پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00022:56 - 1399/06/22

مزایده 200 نقطه امیدبخش معدنی در خراسان‌جنوبی در آینده نزدیک

سرپرست سازمان صنعت،معدن‌وتجارت استان خراسان‌جنوبی گفت: ۲۰۰ نقطه امیدبخش معدنی با مساحت ۲۰هزار کیلومترمربع در این استان شناسایی شده است که از طریق مزایده واگذار می‌شود.

کارگر آنلاین : عباس جرجانی در جلسه شورای معادن استان خراسان‌جنوبی افزود: بررسی پهنه‌های اکتشافی در خراسان‌جنوبی از سال۹۲ کلید خورد و عملیات اجرایی آن از سال ۹۴ آغاز شد.

جرجانی ادامه داد: پهنه‌ها در جهت کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، افزایش توان بخش‌خصوصی و شناسایی پتانسیل‌های معدنی استان تعریف شده است که توسط سازمان‌های توسعه‌ای و دولتی مانند سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع‌معدنی ایران (ایمیدرو) و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و همچنین توسط بخش‌خصوصی انجام شده است.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰ هزار کیلومترمربع مساحت امیدبخش مشخص شده که شامل ۲۰۰ نقطه امیدبخش است، افزود: براساس این نقاط امیدبخش، شرکت‌ها کارهای اکتشافی را ادامه می‌دهند و به محض اینکه به پروانه اکتشاف رسید و مشخص شد که چه ماده معدنی وجود دارد، واگذاری از طریق مزایده انجام خواهد شد.

جرجانی با بیان اینکه خراسان‌جنوبی از استان‌های پیشرو در ژئوفیزیک هوایی کشور است، ادامه داد: با آغاز عملیات ژئوفیزیک هوایی کار بسیار خوبی از سال۹۲ در استان خراسان‌جنوبی و در حوزه اکتشاف انجام شد و شناسایی پتانسیل‌های معدنی در عمق زمین با بالگرد صورت گرفت که تعدادی از نقاط امیدبخش نیز براساس همین نتایج مشخص شده است.

سرپرست سازمان صنعت،معدن‌وتجارت خراسان‌جنوبی، افزود: در طی سال‌های ۹۶ تا ۹۸ بیشترین عملیات مربوط به پهنه‌های اکتشافی استان انجام که معادل ۱۵۰ میلیارد تومان در این زمینه توسط بخش دولتی و خصوصی هزینه شده است و جای امیدواری دارد در صورت شناسایی پتانسیل‌های معدنی استان بتوان برای سرمایه‌گذاری در این بخش و فرآوری‌های معدنی گام‌های مؤثری را برداریم.

همچنین مشیرالحق عابدی؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی با اشاره به دستور رئیسجمهور و بخشنامه ابلاغی مرتبط در زمینه تعیین‌تکلیف محدوده‌های معدنی اظهار داشت: این بخشنامه به تعیین‌تکلیف پروانه‌های بهره‌برداری معطل‌مانده و محدوده‌های بلاتکلیف اشاره دارد و سازمان صنعت،معدن‌وتجارت استان مکلف است هر چه سریعتر نسبت به عملیاتی شدن مفاد این بخشنامه اقدام کند.

عابدی با تعیین مهلت یک ماهه برای انجام این کار، تصریح کرد: انتظار شورای معادن، اهتمام سازمان صنعت،معدن‌وتجارت در اجرای این برنامه به عنوان متولی امر، است.

وی ادامه داد: با انجام این کار، ضمن کمک به سرمایه‌گذارانی که ادامه فعالیتشان توجیه اقتصادی دارد، محدوده‌های معدنی که بلاتکلیف مانده‌اند از طریق مزایده واگذار می‌شوند تا مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

به گفته وی؛ تحقق این برنامه، اقدام بسیار مؤثری در راستای تحقق شعار سال، که به تدبیر رهبر معظم انقلاب، «جهش‌تولید» نامیده شده، است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی با تأکید بر اقدامات انجام شده در زمینه ژئوفیزیک هوایی و تعیین پهنه‌های معدنی استان بیان کرد: حضور دستگاه‌های توسعه‌گرایی همچون ایمیدرو و سازمان تهیه و تولید مواد معدنی کشور و همچنین بخش‌خصوصی در بهره‌برداری از ظرفیت‌های معدنی استان بسیار مؤثر بوده است.

عابدی تأکید کرد: با اهتمام سازمان صنعت،معدن‌وتجارت و البته طبق قانون و از طریق برگزاری مزایده در بازه‌زمانی معین، محدوده‌های امیدبخش جهت بهره‌برداری و انتفاع به متقاضیان واگذار می‌شود.

وی متذکر شد: امتیازبندی برای محدوده‌های تعیینشده براساس ظرفیت مواد معدنی و ارزش‌افزوده‌ای که به همراه دارد، تکلیف متقاضیان را روشن‌تر می‌کند، به این ترتیب سرمایه‌گذار می‌تواند بر مبنای دارایی در اختیار خود نسبت به شرکت در مزایده و سرمایه‌گذاری در یک واحد معدنی اقدام کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی به ظرفیت مطلوب استان در زمینه سنگ‌های قیمتی و نیمهقیمتی اشاره کرد و گفت: شخص استاندار بارها و بارها در جلسات و دیدارهای مختلف بر استفاده مطلوب از ظرفیت گوهرسنگ‌های استان تأکید کرده‌اند.

عابدی ادامه داد: در جریان حضور رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در زمینه ایجاد دپارتمان سنگ‌های قیمتی استان پیشنهادهایی ارائه شد که باید به منظور نتیجهدهی بهتر این طرح، سازمان صنعت،معدن‌وتجارت از وضعیت موجود استان، حجم ذخایر و مناطق مستعد سرمایه‌گذاری، گزارش کاملی تهیه کند.

 

منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین