پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:52 - 1399/07/04

واکسن آنفولانزا خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد؟

چند سالی است که واکسن آنفلوآنزا در فصل همه‌گیری آن، در سراسر جهان از سوی مراکز بهداشتی و درمانی میان تمام افراد توزیع می‌شود. بسیاری از افراد از دریافت این واکسن اجتناب می‌کنند و تنها عده‌ای حاضر به تزریق می‌شود. امسال اما نگرانی از همه‌گیری همزمان دو ویروس کووید ۱۹ و آنفلوآنزا باعث شده، همه متخصصان بر دریافت واکسن آنفلوآنزا تاکید داشته باشند. نگرانی جدی‌ای که از سوی کارشناسان و کادر درمان وجود دارد، این است که در صورت به راه افتادن دو همه‌گیری کرونا و آنفلوآنزا، سیستم مراقبت‌های بهداشتی تحت فشار شدید قرار بگیرد و تمام کشورها با کمبود شدید تخت بیمارستان و تجهیزات درمانی و حفاظت شخصی روبه‌رو می‌شوند.

به گزارش کارگر آنلاین، این درحالی است که اخباری ضد و نقیضی درباره دریافت واکسن آنفلوآنزا وجود دارد. ایرنا زندگی در این مطلب با استناد به گزارش بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی درباره این موضوع، چرایی اهمیت دریافت واکسن آنفلوآنزا را بررسی می‌کند.

ویروس آنفلوآنزا جهشی است

اگرچه واکسن آنفولانزا به عنوان یک داروی موثر در برابر شروع یک همه‌گیری هر ساله تولید و توزیع می‌شود اما بسیاری از ما با بهانه‌های مختلف از دریافت این واکسن خودداری می‌کنیم. برخی معتقدند که این بیماری هرگز به سراغ آنها نمی‌آید و برخی هم تزریق یکباره آن را کافی می‌دانند. نیویوزک تایمز در گزارش خود می‌گوید: واکسن آنفولانزا سالانه به دو دلیل عمده تجویز می‌شود: نخست اینکه ویروس‌های آنفلوانزا به راحتی جهش می‌یابند و ساختار ویروسی آنها از سالی به سال دیگر متفاوت است، و دوم اینکه حتی اگر ویروس‌ها تغییر چشمگیری نداشته باشند، ایمنی در برابر آنها به تدریج کاهش می‌یابد و صرف تزریق یکباره واکسن نمی‌تواند برای سال‌های بعد موثر واقع شود.

مرگ ۸ هزار نفر بر اثر آنفلوآنزا

گاردین در گزارشی بیان می‌کند: بر اساس بررسی‌های انجام شده از سوی دانشمندان انگلیسی بر روی قربانیان کووید ۱۹، درصد مرگ و میر بیمارانی که همزمان با کرونا به عفونت دیگری نیز مبتلا بوده‌اند، ۴۳ درصد است و افرادی که تنها مبتلا به کووید ۱۹ بوده‌اند، ۲۶.۹ درصد از قربانیان را تشکیل می‌دهند. بر این اساس، ابتلای همزمان آنفلوآنزا و کووید۱۹ به طور قابل توجهی خطر مرگ را افزایش می‌دهد. به همین خاطر، دانشمندان اصرار دارند همه کسانی که در معرض خطر ابتلا به آنفلوانزا یا انتقال آن هستند، حتما واکسن آنفلوانزا را دریافت کنند. به گفته پروفسور ایوان دویل، مدیر پزشکی بهداشت عمومی انگلیس: آنفلوآنزا سالانه چیزی در حدود ۴ هزار تا ۲۲ هزار نفر را در سراسر جهان به کام مرگ می‌کشاند. این آمار در سال گذشته، حدود ۸ هزار نفر بود.

داستان سخنرانی دکتر آز درباره واکسن آنفلوآنزا

مدتی است ادعایی در شبکه‌های اجتماعی در رابطه با احتمال ابتلا به کرونا در صورت تزریق واکسن آنفلوآنزا مطرح شده است. برخی از کاربران با اتکا به بخشی از فیلم سخنرانی دکتر آز، یکی از پزشکان مطرح تلویزیونی، مدعی شده‌اند که دریافت واکسن آنفلوآنزا می‌تواند خطر ابتلا به کرونا را افزایش دهد. آسوشیتدپرس در گزارشی با رد این ادعا، می‌گوید: طبق گفته مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های ایالات متحده، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه واکسن آنفولانزا خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد، وجود ندارد. این رسانه با بررسی فیلم منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی تشریح می‌کند که فیلم کامل این سخنرانی بر اصرار شدید دکتر آز به دریافت واکسن آنفلوآنزا تاکید دارد. او در موافقت با تزریق واکسن آنفولانزا پاسخ می‌دهد: این پاییز، تزریق واکسن آنفولانزا بسیار مهم‌تر از هر زمان دیگری است. این فقط یک تزریق ساده برای جلوگیری از بیماری آنفولانزا نیست بلکه سدی در برابر کروناست چرا که آنفلوآنزا احتمال ابتلا به کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد

واکسن آنفلوانزا، مهم‌ترین شانس سلامتی است

یک مطالعه جدید در کلینیک کلیولند نیز نشان می‌دهد که نه تنها دریافت واکسن آنفلوانزا خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را افزایش نمی‌دهد بلکه واکسن آنفلوانزا مهم‌ترین شانس برای کمک به سلامت افراد در پاییز و زمستان امسال است. طبق بررسی‌های انجام شده از اوایل مارس تا اواسط آوریل سال جاری بر روی بیش از ۱۳ هزار بیمار مبتلا به کرونا، مقایسه صورت گرفته بر روی کسانی که در پاییز یا زمستان سال ۲۰۱۹ واکسن آنفلوانزا دریافت کرده‌اند (۴۱۳۸ بیمار) در برابر کسانی که واکسن دریافت نکرده‌اند (۹۰۸۲ بیمار) نشان داده که واکسیناسیون آنفلوانزا هیچ تاثیری بر افزایش یا شدت ابتلا به کووید ۱۹ نداشته است.

از آنجا که هنوز درباره نتایج احتمالی ویروس کرونا، اطلاعات ناشناخته زیادی وجود دارد، محققان و پزشکان معتقدند که پایبندی مردم به واکسیناسیون گسترده و زودرس آنفلوانزا، خطر عفونت‌های ویروسی همزمان و همه‌گیری‌ها را کاهش می‌دهد. در حالا حاضر، دنیا با نگرانی منتظر تهیه و توزیع واکسنی ایمن و موثر در برابر کووید ۱۹ است. اما نباید فراموش کنیم که آنفلوآنزا بیماری همه‌گیر دیگری است که می‌توانیم با دریافت واکسن آن، جان خود و بسیاری از افراد را حفظ کنیم.

منبع: ایرنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین