پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00017:12 - 1399/07/04

سازمان حج: پرونده منا و مسجدالحرام باز است

رییس سازمان حج و زیارت گفت : همچنان موضوع شهدای منا را در مذاکرات و تفاهم‌نامه‌های حج با کشور میزبان پیگیری می‌کنیم.

خبرگزاری ایسنا: رییس سازمان حج و زیارت گفت : همچنان موضوع شهدای منا را در مذاکرات و تفاهم‌نامه‌های حج با کشور میزبان پیگیری می‌کنیم.

به نقل از روابط عمومی سازمان حج و زیارت، علی‌رضا رشیدیان در کنگره لاله‌های سفید که به مناسبت بزرگداشت شهدای منا و مسجدالحرام برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره این شهدا و شهدای هشت سال دفاع مقدس، گفت: با توجه به قطع روابط با عربستان، سازمان حج و زیارت موضوع شهدای منا را در دستور کار خود قرار داده و این موضوع همواره جزو ثابت مذاکرات محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: تشکیل کمیته حقیقت‌یاب با مشارکت همه کشورهایی که حجاج‌شان شهید شده‌اند مورد انتظار است.

او با بیان این‌که علل این حادثه هنوز در هاله‌ای از ابهام است، افزود: پاسخ به چرایی این حادثه خواست همه کشورهای اسلامی و کشور ما است و بعد از حادثه در کلیه مذاکرات و تفاهم‌نامه‌های حج جمهوری اسلامی ایران با طرف عربستانی همواره یک بند ثابت در خصوص چرایی وقوع حادثه و پیگیری‌های حقوقی آن وجود داشته و دارد و ما این مهم را تا حصول نتیجه پیگیر خواهیم شد.

رشیدیان با بیان این‌که پیگیری‌های حقوقی از سوی سازمان حج بعد از وقوع حادثه آغاز شده است، یادآور شد: در کنار پیگیری‌های سیاسی، مذاکرات و تفاهم‌نامه‌های حج، موضوع از طریق حقوقی همان ابتدا با جذب یک وکیل بین‌المللی و دریافت وکالت‌نامه از خانواده‌های شهدا پیگیری شد، اما با توجه به قطع روابط و نبود دفتر کنسولی عربستان در ایران و نپذیرفتن وکالت‌نامه وکیل یادشده در دادگاه‌های عربستان، امکان پیگیری در مراجع قضایی آن‌ها میسر نشد اما موضوع همچنان با جدیت دنبال می‌شود.

رییس سازمان حج و زیارت در ادامه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر فراموش نشدن فاجعه منا اشاره کرد و ادامه داد: ما مسؤول هستیم تا اجازه ندهیم یاد و خاطره شهدای منا و مسجدالحرام به فراموشی سپرده شود و این‌که دوم مهر ماه در تقویم کشور عزیزمان برای بزرگداشت شهدای منا ثبت شده نشان از اهمیت موضوع دارد.

او بیان کرد: امیدوارم در سراسر ایران اسلامی برای مهاجران الی الله نشان و نمادی ویژه ساخته شود تا یاد و نام آن‌ها هماره مانا باشد.

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به پیگیری‌های صورت‌گرفته در خصوص شهدا و جانبازان مسجدالحرام، گفت: پیگیری‌ها منتج به صدور چک‌های دیه و غرامت به خانواده‌های شهدا و جانبازان شد اما با توجه تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی و قطع روابط دیپلماتیک با عربستان مشکلاتی در مسیر وصول چک‌ها به وجود آمده و با عنایت به اینکه سفارت سوییس به عنوان حافظ منافع عربستان وکالت‌نامه‌های مربوط به خانواده معزز شهدا و جانبازان را تایید کرد ولی در عربستان تاییدیه سفارت سوییس در ریاض را مطالبه کرد که در کمال تعجب سفارت سوییس در ریاض نیز آن را منوط به تایید وزارت خارجه سوییس دانستند که تاکنون منجر به نتیجه نشده است.

او در ادامه با اشاره به حضور چندی قبل وزیر خارجه سوییس در ایران و پیگیری موضوع از سوی وزیر امور خارجه کشورمان، ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر رفع مشکل صورت گیرد.

رشیدیان گفت: خانواده‌های شهدای مکه، منا، فکه، بازی دراز، حاج عمران و ... همه خانواده شهدای انقلاب اسلامی هستند و امیدواریم وظایف خود را در قبال آن‌ها به انجام رسانیم.

۴۶۴ زائر ایرانی در جریان حج ۱۳۹۴ در منطقه منا بر اثر ازدحام جمعیت و آنچه مسؤولان حج کشورمان، سوءمدیریت عربستان دانسته‌اند، جان خود را از دست دادند. آمار دقیق تلفات آن فاجعه هرگز رسما اعلام نشد. عربستان آن زمان تعداد تلفات را ۷۶۹ نفر اعلام کرد. مقامات ایرانی حاضر در صحنه مدعی هستند که جمعیت زائران جان‌باخته به حدود هفت‌هزار نفر می رسید. برخی رسانه‌ها اما تعداد جان‌باختگان را حدود ۲۵۰۰ نفر اعلام کردند. عربستان با وجود درخواست کشورها هنوز کمیته حقیقات‌یاب فاجعه منا را تشکیل نداده و حاضر به پرداخت غرامت به بازماندگان آن حادثه نشده است.

در حج همان سال سقوط جرثقیل در محوطه مسجدالحرام سبب مرگ ۱۰۷ نفر و جراحت ۲۳۸ زائر شد. در بین آن‌ها ۱۱ زائر ایرانی جان خود را از دست دادند و ۱۵ نفر دیگر مجروح شدند. عربستان با دادگاهی کردن عاملان آن حادثه (شرکت بن لادن)، پرداخت غرامت به بازماندگان سقوط جرثقیل در مسجدالحرام را آغاز کرد.

منبع: برترین‌ها
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین