پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:14 - 1399/07/02

بیمارستان ها جا ندارند؛ ٣٧١٢ مبتلا در یک روز

توصیف مسئولان وزارت بهداشت و درمان از وضعیت کشور در موج سوم کرونا بسیار نگران‌کننده است، وزیر بهداشت شیوع بیماری را به «شعله‌های جدید کرونا» تشبیه می‌کند و معاونش از «جهش ژنتیکی کرونا» خبر می‌دهد و آمار تعداد مبتلایان در یک روز رکورد می‌زند.

به گزارش کارگر آنلاین، سعید نمکی، وزیر بهداشت با اشاره به آغاز موج سوم بیماری کرونا در کشور گفت: «موج دوم بیماری با حمایت همکارانم مهار و تا حد زیادی کنترل شد، اما متاسفانه به‌دلیل عدم رعایت‌ها، شعله‌های جدیدی از بیماری را شاهدیم». از دوشنبه (۳۱ شهریور) تا سه شنبه (یکم مهر ۹۹) آمار عجیب ابتلای ۳۷۱۲ نفر به ثبت رسید و با این رکورد جدید تعداد مبتلایان در یک روز، آژیر قرمز در کشور به صدا در آمده است.طبق آمار وزارت بهداشت و درمان، از دوشنبه (31 شهریور) تا سه شنبه (یکم مهر) با ابتلای 3712 مورد جدید به کروناویروس مجموع بیماران کووید19 در کشور به 429‌هزار و 193 نفر رسید و در این مدت با ثبت فوت 178 بیمار، تاکنون کرونا در ایران جان 24‌هزار و 656 نفر را گرفته است. همچنین 3922 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و وضعیت استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد، قرمز است.

وضعیت وخیم تهران و قم
اما همان‌طور که آمارها می‌گویند وضعیت دو استان تهران و قم، وخیم‌تر از سایر نقاط کشور گزارش شده است. ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت اعلام می‌کند: «در هفته‌های گذشته تعداد بستری کرونا در ایران به 2‌هزار نفر رسیده بود اما الان حدود پنج برابر تعداد بستری هفتگی را داریم» و همزمان شهنام عرشی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز در دو هفته گذشته در بسیاری از استان‌ها از جمله تهران و قم میزان ابتلا و بستری کرونا دو برابر افزایش یافته است.او دلیل این اتفاق را سهل‌انگاری مردم عنوان کرد و افزود: ‌امیدواریم مردم رعایت پروتکل‌ها را به خصوص استفاده از ماسک را جدی بگیرند به خصوص اینکه در دو هفته گذشته آمار استفاده از ماسک در کشور از حدود 85‌درصد به حدود 70‌درصد رسیده، حدود 15‌درصد کاهش داشته و در برخی استان‌ها از این هم کمتر است. همچنین رئیس سازمان نظام پزشکی قم نیز با اشاره به وضعیت فوق قرمز کرونا در این استان می‌گوید:«روزانه حداقل یک پزشک یا پرستار در قم به کرونا مبتلا می‌شود». او همچنین خاطرنشان می‌کند: «تعدادی از پزشکان قمی به‌دلیل ابتلا به کرونا هم اکنون در بیمارستان‌ها و یا منازل خود بستری هستند».علیرضا زالی،‌ فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران،‌ ابراز نگرانی کرد موج سوم کرونا نسبت به موج‌های قبلی خیلی سریع‌تر گسترش می‌یابد. او از افزایش تعداد مبتلایان بستری نسبت به سرپایی خبر داد و افزود: «شمار افرادی که در بخش‌های مراقبت‌های ویژه در موج سوم بستری می‌شوند، نسبت به قبل بیشتر شده است. این مقام ستاد مقابله با کرونا خواستار اعمال محدودیت‌های بیشتر از جمله کاهش سفر،‌ اجتماعات و حضور افراد در فضای سربسته شد».بیمارستان‌ها پر شده‌اند
در عین حال پزشکان و پرستاران بیمارستان‌ها از مردم خواهش می‌کنند که پروتکل‌های بهداشتی ازجمله استفاده از ماسک و فاصله فیزیکی را رعایت کنند، چراکه تخت‌های بیمارستانی پر شده‌اند. با ادامه روند صعودی شمار بیماران مبتلا به کرونا ،‌ گزارش‌ها از تهران حاکی‌ست بیشتر بیمارستان‌ها به‌دلیل تکمیل ظرفیت، از پذیرش بیماران غیرکرونا، از جمله مبتلایان به بیماری‌های قلب، کلیه و فشار خون، خودداری می‌کنند.داده‌های وب‌سایت دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشان می‌دهد از میان مجتمع‌های بیمارستانی که به پذیرش و بستری بیماران کرونا اختصاص یافته، تنها دو مجتمع ظرفیت پذیرش بیماران کرونا،‌ آن هم با تخت‌های محدود، دارند. نادر توکلی،‌ معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در تهران،‌ تایید کرده که پایتخت با کمبود تخت‌های بیمارستانی مواجه شده است.


چرا به موج سوم کرونا رسیدیم
در همه کشورهای جهان یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها برای مدیریت و مهار کووید-19 پیدا کردن راهکارهایی برای سازگاری نسبی زندگی روزمره با کووید-19 بوده است. مسیر این هماهنگی از دل پروتکل‌ها می‌گذرد، درباره اینکه تاکنون چه تعداد پروتکل برای مراقبت و پیشگیری از کووید-19 در جهان نوشته شده، اطلاعات زیادی در دست نیست، اما در ایران یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و در واقع باید گفت؛ مشغله‌های ستاد ملی مقابله با کرونا در هفت ‌ماه گذشته تدوین انواع شیوه‌نامه‌های بهداشتی بوده است.از مشاغل مختلف گرفته تا مناسبت‌ها و رویدادها. بررسی این پروتکل‌ها که در کمیته‌های مختلف با حضور متخصصان بخش‎های گوناگون آماده‌سازی شده نشان می‌دهد بخشی از آنها توصیه‌های دقیقی را به‌منظور مهار کووید-19 ارائه کرده‌اند، مهم‌ترین کاستی در این مدت گذشته که بارها مورد انتقاد قرار گرفته به ضمانت‌های اجرائی این پروتکل‌ها بازمی‌گردد. آلمان و کانادا دو نمونه از کشورهایی هستند که استفاده از ماسک در آنها الزامی است و تعلل در این زمینه جریمه‌های سنگین 300یورو و ‌هزار دلاری را برای افراد در پی دارد.در کانادا مقررات منع رفت‌وآمد بین شهرها و مناطق مختلف بسیار سختگیرانه دنبال می‌شود و آلمان با وجود اعتراض‌های مردمی به سیاست‌های سختگیرانه بهداشتی و اجتماعی دولت، هنوز از مواضعش برای جریمه متخلفان و اجرای بی‌چون و چرای پروتکل‌ها دست نکشیده است. آمار جانباختگان کرونا در ایران در حالی به 25‌هزار تن نزدیک شده که در چند هفته اخیر اخباری در رابطه با جریمه مالی متخلفان از پروتکل‌های کرونا مطرح شده است، اما اثری از آن در جامعه دیده نمی‌شود.کامبیز نوروزی، یک حقوقدان در این باره می‌گوید: «دستگاه دولتی کشورمان و حتی سایر دستگاه‌های حکومتی زمانی که می‌خواهند مقرراتی را تصویب کنند، به قابلیت اجرائی آن دقت نمی‌کنند. ستاد ملی مقابله با کرونا هم در برخی مواقع مرتکب چنین خطایی شده و به قابلیت اجرائی مصوبات زیاد توجه نکرده‌است».نوروزی با بیان اینکه ستاد در بسیاری از مواقع بار مسئولیت را به‌عهده مردم قرار داده است، می‌‌افزاید: «اگر قرار است برای کاهش مسافرت‌ها تلاش شود، شرایط سفر را باید دشوار کنند و جاده‌ها را ببندند تا مانع سفر غیرضروری افراد شوند. می‌توان محدودیت‌هایی در جاده‌ها و همچنین محدودیت سختگیرانه‌ای در مبادی که مسافر‌پذیر است در نظر گرفت.کما اینکه یک‌بار در موج اول کرونا این روند تجربه شد و پاسخ خوبی گرفته شد. چنین اقدامی مستلزم این است که ستادملی مبارزه با کرونا، پلیس راه و وزارت راه و شهر‌سازی‌ در یک همکاری مشترک وارد عمل شوند.اما اینکه بخواهند مسافران غیرضرور را از مسافران ضروری شناسایی و جریمه کنند، با زیرساخت‌های موجود در کشور ما کار ساده‌ای نیست. اگر ستاد ملی مبارزه با کرونا قائل به این است که سفرهای بین‌شهری موجب توسعه شیوع کرونا می‌شود، باید مستقیما این ستاد موانعی برای سفر ایجاد کند و طبیعی است که این تصمیم مستلزم برنامه‌ریزی دقیق و به‌کارگیری نیروی انسانی مناسب است».

منبع: سلامت نیوز
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین