر روى کشته ها راه روند و گریخته کمتر از اسیر باشد (اکثرا مخالفین آنها کشته یا اسیر شوند و راه فرارى ندارند.» ( نهج البلاغه ، خطبه ۱۲۸)

 

شارح نهج البلاغه ابن ابى الحدید از مورخین و علمای اهل سنت در شرح این فراز از کلام امیرالمومنین سلام الله علیه می نویسد:« این خبر غیبى که امیرالمؤمنین علیه السّلام داده است ما آن را با چشم خود دیدیم و در زمان ما واقع شد، مردم از اول اسلام منتظر آن بودند تا آنکه قضا و قدر آن را به عصر ما کشاند.»

 

ابن ابی الحدید در ادامه می گوید: « ایشان مردمانى بودند که از دورترین نقاط مشرق خروج کردند، لشکر ایشان از آنجا تا شام و عراق پیشروى کرد و در میان شهرها و سرزمینها(ئى که اشغال مى کردند) کارهائى انجام دادند (و جنایاتى مرتکب شدند) که از اول خلقت آدم تا زمان ما در هیچ تاریخى سابقه ندارد. اگر بابک خرمى بیست سال حکومت ستمگرانه داشت، لیکن سختى آن فقط در یک منطقه و آن آذربایجان بود اما این گروه تمامى مشرق را تصرف کردند و جنایات آنها به شهرهاى ارمنستان و شام و عراق رسید.

 

چه نسبتى است میان بخت النصر که یهود را کشت و بیت المقدس را خراب کرد و بنى اسرائیل را در شام نابود نمود و میان این گروه که مسلمانان و غیر مسلمانان را کشتند.

 

ابن اثیر مورخ معروف گوید: براى نگارش واقعه چنگیز چند سال از آن دست کشیدم و مردد بودم ! چه کسى مى تواند نابودى اسلام و مسلمین را بنویسد و آن را ذکر کند، اى کاش مادر مرا نزائیده بود و اى کاش من قبل از این مرده بودم و به دست فراموشى سپرده مى شدم. (شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید)

 

 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین