پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00007:01 - 1399/06/30

نوحه «قربون کبوترای حرم‌ات» ساخته مداحی است که در هیأت قند می‌داد

آقاغلامعلی، شاعر و مداح اهل بیت (ع) اواخر جنگ تحمیلی شهید شد. او بین ذاکران و منبری‌ها به اخلاص و ادب مشهور بود، اما هرکس زیارت امام رضا (ع) رفته باشد شعر او را یا در حرم زمزمه کرده یا بیرون آن شنیده است: «قربون کبوترای حرم‌ات».

کارگر آنلاین : نامش غلامعلی جندقی است، اما همه او را به نام غلامعلی رجبی می‌شناسند. پدرش استاد اخلاق بود که با راهنمایی‌ها و تلاش‌هایش، غلامعلی به سمت مداحی رفت. از نوجوانی مداحی را شروع کرد، اما چون با معارف دینی و قرآن آشنا بود و صدای خوبی هم داشت، خیلی زود گُل کرد.

«قربون کبوترای حرم‌ات»

هرکدام از ما وقتی در حرم امام رضا (ع) به خصوص تو صحن اسماعیل طلا (انقلاب) نشسته باشیم و یک کبوتر در قاب چشم‌های ما جا بگیرد، ناخودآگاه زیر لب می‌گوییم: «قربون کبوترای حرم‌ات» جمله‌ای که از یک شعر و نوحه معروف آقا غلامعلی نشأت گرفته؛ شعری که وِرد زبان عاشقان امام رضا(ع) است و سال‌ها قبل، دور تا دور حرم، نوارفروش‌ها صدای نوجوانی را پخش می‌کردند که پشت سر هم این شعر را با نوای سوزناکی می‌خواند و مردم، دست توی جیب و کیفشان می‌کردند و نوار «قربون کبوترای حرم‌ات» را می‌خریدند.

آقاغلامعلی این شعر را سرود که حتی برای سرودنش نیز گفته می‌شود از امام رضا(ع) مدد گرفت، اما این شعر با نوای و صدای دیگران در ذهن‌ها نشسته است. مداحان بسیاری از دهه ۶۰ تا امروز آن را خوانده‌اند، اما شاید ماندگارترین و خاطره‌انگیزترین آن‌ها برای ما با همان صدای گروه سرود نوجوانانی از شهرستان آباده باشد.

 

منبع: فارس
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین